پرونده‌ای از اتفاقات بنزینی چند روز اخیر ؛

شایعه‌ای که مجلس زیر آب آن را زد / شوک اقتصادی به مردم در شرایط تحریم عقلانی نیست

گرانی بنزین و تبعات آن ،جمله ای است که چند روزی افکار عمومی را حسابی به خود مشغول کرده بود و بازار شایعات، تایید‌ها و تکذیب‌ها نیز داغ بود.

شایعه‌ای که مجلس زیر آب آن را زد / شوک اقتصادی به مردم در شرایط تحریم عقلانی نیست

ماجرا از آنجا شروع شد که خبرگزاری فارس و تسنیم در خبری اختصاصی خبر از سهیمه بندی بنزین دادند.

خبری که به یک باره در فضای مجازی و رسانه ها پر شد و نتیجه اولیه آن تشکیل صف های طویل در پمپ بنزین ها بود فرقی هم نمیکرد ماشین پراید باشد با شاسی بلند همه آمده بودند تا شاید اخرین بار باک ماشین خود را با بنزین 1000 تومنی پر کنند.

در همین زمان یک نماینده مجلس اعلام کرد که تصمیم و گرانی بنزین خروجی جلسه سران نظام بوده است و لازم الاجراست .

چند روز بعد این شایعه تکذیب شد و منبع انتشار خبر نیز بازداشت شد و البته چند ساعت بعد با قید وثیقه آزاد شد ( بیشتر بخوانید)

تا اینکه پس از واکنش هایی که مردم در سطح اجتماع داشتند و نگرانی هایی که این تصمیم احتمالی به وجود آورده بود مجلس وارد عمل شد و تا در جلسه غیرعلنی با حضور وزرای نفت، کشور و اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه به این موضوع رسیدگی کند روز گذشته 16 اردیبهشت جلسه بهارستان برگزار شد و بر اساس توتیتی که علیرضا رحیمی نماینده تهران منتشر کرد در این جلسه سه گزینه از سوی وکلای ملت مورد بررسی قرار گرفت

که پس از رای گیری در نهایت گزینه سوم یعنی اعمال کارت سوخت بدون افزایش قیمت لیتری 1000 تومان مورد تایید نهایی بهارستان نشینان قرار گرفت و البته آنگونه که گفته شده استفاده از کارت سوخت تنها برای مدیریت مصرف خواهد بود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از تصمیم مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین خبر داد و گفت: این تصمیم، تصمیم مجلس با همدلی دولت بوده است و باید اجرایی شود و پایدار خواهد بود.

آنگونه که خبرگزاری خانه ملت گزارش کرده بود، بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در نشست غیرعلنی روزدوشنبه موضوعات مهم اقتصادی از جمله اصلاح ساختار اقتصادی بودجه که دولت قرار بود آن را انجام دهد، از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد و مقرر شد که کمیته مشترکی با مجلس تشکیل شود و روی سناریوهای دولت کار بیشتری در مهلت زمانی 4 ماهه تعیین شده صورت گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که در نشست امروز مطرح شد بحث افزایش قیمت بنزین بود که سناریوهای مختلف دولت مورد بحث قرار گرفت و جمع مجلس به این نتیجه رسید که افزایش قیمتی را نداشته باشد و با همین هزار تومان بنزین مسیر خود را طی کند و این تعیین قیمت مربوط به بازه زمانی خاصی نیست و باید ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای ساماندهی و سازماندهی سوخت و جلوگیری از قاچاق مقرر شد من بعد کارت‌های سوخت احیاء شود و اگر مشکلاتی در زمینه کارت سوخت وجود دارد نیز اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در نشست امروز نسبت به گسترش مراکز CNG در کشور تأکید شد که به ویژه این مراکز برای ناوگان‌های عمومی و تاکسی‌ها استفاده شود تا بتوانیم از مصرف بیش از حد بنزین در کشور جلوگیری کنیم.

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا احیای کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی بنزین خواهد بود، تأکید کرد: با احیای کارت سوخت هیچ‌گونه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی صورت نمی‌گیرد و به طور فرض ممکن است فردی در ماه 90 لیتر مصرف داشته باشد و فرد دیگری 30 لیتر؛ احیای کارت سوخت فقط به منظور جلوگیری از قاچاق و ساماندهی سوخت صورت می‌گیرد (. بیشتر بخوانید)

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست غیرعلنی مجلس گفت: در نشست امروز موضوع سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت از این رو مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین به خاطر قاچاق سوخت از کشور است. اکثر نمایندگان معتقدند برای کاهش قاچاق سوخت از کشور، نظام سهمیه‌بندی سوخت احیا شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی موثرترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، استفاده فراگیر از سوخت CNG در شبکه حمل و نقل عمومی و خصوصی است و این موضوع جزء مطالب و پیشنهادات نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس بود از این رو وزارت نفت باید از این مسئله حمایت کند.

هرچند از جلسه غیر علنی روز گذشته مجلس خبری بیشتری منتشر نشد ولی آنچه که روز یکشنبه در جلسه علنی مجلس و در نطقهای میان دستور مطرح شد بر مخالفت ها برای سهمیه بندی بنزین صحه گذاشت.

امیر خجسته عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با طرح این پرسش که دولت با چه مرجع قانونی به دنبال افزایش قیمت بنزین است، گفت: دولت مجوز قانونی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

وی اظهار کرد: با اعلام گران شدن بنزین نظام اقتصادی کشور تحت تأثیر قرار گرفت و این حرکت مشکوک است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مطرح کردن بحث بنزین امر غیرمعقولانه‌ای بود ، با توجه به شرایط جامعه و گرانی‌های موجود نباید این موضوع مجدد تکرار شود.

پوربافرانی نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در تذکر شفاهی با طرح این پرسش که آیا امروز وقت سهمیه بندی بنزین است؟ گفت: ما در شرایط فعلی هیچ پاسخی برای مردم نداریم، بیایید یک بار بر اساس مقتضیات زمان تصمیم‌گیری کنیم و فشار را از دوش مردم برداریم.

وی افزود: امروز باید چه پاسخی به کارگری که اندک حقوق او پاسخگوی تورم امروز حتی به مدت یک هفته را هم نمی‌دهد، داد. مردم واقعا این سوال را دارند که آیا امروز وقت سهمیه‌بندی بنزین است؟

نماینده مردم محلات، دلیجان در مجلس نیز در تذکری شفاهی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن باید سیر قانونی خود را طی کند، گفت: اعلام و تکذیب سهمیه‌بندی بنزین باعث بر باد رفتن اعتماد عمومی مردم می‌شود.

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز گفت: افزایش قیمت بنزین آتش به خرمن نارضایتی هاست و موج دوم گرانی‌ها را در پی دارد.

سیدحسین نقوی حسینی در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود، گفت: دو اقدام اساسی باید انجام شود، این موضوع، اصولگرا، اصلاح طلب، جناح و گروه سیاسی ندارد، ما همه در یک کشتی نشسته ایم.( بیشتر بخوانید)

به هر حال آنچه که مهم است این است که در شرایط فعلی کشور و با افزایش فشارهای اقتصادی که علاوه بر تحریم ها ناشی از سومدیریت در برخی از زمینه است حداقل تصمیم عقلانی وارد شوک اقتصادی به مردم است موضوعی که میتواند اعتماد عمومی را خدشه دار کند و در شرایطی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیز به همبستگی ملی دارد آسیب جدی محسوب شود (. بیشتر بخوانید)

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Amirreza sardari
    0

    بايد كارگروه حذف سوبسيد تشكيل شود و همه قيمتها بين المللي گردد. از حقوق كارگر تا قيمت مرغ و گوشت و نان و برنج و برق و اب. هرچيز بايد ارزش واقعي خود را داشته باشد تا بتوان در جهان رقابت نمود و مردم هم در رفاه زندگي كنند. حدود 3 الي 5 درصد ارزش كالا مربوط به مزد نيروي انساني است 95 درصد بقيه مطابق قيمت جهاني دولت در طول 40 سال اون 95 در صد رو ول كرده و به اين 5% كارگري چسبيده فقط براي مهار تورم ولي قافل از اينكه چرخه پول در كشور مختل مي شود و بيشتر مردم فقط كالاهاي ضروري مي خرند و صنايع ديگر ورشكسته شده يا كوچك مي شوند و توان رقابت جهاني ندارند و صادرات هم اتفاق نمي افتد. مردم هم هر روز فقيرتر مي شوند طلاق زياد شده و مواد مخدر رواج ميابد. مردم هر چه ميدوند به هيچ جا نمي رسند. سرخورده و افسرده و ناخوش مي شوند و خلاقيت به شدت خفه مي گردد و ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها