داود هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو با خبرفوری :

تمام هم و غم آمریکا این است که با ایران به یک تفاهم یا توافقی برسد/عربستان در زمان اوباما هم خواهان جنگ با ایران بود/ امکان بستن تنگه هرمز در شرایط صلح وجود ندارد

یک استاد حقوق‎بین‎الملل گفت: آمریکا به صورت مبالغه‎آمیز تبلیغاتی را علیه ایران مطرح کرده، اما تمام هم و غم مقامات این کشور این است که با ایران به یک تفاهم یا توافقی برسند.

تمام هم و غم آمریکا این است که با ایران به یک تفاهم یا توافقی برسد/عربستان در زمان اوباما هم خواهان جنگ با ایران بود/ امکان بستن تنگه هرمز در شرایط صلح وجود ندارد

داود هرمیداس باوند استاد حقوق‎بین‎الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره اینکه آیا ترامپ با افزایش فشار بر ایران خواهان جنگ با کشورمان است ، اظهارکرد: آمریکا به صورت مبالغه‎آمیز تبلیغاتی را علیه ایران مطرح کرده است و ایران را به عنوان یک تهدید برای منطقه و جامعه بین‎المللی معرفی کرده غافل از اینکه تمام هم و غم آمریکا این است که با جمهوری اسلامی ایران به یک تفاهم یا توافقی برسد و اعلام کند که موفق شده تا خطر بزرگی را که متوجه جامعه بین‎المللی بوده برطرف کند و در عین حال در این توافق حضور و نفوذ ایران را در منطقه را کاهش دهد که این روند اقدام مثبتی به نفع عربستان و اسرائیل است.

وی افزود: کاهش نفوذ ایران در منطقه و جهان از منظر ترامپ سبب ارتقای جایگاه وی می‎شود و سبب بهره‎برداری وی از این ماجرا در انتخابات ریاست‎جمهوری آمریکا خواهد شد.

این استاد حقوق‎بین‎الملل پیرامون اظهارات ظریف درباره اینکه عربستان، اسرائیل و امارات به دنبال جنگ آمریکا با ایران هستند، تصریح کرد: بارها مقامات آمریکایی اعلام کردند که در طلب تغییر رژیم نیستند و می‎خواهند در جهت تغییر رویه در ایران وارد عمل شوند و ترامپ تمام تلاشش بر این اساس استوار است.

باوند خاطرنشان کرد: از آنجایی که آمریکا سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی کرده است، بنابراین آمریکا این مشروعیت را برای خودش احزار کرده که در عراق، سوریه و یمن نفرات سپاه را به عنوان تروریست بازداشت کنند و یا در جهت سرکوب گروه‎های نزدیک به ایران وارد عمل شود، لذا اگر ترامپ نتواند به اهداف خود برسد به نوعی برخورد نظامی را ایجاد می‎کند و اگر تعدادی از آمریکاییان در جنگ احتمالی با ایران کشته شوند ترامپ در رویکردی مبالغه‎آمیز از این موضوع به نفع خود در جهت افزایش رای در انتخابات آمریکا استفاده می‌کند و برای گسترش اقدامات علیه ایران نیز بهره می‎برد.

وی تاکید کرد: اینکه اشاره شده است که اسرائیل، عربستان و امارات خواهان یک عملیات سخت‎افزاری علیه ایران هستند حتی در زمان اوباما نیز وجود داشت و عربستان شدیدا از اوباما می‏خواست که دست به اقدامات نظامی علیه ایران بزند.

هر اقدامی که ضربه به ایران بزند بدون شک مورد حمایت عربستان و اسرائیل است

این استاد حقوق‎بین‎الملل گفت: هر اقدامی که ضربه به ایران بزند یا تضعیف قوای نظامی ایران و جایگاه کشورمان باشد بدون شک مورد حمایت عربستان و اسرائیل است و این کشورها درطلب چنین رویدادی هستند.

باوند پیرامون اینکه هدف ترامپ از بیان تغییر رفتار ایران چیست، اظهار کرد: منظور ترامپ از این تغییر رفتار این است که ایران با شروط و خواسته‎های 12‎ گانه آمریکا مشی خود را طراحی کند روندی که بدون شک جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به آن تن نخواهد داد.

وی درباره اینکه پیشنهاد مذاکره میان آمریکا و ایران در شرایط فعلی چقدر مثمرثمر خواهد بود، افزود: مذاکره همیشه توانسته تا حدود زیادی موثر باشد به شرطی که طرف‎ها به خصوص آمریکا آن مواضع اولیه خودش را تعدیل کند.

این استاد حقوق‎بین‎الملل درباره اینکه ایران در وضعیت فعلی که نام سپاه پاسداران جزء گروه‎های تروریستی قرار گرفته است چه برگ برنده‎ای را در مقابله با آمریکا دارد و آیا بستن تنگه هرمز یا خروج از برجام در این مقطع اقدام درستی است، تصریح کرد: خروج ایران از برجام در مقطع فعلی بدون شک اشتباه بزرگی است، چرا که آمریکا مکررا تبلیغ می‎کند که ایران قصد دسترسی به سلاح هسته‎ای را دارد در حالیکه آژانس بین‌المللی مکررا اعلام کرده است که ایران به توافق برجام پایبند بوده است.

باوند خاطرنشان کرد: اروپاییان با وجود اینکه قول‎هایی را در قالب برجام به ایران داده بودند با خروج ایران از برجام خودشان را برای عدم اجرای تعهداتشان در قبال ایران آزاد می‎بینند و از ادامه این توافق منصرف خواهند شد.

وی درباره اینکه آیا امکان بستن تنگه هرمز نیز از سوی ایران وجود دارد، تاکید کرد: تنگه هرمز یک گذرگاه بین‎المللی است و براساس رژیم حقوقی که در این راستا وجود دارد امکان بستن آن در زمان صلح بسیار مشکل است، اما در زمان جنگ امکان بازرسی کشتی‎ها و تخلیه محموله آن وجود دارد ولی در زمان صلح به دلیل اینکه این گذرگاه وجهه بین‎المللی دارد هر اقدامی تبعات خاص خود را دارد.

28

حجم ویدیو: 45.08M | مدت زمان ویدیو: 00:07:34 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • حامد
    0

    هیچ توافقی درکار نیست

    نظرات شما -
    • گفتگو تمدنها
      0

      هر گروهي كه نتواند با گفتگو و بحث و صحبت كردن منطقي به توافق نرسد خود راه جنگ و حداقل را عقب ماندگي مانند كره شمالي باز كرده و ديگر نمي توان ملتي را در قرن 21 قرن اطلاعات و رسانه گول زد و مانند كره شمالي بسته نگه داشت و يا گروهي خودسر بتوانند تا آخر ادامه دهند و چون از رفراندم ترس دارند خود راهي مي روند تا كشور و مسئولين نتوانند گره را با دست باز كنند و با نفهمي و خودخواهي گره كور مي زنند . چند بز گر مي تواند مانند ترامپ ملتي را خسته و نا اميد كنند . يادمان باشه هر كسي كه داناتر هست در بحث شركت مي كند خداوند با قرانش با ما حرف زد . ادوات اتمي نفرستاد فقط با فرستادن پيامبران و بقول رسول اكرم خداوند بيش از شصت بار زماني كه پيامبر خسته و نا اميد از ملتش مي شد خداوند مي فرمود مدارا ، مدارا ، مدارا و صبر و گذشت تمام مشكلات حل مي كند مدارا تنها كليدي است كه شاه كليد نام دارد . يادمان باشده اه مردم اه بچه يتيم كاخ ها را كوخ كرد. هرگز در دنيا ديده نشده با جنگ مشكلي حل شود و يا مسئولي قلدر مانند ترامپ بماند . يادمان باشد چراغي كه به خانه رواست به خانه خدا حرام است . چرا ما سالي يك ميليارد دلار پول بيت المال خرج در بيرون ايران مي كنيم . يعني مي توان با ان يك شهر 10هزار نفري ساخت و يك استاديوم فوتبال بزرگ يا صد تا بيمارستان شاهكار .كسي حق ندارد پول ايران را خرج غير ايران كند اين حرام است . با قبول قانون جهلني منع پول شوئي مسئولين مي توانند جلوي قاچاقچيان بزرگ بين المللي كه با دوستي با ما تجارت جوان كش مي كنند و از دوستي و صداقت اسلام سوء استفاده

  • اقدس
    0

    جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان . ما صلح نمي خوايم مگه زورهه ( ترامپ )------ خليج فارس ايران محل دفن ترامپ - امريكا كسي است كه اروپاه با يك سيلي او نابود هست . اروپاه اقتصاد شكننده اي داره يعني نمي تونه در برابر ارباب ايستادگي كنه . مسئولين تفكر خود را ژاپني كنيد بهتره تا تفكر 76 ساله كره شمالي برادر كش

  • پ ج
    0

    من سوالم از ایشون این هست که الان چندساله که اروپا قراره راهکار هائی ارائه بده در قبال عدم هسته ای شدن ایران ایا انجام داده تعهداتش رو؟؟؟؟ پنج ساله اروپا هیچ غلطی نکرده وشما میگید که اگر ایران از برجام خارج بشه اروپا هم به توافقاتش عمل نمیکنه. خوب اقای محترم اروپا اگر ایران در برجام هم بماند به توافقات وتعهداتش عمل نمیکنه. اگر امروز سخن از حمله به ایران به زبان میاد علتش این هست که امریکا از طریق شرکای اروپاییش و اژانس اطمینان پیدا کرده که ایران بمب اتم نداره. بهترین عملکرد در این شرایط شکایت به سازمان ملل و حقوق بشر به علت تحریم های یک جانبه ی امریکا و شکایت از عربستان به علت همکاری در جنگ اقتصادی است. پس از این ایران اعلام کند که اگر نفت ایران به میزان مورد نیاز کشور فروش نرود ایران حق دارد به دکل ها و شرکت های تهدید کننده ی ایران و جایگزین نفتی ایران در عربستان،امارات و بحرین حمله نظامی کند.

  • مرضیه
    0

    سلام و عرض ادب بنده هم با گفته های عزیزمان که گفتگوی تمدنها نام دارد موافقم به قول حافظ علیه رحمه که می فرماید آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا.این همه مغز متفکر در ایران داریم یعنی کسی پیدا نمیشه با منطق و تفکر صحیح این احمق و باج گیر بزرگ و سر جاش بشونه.

    نظرات شما -
    • نگین
      0

      ظریف دوره گرد راه افتاد اما ترامپ با اوباما اردنگ فرق می کنه مردم از خط مشی رژیم منزجرن یک مشت افراد مفت خور و اختلاسگر و ژن مرغوب در حال چپاول خاک ایرانو فروختند ابش را فروختند دختران سرزمینم و بانوان این مرزوبوم بوم را فروختند بهترین افراد را بعنوان جاسوس سید امامی که تحقیق میکرد در باره فرایند اسیب که به ابو خاک بودکشتند با دیگر محیط زیستیها و خود کشی قلمداد کردن این سیستم را از روسای جنایتکار که دست پرورده انها هستند یاد گرفته ان می گویند دنیا با کفر باقی می ماند با ظلم هرگز دونسل نابود شدند بلکه نسل سوم و چهارم بتوانند عادی زندگی کنند با کدام پشتوانه مردمی بر طبل جنگ می کوبید انقدر خوردید و بردید اولین نفر از مفت خواران جا خالی می‌دهند در ضمن برجام وقت خریدید حسن بیگی بالا منبر رفته بود و می گفت شیطان بزرگ امریکاست اما این اخوندا زدن رو دست انها در اراک اصلا اب شیرین را با سیمان پر نکرده اند یعنی زدن زیر بر جام با چند تا موشک نمی توانید کار اسراییل که شعار محو را می دهید نمی توانید یکسره کنید این همه موشک زدید چی شد فقط سوریه بیچاره را که تصرف کردید با خاک یکسانتر شده دست از توهم بردارید این به صلاح نزدیک تر است نمی توان کشوری را محو کرد ادم عاقل اول از در باب گفتگو در می اید اما عقلانیتی در این رژیم دیده نمی شود چون زیر ابی کار انجام می دهند و تقیه را سر مشق خود قرار داده اند دروغ دروغ است فرقی نمی کند این یک کلاه شرعیست

  • هابیل بن آدم
    0

    مثل اینکه آمریکا طعم برجام و مذاکره باهاش براش شیرین اومده.ی بار که به بهانه هسته ای همه چیز رو از ایران گرفتن و تف هم کف دست ما ننداختن.حالا میخوان به بهانه مذاکره قدرت نظامی و دفاعی ما رو بگیرن. دفعه بعد ی رئیس جمهور دیگه بیاد بزنه زیرش بره سراغ ی چیز دیگه. نه آقای گفگتوی تمدن ها ما اینقدرام احمق نیستیم.قرار نیست هربار از ی سوراخ گزیده بشیم.قرار نیست همه چی رو از ما به بهانه مذاکره و ترس از جنگ بگیرن ما جنگ طلب نیستیم منتهی ملت ترسویی نیستیم که از ترس جنگ خودمونو تقدیم گردنکشا کنیم ترامپ قلدر تنها قلدر دنیا نیست.ی عمره آمریکا قلدری کرده فرقی نداره ترامپ باشه یا ی احمق دیگه پیامبر نگفته در برابر ظلم تادهمیشه مدارا کنید.زمانش که برسه لازمه در برابر ظلم ایستاد ضمنا اون ی ملیاردی که نتیجش شده قدرت ایران و عدم حمله گردنکشان به کشور درمقابل دزدی ها و اختلاس ها،حقوق های نجومی و رانتی که ی نمونش از دلار آقای جهانگیری بوده عددی نیست درمورد جنگ هم مطمئن باشید با این توان نظامی حتی احمق ترین فرد هم حاکم بر آمریکا باشه به ایران حمله نمی کنه مگر اینکه به بهانه گفتگوی تمدن ها و از این مزخرفات توان دفاعی کشور رو از بین ببرید

  • ف.ص
    0

    خوب عین آدم با احترام متقابل بیاد مذاکره کنه .عین یه قلدر و دزد سرگردنه با پررویی اومده از همسایه های مایه داره بیشعور پول میگیره میگه از دیوارش برین بالا من هستم!!!مشکل هست قبول خواسته هایی داره قبول ولی این راهش نیست حتی منی که با خیلی از سیاست هامون مشکل دارم اینجور مذاکره که مارو به ذلت میکشونه مخالفم و اگر من تصمیم گیرنده بودم ناو ابراهام لینکلنو به هیچ عنوان اجازه عبور از تنگه نمیدادم .این غول با کلی بمب افکن بیاد تو دل آبهای ما برای تهدیدما !!!ینی اون قلدره بیاد توحیاط خونمون (خلیج فارس حیاط خونمونه که لطف کردیم بخاطر حسن همجواری به همسایه هامون راه دادیم رد بشن )ماباچه منطقی اجازه عبور بدیم جز منطق ترس.اگر کشورمون اونطور که میگین و میگن قوی هست جلوشونو بگیرین تا اونا به التماس بیفتن برای مذاکره .

  • ملت
    0

    هرکسی که تن به توافق بده از بنی صدر خاعن تره چون ملت صدمات زیاد دیده تا با یه توافق بخواد همه چی روال بشه ما کم اسیب ندیدیم بخاطر زیاده خواهی حالا هم اگر توافقی صورت بگیره ذلتی بیش نیست روز اولی که وارد جنگ شدبم یا نباید واردجنگ میشدیم یا باید تا اخرش بریم چون اسیبی که اولیه جنگ میزنه بسی وسیع تراز توافقی میشه که دراینده باعث صلح باشه توی صلح خیلی راحت میتونن ایرانی رونابود کنن

  • ابراهیم
    0

    با فرعون نمیتوان مذاکره کرد

  • بزرگخو
    0

    اینها همه از علائم ظهوره و اینهمه بی عدالتی وظلم همچنان ادامه خواهد داشت تا برسد صاحب ولایت و وعده ای که داده شده در آن روز که انتقام خواهد گرفت... فقط آماده باشید که به زودی وبه امید حقتعالی زیر پرچم مبارک نَصرُمِنَ اللهُ وَفتحًُ قریبًُ پیروزی از آنِ حقّ و عدالت است. منتظر بمانید...!!!

  • پیروزی از آن ماست
    0

    فرمودید که "خروج ایران از برجام در مقطع فعلی بدون شک اشتباه بزرگی است" جناب مغز متفکر ، استاد، برادر، روشنفکر، حاجی مگر نمیبینید که در شرایط کنونی هر چه زمان بگذرد به ضرر ما دارد تمام میشود!؟ و این علتش رویکرد انفعالی ماست. ما باید از این اینفعال و بیهوشی خارج شویم. وگرنه دشمن گستاخ تر شده و امروز درامدهای نفتی و فردا غیر نفتی ما را نشانه خواهد گرفت. ما نباید از برجام به یکباره خارج بلکه باید مرحله به مرحله تعهدات خود را کم کنیم. بعد آنها با شرایط برابر با ما سر میز مذاکره خواهند آمد. مذاکره بدون پشتوانه فشار یا آنها را جری تر خواهد کرد و یا حداقل به وقت کشی از سوی طرف مقابل مواجه خواهد شد. در هر دو حالت شرایط برای جنگ محیا تر است مگر اینکه ایران قدم به قدم از تعهدات خارج و هسته ای را گسترش بدهد و حتی شاید لازم باشد غنی سازی را بالاتر از 20 درصد و چه بسا بازدارندگی نظامی جهت پشتوانه و سپس مذاکره در شرایط برابر اقدام کند.

  • .
    0

    ترامپ اگر اسباب بازیهایش را ازخلیج فارس خارج نکنه. به جهنم می فرستیمشون

    نظرات شما -
    • مرتضی اصلانی
      0

      انگار خیلی فیلم تخیلی میبینی باکمی مطالعه وتحقیق درمییابی که امریکا عضوناتو میباشد وجنگ ایران با آمریکا مساویست باجنگ باکل اعضای ناتو حالا یه سرانگشتی پیش خودت حساب کن که درصورت جنگ ایران مقابل ناتو برد طرف کی میشه تنی چند از اعضای ناتو: آلمان فرانسه انگلستان امریکا و....

  • بی نام
    0

    جنگ مفسدان بدتر و نابودکننده تر از جگ با امریکاست

  • مرتضی اصلانی
    0

    باعرض سلام ایران هیچ زمانی نخواهدتوانست تنگه هرمز راببندد چون این تنگه یک شاهراه صادرات نفتی میباشدواگر ایران همچین کاری بکند عملا درمقابل کل دنیاقرارمیگیرد چونکه درصورت بستن تنگه باعث اقدام نظامی امریکا میشودوچون امریکاعضوناتومیباشد طبق قوانین ناتوچنانچه یکی از کشورهای عضوناتوواردجنگ باکشوری شودبقیه اعضا هم بخاطرقانون حمایت از هم عضوخودبایدواردجنگ شوند وچنانچه این اتفاق بیفتد ایران درمقابل کلیه اعضا عضوناتو قرارمیگیرد که دراون صورت ایران ازصفحه روزگارمحومیشود قابل توجه کسانی که تو توهم اینکه تنگه هرمز برگ برنده ایران است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها