ظهور یک پدیده رویایی و جدید

پدیده‌ با یحیی گل‌محمدی شرایط بسیار ایده آلی را تجربه می کنند ، آنها از زمان حضور سرمربی خود در این فصل فرم بسیار خوبی را حفظ کرده اند ، بطوریکه برد دیدار آخر آنها مقابل تیم پرطرفدار استقلال انتظارات را بالا برده است.

ظهور یک پدیده رویایی و جدید

حالا بدون تردید پدیده پر انگیزه ترین تیم لیگ برتر به شمار می رود و آنها با امید واندیشه های متفاوت تری برای کسب سهمیه آسیا پای به میدان می گذارند .
پدیده ای ها در شرایطی مقابل حریف خود قرار می گیرند که دو بازیکن تاثیر گذار خود یعنی اکبر صادقی و محمد قاسمی نژاد را به دلیل محرومیت در این بازی به همراه ندارند ‌و باید از هماهنگی و تاکتیک پذیری بیشتری در خط میانی و حمله در مقابل نقاط ضعف سایپا برای موفقیت تیم خود برخوردار باشند ،
از حسین مرادمند ، امین قاسمی نژاد ، مسعود ریگی و بهنام برزای می توان بعنوان کلیدی ترین بازیکنان پدیده نام برد که گلمحمدی امید زیادی به آنها دارد .
آیا باید دید شهر خودرویی ها می توانند با تغییرات کادر فنی و مدیریتی سایپا با کسب پیروزی در این میدان سخت راه خود را برای کسب سهمیه آسیا هموارتر کنند یا خیر ؟

اگر خواسته باشیم بصورت موشکافانه تر به تیم پدیده بنگریم به این نتیجه می رسیم که در کنار فوتبال با کیفیت و مالکانه خط دفاعی این تیم با ترکیب حسین مرادمند سخت کوش و با تجربه و علی نعمتی سرعتی و با هوش در مرکز دفاع نمایش قابل قبولی را از خود به جای گذاشته و در استقرارها و نبردهای زمینی و هوایی مفید واقع شده اند .
یکی از خصوصیات بارز ترکیب پدیده را می توان نفوذ فولبک های راست و چپ در سیستم ۲-۴-۴ خطی آنها دانست جایی که محمد اقاجانپور و مرتضی منصوری حضور دارند و با نفوذ های خود به بازیسازی و برتری عددی کمک می کنند و ارسال های مناسبی را برای مهاجمین دارند .
در بهترین شرایط ممکن این روزها پازل تاکتیکی میانه زمین پدیده را هافبک های دفاعی این تیم تشکیل می‌دهند و یکی از این پازل ها مسعود ریگی است که می توان از آن بعنوان پر ثبات ترین بازیکن زمین نام برد ، کسی که در کنار جنگندگی و دوندگی بالا از قدرت بازیخوانی بسیار بالایی برخوردار است و در تصمیم گیری ها هم موفق عمل کرده تا جایی که خیال گلمحمدی از خط هافبک خود راحت است اما به نظر می رسد با توجه به محرومیت اکبر صادقی می توان شاهد حضور سینا زامهران یا سعید صادقی در میانه زمین بود که با دوندگی های بالا و سرعت خود می توانند کمک شایانی به مسعود ریگی کنند .
در بخش دیگر تاکتیک های پدیده می توان به ارسال های پشت دفاع تیم حریف برای حسین مهربان و بهنام برزای ، ضد حملات سریع و شوت های پشت ۱۸ قدم امین قاسمی نژاد پرداخت همچنین به نظر می‌رسد با توجه به نقاط ضعف تیم سایپا در نبردهای هوایی و توپ های دوم شاهد حضور یونس شاکری در خط حمله باشیم که امروز می تواند خیلی برای پدیده تاثیر گذار باشد
سایپایی های سر سخت و اخلاق مدار با تفکرات سرمربی جوان
در آن سو تیم سایپا در بازی آخر مقابل ذوب آهن اصفهانی توانست به برتری دست یابد که با آمدن علیرضا منصوریان چه در لیگ برتر و چه در لیگ قهرمانان نتایج بسیار خوبی را کسب کرده است و حالا امیدوار است با سرمربی جدید خود ابراهیم صادقی یک پیروزی دیگر را مقابل پدیده کسب کند و شرایط خود را در جدول بهبود ببخشد .
رضا اسدی ، معین عباسیان ، آرمان رمضانی و علی دشتی خطرناک‌ ترین بازیکنان سایپا هستند که توانسته اند با خلاقیت های فردی و درک تاکتیکی بالا موقعیت و نتایج مثمر ‌ثمری را برای سایپا به ارمغان بیاورند

سایپایی در دقایق اولیه ، روی آوردن بازی مستقیم از دفاع به حمله برای آرمان رمضانی و بهره بردن از توپ های دوم را در دستور کار خود قرار می دهند همچنین با بازیسازی در یک سوم میانی توسط هافبک ها و بردن جریان بازی به کانال های کناری ( ناصری و عباسیان ) برای ارسال از جناحین جهت استفاده مهاجمین ( آرمان رمضانی و ... ) سعی در پیاده کردن استراتژی های خود هستند ،
باز پس گیری توپ و حملات سریع توسط هافبک های تدافعی در یک سوم میانی برای تغذیه کردن وینگرها و مهاجمین ، ( ناصری ، دشتی ، رمضانی و عباسیان ) یکی از مهم‌ترین بخش های تاکتیکی سایپا تلقی می گردد ، تا بتوانند با برتری عددی و اضافه شدن یکی از هافبک های دفاعی ( اسدی و کفشگری ) چه در محوطه ۱۸ قدم و چه بیرون از آن موقعیت های خطرناکی را خلق کنند و با استفاده از ضربات شوت کفشگری نقش خود را با به ثمر رسیدن گل پررنگ تر کنند .
اما این پایان کار نیست و‌ در بسیاری از دقایق بازی تیم سایپا نشان می دهد که با تغییر تاکتیک‌ همراه است و در استفاده از ضربات ایستگاهی بصورت درون گرا ( یعنی ارسال توپی که به داخل چارچوب ختم شود ) و ضربات کرنر خطرناک که توسط عباسیان به تیر یک ارسال می شود رویکرد متفاوت دارند تا بتوانند به گل دست یابند .

احسان اسفندیاری
مربی و انالیزور فوتبال

منبع: جایگاه ویژه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها