به مناسبت دستگیری سعید بوتفلیقه، برادر رئیس جمهور مستعفی الجزایر؛

پدرخوانده الجزایر را بیشتر بشناسید/ سعید بوتفلیقه؛ از تحصیل در پاریس تا اتهام روابط جنسی، شکنجه زندانیان سیاسی و اختلاس در شرکت نفت

بسیاری معتقدند که پس از سکته عبدالعزیز سعید قدرت واقعی الجزایر بوده است و این کشور را اداره می‌نمود.

پدرخوانده الجزایر را بیشتر بشناسید/ سعید بوتفلیقه؛ از تحصیل در پاریس تا اتهام روابط جنسی، شکنجه زندانیان سیاسی و اختلاس در شرکت نفت

به گزارش خبر فوری ، سعید بوتفلیقه برادر عبدالعزیز بوتفلیقه( رئیس جمهور مستعفی الجزایر ) ساعاتی قبل توسط پلیس این کشور بازداشت شد. شبکه تلویزیونی النهار اعلام کرد که علاوه بر سعید بوتفلیقه، توفیق مدین و بشیر طرطاق دو نفر از روسای سابق سرویس اطلاعات الجزایر هم بازداشت شدند. اتهام این افراد تلاش برای ایجاد آشوب و هرج و مرج در کشور عنوان شده است.

رئیس جمهوری الجزایر در پی چندین هفته اعتراض گسترده مردمی در تاریخ ۱۳ فروردین گذشته از قدرت کناره‌گیری کرد. معترضان الجزایری، نه تنها کناره‌گیری بوتفلیقه را کافی نمی‌دانند، بلکه اکنون خواستار برکناری عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری و نورالدین بدوی، نخست‌وزیر موقت این کشور هستند.

کودکی یک رئیس؛ چگونه یک صوفی دیکتاتور الجزایر شد

عبدالعزیز بوتفلیقه (متولد مارس ۱۹۳۷ در وجده، مراکش) از ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ رئیس‌جمهور الجزایر بود. عبدالعزیز بر خلاف سعید، برادر کوچکش، گرایشات قوی مذهبی داشت و به خصوص برخی معتقدند در کودکی قرآن را از حفظ بود. او در مدرسه عبدالمومن درس خواند و به سرعت حذب گروههای مذهبی الجزایر گردید. او به خصوص به گروه صوفی و عرفانی زاویه گرایش شدیدی پیدا کرد.

با این حال، پس از گذار از دوران نوجوانی، بوتفلیقه به ارتش آزادی‌بخش میهنی الجزایر پیوست و از افراد نزدیک به "هواری بومدین" در دوران جنگ استقلال الجزایر گردید. با استقلال الجزایر در ۱۹۶۲ به وزارت ورزش، جوانان و گردشگری منصوب شد و سال بعد با به قدرت رسیدن احمد بن بلا به وزارت امور خارجه رسید.

پس از مرگ رئیس‌جمهور بومدین در دسامبر ۱۹۷۸ بیشتر ناظران بوتفلیقه را جایگزین احتمالی او می‌دانستند. اما ارتش و جبهه آزادی‌بخش میهنی بر روی شاذلی بن جدید توافق کردند و آنگاه جایگاه بوتفلیقه در حد مشاور رئیس‌جمهور تنزل کرد. در ۱۹۸۱ او از کمیته مرکزی و شورای سیاسی جبهه آزادی‌بخش میهنی اخراج شد و از سال بعد به فرانسه رفت.

پس از چند بار رفت و آمد و چند سال جنگ خونین در الجزایر که منجر به کشته شدن بیش از 100 هزار نفر گردید و نیز سرکوب مخالفان، بوتفلیقه در ۱۹۹۹ کاندیدای ریاست‌جمهوری شد و پس از تحریم انتخابات از سوی سایر گروهها به ریاست جمهوری انتخاب شد. او پس از پیروزی تا سال 2019 در مقام خود باقی ماند.

بوتفلیقه که پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۳، از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نبود، در سال ۲۰۱۹ برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در پی چند هفته اعتراض‌های عمومی در الجزایر، سرانجام او اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات کنار کشیده‌است. بوتفلیقه در ۲ آوریل ۲۰۱۹ و در پی هفته‌ها اعتراضات مردمی و درخواست ارتش برای برکناری او به علت ناتوانی، از سمت خود استعفا داد.

اما پرسش اینجا است که در طول چند سالی که عبدالعزیز بوتفلیقه به صورت نیمه هشیار و ناتوان و زبان بسته بر روی صندلی چرخ دار نشسته بود، چه کسی کشور را اداره می‌کرد؟ بیشتر تحلیل گران و مردم الجزایر پاسخ این پرسش را برخی از اعضای خانواده بوتفلیقه به خصوص برادر کوچک عبدالعزیز یعنی سعید می‌دانند.

خواهرها و برادرهای رئیس جمهور مستعفی

عبدالعزیز دارای چند خواهر و برادر است که بیشترشان در مراکش(مغرب) به دنیا آمدند، هر چند بیشترشان در الجزایر پرورش یافته اند. لطیفه، عایشه، فاطمه و یمینه خواهرهای عبدالعزیز بوتفلیقه هستند. به جز لطیفه سه خواهر دیگر تنها از پدر با عبدالعزیز نسبت دارند و تنها لطیفه خواهر واقعی او است. عبدالعزیز چهار برادر هم دارد: عبدالغانی، مصطفی، عبدالرحیم و سعید.

در بین برادرهای او سعید از بقیه مشهورتر است. بسیاری معتقدند که پس از سکته عبدالعزیز سعید قدرت واقعی الجزایر بوده است و الجزایر را اداره می‌نمود.

سعید بوتفلیقه؛ پدرخوانده الجزایر

سعید برادر کوچک عبدالعزیز بوتفلیقه است که خودش هم سن و سال کمی نداشته و نزدیک به 80 سال دارد. سعید پس از بیماری از ضعف برادر استفاده کرد و توانست قدرت الجزایر را به دست خود بگیرد. بسیاری معتقدند که در ده سال پایانی حکومت بوتفلیقه این سعید بود که عملا رهبر این کشور عربی و آفریقایی بوده است.

عبدالعزیز علاقه بسیاری به سعید داشته و پس از فوت پدرشان او را بزرگ کرده است. عبدالعزیز تا سال 1965 در مدرسه سنت ژوزف درس می‌خواند که یک مدرسه مسیحی بود. بعد از تعطیل شدن مدرسه و اخراج مسیحیان از الجزایر، سعید از مدرسه خارج شد و چند سال به علت جنگ داخلی الجزایر و در خطر بودن جان خود و برادرش به پاریس رفت. سعید در پاریس تحصیلات خود را کامل نمود و از دانشگاه پیر و ماری کوری درجه دکترا گرفت. رساله دکتری او در رابطه با هوش مصنوعی بوده است.

سعید در سال 1987 و پس از تکمیل تحصیلات به الجزایر بازگشت و در کنار برادرش به مبارزه پرداخت. در سال 1999 که برادرش قدرت را با سرنیزه به دست آورد، به عنوان مشاور برادرش انتخاب گردید و عملا رئیس اطلاعات ریاست جمهوری الجزایر شد.

بعد از سکته برادر، سعید به سرعت قدرت خود را افزایش یافت به طوری که مرد پشت صحنه تمام عرصه های سیاسی الجزایر گردید.

در سال 2008 ویکیلیکس اسنادی را در رابطه با فساد اقتصادی سعید انتشار داد. همچنین مدارک زیادی دال بر شکنجه مخالفان و اعمال مخربانه در اداره استخبارات(اطلاعات و امنیت) الجزایر منتشر شد که تا حدی سعید را نزد رسانه‌ها و مردم الجزایر منفور کرد.

منفور بودن سعید بوتفلیقه وقتی بیشتر شد که او در اوج تحولات گروههای مستضعف و انقلابهای عربی شروع به تاسیس زمین تنیس و ورزشگاههای بزرگ کرد که با اوج گیری بحران الجزایر و مخالفت شدید مردم، از طرح خود عقب نشست.

با اوج گیری انقلاب الجزایر، خبرنگاران این کشور به خصوص "هشام عبود" در مورد فساد اقتصادی و سیاسی سعید دست به افشاگری زدند. مهم ترین اتهام عبود به سعید اختلاس میلیاردها دلار از طریق دستکاری در حسابهای معاملات شرکت نفت "سوناطراک" بوده است.

هشام عبود به خصوص معتقد است سعید در چند مورد فساد اخلاقی نقش داشته است. هشام عبود سعید را متهم می‌کند که زمانی که در فرانسه به تحصیل مشغول بوده است، با یک دیپلمات مغربی روابط هم جنسگرایانه داشته است.

سعید بوتفلیقه بارها اتهامات عبود را رد کرده است. با این حال، اکنون که او توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است و به زودی محاکمه می‌گردد، امید است به زودی پرده از صحت اتهاماتش برداشته شود و واقعیت نمایان گردد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها