اقدامات اروپا برای ایران «وقت‌کشی»است/امیدی به اجرای اینستکس نیست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپا توان لازم برای ایستادگی در برابر آمریکا را ندارد لذا می‌توان در حالتی کلی، اقدامات اروپا را «وقت کشی» و در ادامه سیاست‌های آمریکا دانست.

اقدامات اروپا برای ایران «وقت‌کشی»است/امیدی به اجرای اینستکس نیست

میر قاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص علت تأخیر اجرای ساز و کار مالی اینستکس از سوی اروپا اظهار داشت: به نظر می‌آید ما باید یک بازنگری در خصوص شرایط پس از خروج آمریکا از برجام داشته باشیم و این سوال را از خود بپرسیم که آیا اروپا به تنهایی توان انجام تعهدات خود در قالب برجام و تأمین منافع ایران را دارد یا خیر؟

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین مرتبه در گزارش‌های خود انجام تعهدات برجامی ایران را مورد تأیید قرار داده است و گفت: متأسفانه طرف‌های مقابل ما تاکنون به تعهدات خود پایبند نبودند و ایران نتوانسته آنگونه که باید از قبل برجام منافع خود را تأمین کند.

مؤمنی در خصوص تأخیر اجرای سازوکار مالی اینستکس از سوی کشورهای اروپایی تصریح کرد: این مناسب نیست که هیچ زمانی برای عملیاتی کردن این سازوکار برای اروپا در نظر گرفته نشده و مشخص نیست که تا چه زمان باید منتظر اجرای آن از سوی آنها باشیم.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: همه می‌دانیم که در سازوکار مالی اروپا موسوم به اینستکس، شرکت‌های کوچک و متوسط حضور دارند که طبعاً توان تأمین منافع تجاری ایران را ندارند و نمی‌توانند مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور ما را حل کنند، لذا نباید امیدی به اقدام عملیاتی از طرف اروپایی‌ها داشته باشیم.

وی گفت: در مواضع سیاسی، اروپا نسبت به انجام تعهدات برجامی خود به ایران کاملاً رویکرد موافق و مثبتی را داشته اما در مقام عمل تاکنون شاهد هیچ گونه دستاورد ملموسی از سوی آنها هم نبوده ایم، یعنی تفاوت میان سیاست‌های اعلامی و اعمالی اروپا زیاد است.

مؤمنی با بیان این مسئله که اروپا برای تأمین منافع امنیتی و حفظ روابط خود با ایران خواهان حفظ برجام است، افزود: اروپا تلاش می‌کند با حفظ برجام و رابطه با ایران، در برخی از معادلات بین المللی در برابر آمریکا گروکشی کند و از برگ برنده ایران به سود خود استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: اروپا توان لازم برای ایستادگی در برابر فشارهای شدید آمریکا را ندارد لذا می‌توان در حالتی کلی، اقدامات اروپا را وقت کشی و در ادامه سیاست‌های آمریکا در قبال ایران دانست.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها