مراکز سونوگرافی همدان از پذیرش دفترچه‌های تأمین اجتماعی خودداری می‌کنند

بدقولی تأمین اجتماعی در انجام تعهدات و تأخیر در پرداخت بدهی به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی موجب شده تا متخصصان این رشته از پذیرش دفترچه‌های تأمین اجتماعی خودداری کنند و دود آن به چشم مردم برود.

مراکز سونوگرافی همدان از پذیرش دفترچه‌های تأمین اجتماعی خودداری می‌کنند

تأمین اجتماعی از قدیمی‌ترین نوع بیمه‌های درمانی کشور به شمار می‌رود و افراد بسیاری از کارگران گرفته تا کارکنان دولت، مشاغل آزاد، رانندگان، قالی‌بافان و سایر قشرها از آن بهره‌مند هستند.

قشرهایی که بسیاری‌هایشان دارای درآمد مناسبی نبوده، اما هزینه بالایی را هر ماه بابت تأمین و حق درمان به حساب سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند و انتظار دارند تا از تخفیف مناسب برای امور درمانی بهره‌مند شوند.

با این وجود بیمه درمانی تأمین اجتماعی آن‌طورها که انتظار می‌رود؛ کارگشا نیست تا جایی که حتی برخی پزشکان از پذیرش دفترچه این سازمان خودداری کرده و هزینه درمان را به‌طور آزاد مصاحبه می‌کنند.

تامین اجتماعی" بدهی را پرداخت کرده‌ایم/ پزشکان: تامین اجتماعی بدهکار است

مراکز سونوگرافی و رادیولوژی، جز مراکزی است که باوجود حجم بالای مراجعان از پذیرش دفترچه تأمین اجتماعی خودداری کرده و مردم همدان ماه‌هاست که با این مشکل روبرو هستند و هر بار تأمین اجتماعی وعده می‌دهد که مشکل به‌زودی برطرف می‌شود، اما محقق نمی‌شود.

چند روز پیش بود که مدیر درمان تأمین اجتماعی استان همدان از پرداخت بدهی این سازمان به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی خبر داد و گفت: 6 ماه از بدهی در روزهای اخیر پرداخت شده است.

علیرضا صفری در پاسخ به این پرسش که پس چرا هنوز این مراکز از پذیرش دفترچه تأمین اجتماعی خودداری می‌کنند، افزود: ما به قولی که داده بودیم؛ عمل کردیم و اگر پزشکی نخواهد قرارداد مجدد ببندد؛ دست ما نیست.

از کل بدهی تأمین اجتماعی به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی 6 ماه پرداخت شده، اما اگر پزشکان نخواهند که قرارداد مجدد ببندند؛ کاری از دست ما ساخته نیست.

دودی که به چشم مردم رفت

بدقولی سازمان تأمین اجتماعی در انجام تعهدات خود و تأخیر در پرداخت بدهی برخی مراکز پزشکی موجب شده تا آن‌ها از پذیرش دفترچه‌های این سازمان خودداری کرده و دود این موضوع به چشم مردم رود.

"مریم.ر" 30 ساله با گلایه از این موضوع می‌گوید: به چند مرکز سونوگرافی مراجعه کردم، اما هیچ‌کدام دفترچه تأمین اجتماعی را پذیرش نمی‌کنند و هزینه انجام این کار به‌طور آزاد هم 212 هزار تومان است.

وی می‌افزاید: همسر من کارگر است و توان پرداخت این مبلغ را ندارد؛ از طرفی گرفتن وقت در مراکز دولتی هم سخت است و ناچار به انجام سریع سونوگرافی برای تشخیص پزشکی هستم.

مراکز سونوگرافی همدان دفترچه‌های تامین اجتماعی را پذیرش نمی‌کنند زیان‌ده شدن سازمان تامین اجتماعی به دلیل سوءمدیریت ناشی از حضور افراد غیرمتخصص حق بیمه‌‌ مردم کجا سرمایه‌گذاری می‌شود؟ / بحران تامین اجتماعی به دلیل سوءمدیریت و حقوق‌های نجومی

"ب. میرزایی" خانم میانسالی که از فرط خستگی روی پله ساختمان پزشکان دی در پیاده راه بوعلی نشسته هم می‌افزاید: نفسم بند آمده و طاقت ندارم؛ از ساعت 13 برای گرفتن وقت آمده‌ام و تازه نفر 25 شده‌ام و 4 ساعت دیگر نوبتم می‌شود؛ حالا هم که منشی آمده می‌گوید آزاد پذیرش می‌کنیم.

وی می‌افزاید: گرفتن نوبت در مطب این خانم دکتر سخت است و باید از ظهر بیایی و اسم بنویسی بعد صبر کنی تا ساعت 15 شود و منشی بیاید و معلوم شود که نوبت می‌رسد یا نه چون نوبت‌ها را روزانه می‌دهد؛ مشکلات نوبت گرفتن کم بود هزینه بالا هم به آن اضافه شد.

میرزایی تصریح می‌کند: تعداد سونوگراف‌های خانم در همدان چند نفر بیشتر نیست و تمایل ندارم به پزشک آقا مراجعه کنم؛ متخصصان مراکز دولتی هم مرد هستند؛ بنابراین مجبورم هزینه دو ماه یارانه‌ام را به همین مطب بدهم تا کارم راه بیفتد.

"علی.ج" هم که شغل آزاد دارد با گلایه از تأمین اجتماعی مطرح می‌کند: ما هر ماه حق بیمه را پرداخت می‌کنیم و امسال هم بیشتر از 100 هزار تومان به حق بیمه اضافه شده با این وجود نه بیمارستان آتیه همدان امکانات درمانی مناسب دارد و نه در مراکز خصوصی برخورد خوبی با بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی می‌شود.

ادعای تأمین اجتماعی مبنی بر پرداخت بدهی خود به مراکز سونوگرافی و رادیولوژی از یک طرف و خودداری کردن این مراکز از پذیرش دفترچه از طرف دیگر در حالی است که روزانه تعداد زیادی از مردم برای امور درمانی و تشخیص بیماری به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

درواقع مردم پس از چند ساعت معطلی ناچارند شرایطی که منشی پزشکان برای آن‌ها تعیین می‌کنند را پذیرفته و به پرداخت هزینه بالا رضایت دهند به‌ویژه آن‌ها که از شهرستان‌ها آمده‌اند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها