پیش بینی بازار از آینده قیمت‌ها ؛

فوبیای گرانی بنزین /تصمیمات نگران کننده دولت آسیب زننده است

اگر دولت در ابتدا با هماهنگی و بدون لاپوشانی، موضوع گرانی بنزین را مطرح و اجرا کند به طبع آن واکنش ها با قدرت کمتری به مردم و اقتصاد آسیب می رساند.

فوبیای گرانی بنزین /تصمیمات نگران کننده دولت آسیب زننده است

زمزمه های گرانی بنزین امروزدر جامعه طنین اندازشده است و بازهم ایرانیان، نگران مهمان ناخوانده گرانی دیگری به نام بنزین هستند . از اواخر سال گذشته با نوسانات قیمت ارز و همچنین افزایش مقدار سوخت قاچاق از مرزهای غربی و شرقی، افزایش قیمت یا سهمیه بندی بنزین مطرح شد. با کلید خوردن بررسی افزایش نرخ سوخت در بدنه دولت،اظهارات رسمی مسئولان مبنی بر ضرورت سهمیه بندی بنزین در سال ۹۸ و اطلاع رسانی برخی منابع آگاه وزارت نفت از این اقدام چراغ خاموش دولت، موجی از واکنشهای تند برخی نمایندگان مجلس را علیه این تصمیم دولت برانگیخت اما علیرغم مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن ، وزارت نفت و دولت سهمیه بندی و گرانی بنزین را از کانالی غیر از مجلس درپیش گرفتند که مخالفت شدید بهارستانی ها را تا کنون برانگیخته است .

حرکت دولت به دلیل نبود شفافیت و در ابهام قراردادن موضوعات کلان این طرح ، گمانه زنی های زیادی را بهمراه داشت . اگر دولت در ابتدا با هماهنگی و بدون لاپوشانی، موضوع گرانی بنزین را مطرح و اجرا کند به طبع آن واکنش ها با قدرت کمتری به مردم و اقتصاد آسیب می رساند . البته ناگفته نماند حرکت چراغ خاموش دولت در اعلام رقم و میزان سهمیه بنزین به دلیل ناهماهنگی در بدنه و همچنین پنهان کاری از سایر ارگان ها و قوه مقننه است .به همین دلیل برخی از مخالفان جدی افزایش نرخ بنزین بر این باورند که در اوضاع کنونی، هر گونه افزایش در نرخ بنزین، بار تورمی سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد کرد که شاید از توان مردم خارج باشد؛ اما در مقابل، عده ای دیگر معتقدند ، در شرایط موجود، دولت چاره ای جز افزایش قیمت سوخت ندارد. افزایش نرخ دلار و بالا بودن قیمت حامل های انرژی در آن سوی مرزهای ایران، انگیزه برای قاچاق سوخت را زیاد کرده و باعث شده است دولت با اضافه کردن قیمت سوخت، از حجم قاچاق بکاهد.

تصمیمات نگران کننده دولت
برخی نمایندگان منتقد به سیاست گرانی بنزین ،به دلیل شفاف نبودن این طرح هنوز بر موضع خود پایبند باقی مانده‌اند . حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تصمیم افزایش نرخ بنزین توسط دولت انتقاد داشت و به « خبر فوری » می‌گوید : نمی‌توانیم تبعات گرانی بنزین را بدون ضابطه بندی زمانی در اجرا نادیده گرفت و در این صورت تولید کنندگان ذی نفعان این ترکش‌های افزایش قیمت خواهند بود .

حاجی دلیگانی تاکید کرد :مردم نیزبه طبع این افزایش قیمت ها متضررو زیان می بینند در صورتی که دیگر توان و قدرتی برای مقابله با گرانی کالا ندارند . عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت درصورت گرفتن چنین تصمیمی و اجرای آن ، مجلس را در عمل انجام شده قرار داده است. به گفته حاجی دلیگانی ضرب‌العجل دولت در گران کردن نرخ بنزین جای نگرانی دارد و دولت خود باید تبعات این تصمیم را که بدون هماهنگی با اعضای کمیسیون انرژی و سایر نمایندگان مجلس گرفته شده را بپذیرد . به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ،این تصمیم در شرایط اقتصادی کنونی بسیار نگران کننده است و بهتر است قبل از وقوع هر اتفاقی دولت در اجرای این تصمیم با نمایندگان مجلس مشورت داشته باشد و از پیشنهادهای آنان استفاده کند .

افزایش تعرفه ها در راه است
نمایندگان مجلس تنها گروهی نیستند که به اقدام خودسرانه دولت در جهت گرانی بنزین واکنش نشان دادند . تولید کنندگان ، صاحبان صنایع و صنوف امروز افق تیره ای از این تصمیم را نظاره می کنند . اصناف به عنوان حلقه آخر توزیع کالا و محصولات مورد نیاز مردم در سطح بازار از اقدام عجولانه و خارج از زمان بندی دولت در راستای گرانی بنزین گلایه دارند . اتحادیه صنوف های مختلف نیز به این موضوع به دلیل رکود ادامه دار اقتصاد واکنش نشان دادند . افزایش تعرفه ها در راه است .حسین زندی رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری در پاسخ به سوال « خبر فوری »مبنی بر تاثیر گرانی بر تعرفه های حمل و نقل چنین می گوید : سوخت 95 درصد ماشین های حمل و نقل کالای شهری (کامیونت ها ) گازوئیل است اما 5درصد باقی مانده که شامل وانت بارها می باشد قطعا تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین قرار خواهد گرفت . زندی با اشاره بر اینکه طبق روال هرسال برای تعرفه سال 98 هم درخواست افزایش 15درصدی داشته ایم که تا کنون جوابی دریافت نکرده ایم . به گفته رئیس اتحادیه حمل و نقل کالای شهری ، به دلیل عدم اعلام قیمت های جدید بنزین از سوی دولت و تنها با انتشار خبرهای سهمیه و افزایش نرخ این محصول ، تمام صنوف و اتحادیه ها نگران وضع موجود در آینده هستند و اکنون نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت و جهش قیمت ها داشت .

پیش بینی گرانی در بازارمحصولات کشاورزی

حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان در همین رابطه به «خبرفوری »می گوید : هنوز تعرفه های حمل و نقل باری در سال 98 تغییری نکرده است و واردات از سایر شهرها با همان نرخ سال 97 محاسبه می شود ، اما اگر افزایش نرخ بنزین اجراشود قطعا اتحادیه مرتبط با حمل و نقل باری و برون شهری که متولی است ،تصمیم جدیدی برای تعرفه های سال جاری خواهند گرفت . به گفته صابری هرندی ، سال گذشته موج گرانی‌ها تاثیر زیادی بر افزایش برخی محصولات کشاورزی داشته است و تصور بر این بود که ماجرای افزایش گرانی محصولات در سال 98 تکرار نشود . وی درپاسخ به این سوال که تبعات افزایش نرخ بنزین و بازتاب آن در جامعه را چگونه پیش بینی می کنید، گفت : امروز به دلیل اینکه هنوز هیچ رقمی را به عنوان نرخ جدید این محصول از سوی دولت اعلام نشده ، نمی‌توانیم درصد افزایش نهایی در محصول کشاورزی که در بازار توزیع می‌شود را پیش بینی کرد، اما می توان گفت که قطعا گران خواهد شد .به اعتقاد رئیس اتحادیه بارفروشان بازهم در این مرحله تنها تولید کننده متضرر خواهد شد و این به معنای رونق تولید نیست .

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها