پرفسور کردوانی در گفت‌وگو با خبرفوری/ قسمت اول

ملخ مبارزه بیولوژیک ندارد و به هیچ محصولی رحم نمی‌کند/ چرا می‌گویید؛ ملخ صحرایی، این‌ها ملخ دریایی هستند/ ملخ‌ها ممکن است تا چند ماه دیگر در ایران دوام بیاورند

در گفت‌وگو با پدر علم جغرافیا به روش‌های از بین بردن ملخ‌ها اشاره کردیم.

ملخ مبارزه بیولوژیک ندارد و به هیچ محصولی رحم نمی‌کند/ چرا می‌گویید؛ ملخ صحرایی، این‌ها ملخ دریایی هستند/ ملخ‌ها ممکن است تا چند ماه دیگر در ایران دوام بیاورند

سوگل دانائی- هجوم ملخ به ایران. این جمله‌ای بود که چند روز پیش تیتر یک اغلب رسانه‌ها شد. حشره‌ای که از جنوب کشور ‌وارد شد و بعد از بحران سیل انتظار می‌رفت که او بحرانی تازه به پا کند، بحرانی که البته بیشتر محصولات کشاورزی را نشانه می‌گرفت..
فعل ماضی استفاده شده در این جملات اما نشانه رخداد اتفاقی در گذشته و اتمام آن در زمان حال نیست، از چند روز پیش تاکنون هنوز هم مسئولین در پی یافتن راهی برای از بین بردن سریع و قطعی ملخ‌ها هستند. خبر فوری در این راستا با پرفسور کردوانی، پدر علم جغرافیا . گفت‌وگو کرده که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم

وی درباره این ملخ‌ها گفت: ملخ یک نوع آفت گیاهی است، مانند سن. ملخ‌های سبز اما با این نوع ملخ که به کشور ما آمده بسیار متفاوت است، این‌ ملخ‌ها از اتیوپی و عربستان می‌آید و از دریای سرخ و خلیج فارس عبور کرده اند. به اشتباه به این ملخ‌ها می‌گویند ملخ‌های صحرایی در حالیکه این ملخ‌ها بدلیل اینکه از دریا می‌آیند ملخ‌های دریایی هستند.

وی با ذکر خاطره‌ای از سن‌ها به عنوان آفات گیاهی گفت: در سال ۱۳۲۰ هم سن به بسیاری از دشت‌های کشور آمده بود. مثلا من در گرمسار محل زندگی خودم به یاد دارم که این سن‌ها در بعضی روزها به حدی زیاد می‌شدند که می‌توانستند در آسمان جلوی نور خورشید را بگیرند، این‌ سن‌ها به گندم حمله می‌کردند و داخل آن را پوک می‌کردند و زیر سبوس تخم گذاری می‌کردند.

پدر علم جغرافیا تاکید کرد: تا آن زمان راه از بین بردن و سم قطعی برای سن‌ها ایجاد نشده بود و تخم ریزی آن‌ها هم شدت گرفته بود. برای مبارزه آمدند در کوه بسیاری از آن‌ها را با نفت سوزاند، بسیاری از آن‌ها مردند اما بسیاری دیگر در فصل بعد باز پرواز کردند و به سمت شهر آمدند در حالیکه دوده گرفته بودند.

پرفسور کردوانی ادامه داد: کم کم سم درست شد، کشاورزان بدلیل اینکه تصور می‌کردند این کود خارجی است از آن استفاده نکردند اما رفته رفته این راه از بین بردن شناخته شده تر شد.


وی تاکید کرد: ملخ مبارزه بیولوژیک ندارد، ملخ متاسفانه مانند گوسفند کل محصولات را می‌خورد. اکنون دارند دستی و زمینی ملخ را از بین می‌برند.این ملخها اکنون در جنوب کشور بسیار هستند و هر محصولی را نیز می‌خورند.


کردوانی ادامه داد: در گذشته سم را در سبوس می‌گذاشتند، ملخ آن را می‌خورد اما این روش مناسب نیست، زیرا اکنون که تعداد این ملخ‌ها زیاد شده و این روش پاسخگوی از بین بردن همه ملخ‌ها نیست.


پدر علم جغرافیا در پایان درباره مدت زمانی که این ملخ‌ها در کشور می‌مانند نیز گفت: بستگی به نوع سم و میزان استفاده از آن این ملخ‌ها ممکن است تا چند ماه دیگر نیز بمانند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها