خبرفوری گزارش می‌دهد؛

داستان بازگشت کامران پس از ۸۰ سال/ غرش شیر ایرانی از بریستول انگلیس تا ارم تهران/ تعداد سلاطین جنگل‌های آسیایی رو به افزایش است

کامران، شیر نر ایرانی با زخم‌هایی بر صورت پس از ۸۰ سال به ایران بازگشته است.

داستان بازگشت کامران پس از ۸۰ سال/ غرش شیر ایرانی از بریستول انگلیس تا ارم تهران/ تعداد سلاطین جنگل‌های آسیایی رو به افزایش است

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، نژادش ایرانی است، آن هنگام که در بریستول بود هم همگان می‌دانستند که او آخرین بازمانده از شیر آسیایی است. نامش هیرمان بود، در باغ وحش بریستول انگلستان اما او را کامران هم نامیده بودند، کامروایی از نژاد آسیایی.

کامران و ایلدا را بیشتر بشناسید

هیرمان یا کامران، شیر نر آسیایی- شیر نر آسیایی به شیر نر ایرانی معروف است- است که ۸۰ سال بعد از اینکه نسل شیر در ایران منقرض شده، به سرزمین آبا و اجدادیش بازگشته و با تدابیری که مسوولان اندیشیدند آمده که بماند.

طبق گزارش رسانه ها، این شیر طی توافقی که میان باغ وحش ارم تهران و اتحادیه باغ وحش‌های اروپا (EAZA) صورت گرفته، به ایران منتقل شد. بر اساس این توافق همچنین قرار است طی یک هفته آینده، یک قلاده شیر ماده ایرانی به نام ایلدا از باغ وحش دوبلین ایرلند به باغ وحش ارم تهران منتقل شود.

شیرها چگونه به ایران بازگشتند؟

شاید بپرسید که چرا شیرها به ایران بازگردانده شدند و قرار است زین پس چگونه از آن‌ها نگهداری شود؟ این انتقال در چارچوب برنامه تکثیر و نگهداری از گونه‌های در خطر انقراض و به‌صورت رایگان انجام گرفته است. بر اساس این برنامه، تمامی شیرهای ایرانی تحت پوشش، از نظر ژنتیکی و سلامت رصد می‌شوند و در صورتی که برنامه‌ای برای آنها چون تحویل به باغ وحش‌های استاندارد یا معرفی به طبیعت پیش بینی شده باشد، توصیه‌ای برای زاد و ولدشان صادر می‌شود. این نخستین بار نیست که برنامه‌ای برای بازگردان شیر ایرانی تعبیه شده است، پیشتر هم سازمان محیط زیست در تلاش بود تا با انتقال چند راس آهو، چند قلاده شیر به ایران بازگرداند که این اتفاق در سال های دهه هشتاد رخ نداد.

چرا نسل کامران در ایران منقرض شد؟

انقراض شیرها را به زمان قاجار ارتباط می‌دهند و شکار تفریحی شاهزادگان قاجار را یکی از عوامل موثر در انقراض نسل شیر ایرانی می‌دانند. از سال ۱۳۲۰ که یک ماده شیر ایرانی در شمال خوزستان دیده شد کشور ایران دیگر نتوانست زیستگاه نژاد شیر در ایران باشد. آلودگی آب و نبود طعمه جانوری مناسب برای این موجود از دیگر عوامل انقراض آن است.

چه تعداد شیر آسیایی در جهان هست؟

طبق آمار رسمی بشترین تعداد شیر نر آسیایی در هند دیده شده اس٬ بر پایه سرشماری سال ۲۰۱۰ حکومت ایالتی گجرات ۴۱۱ قلاده شیر مشاهده شده‌اند که ۵۲ قلاده نسبت به پنج سال قبل افزایش داشته‌است. طبق آخرین سرشماری که در سال ۲۰۱۷ انجام شد تعداد ۶۵۰ قلاده مشاهده شده اند که ۲۳۹ قلاده نسبت به هفت سال قبل رشد داشته اند و این نوید رشد پیوسته جمعیت شیرها را می‌دهد.

کامران اکنون کجاست؟

کامران دو شب گذشته ساعت ۲۲ از انگلستان وارد ایران شده است. ایسنا نوشته که «کامران» به دلیل تشریفات گمرکی حدود ۵ ساعت در فرودگاه «امام خمینی» معطل بوده ولی در نهایت مجوز ورود گرفته است. مسوولان سازمان محیط زیست حال جسمانی کامران را خوب و سالم توصیف کردند. این شیر اکنون در باغ وحش ارم قرار دارد و روز گذشته هم در معرض دید عموم قرار گرفت.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • کاربر ناشناس
    0

    تو چقدر بدبختی

  • خسروشاهی
    0

    چندتا از اون گورخرها بگیرن بیارن براش که گشنه نمونه. ??

  • کیوان امینی
    0

    ایا امکان اینکه این دوشیر تو زیست گاه طبیعی زندگی کنند هست یاباید تودقفس تا مرگ بمانند

  • ف.ص
    0

    ای بیچاره توروهم بدبخت کردن .گوشت نیست مردم بخورن میخوان بشی اولین شیر علفخوار یا ملخ خوار!!!الان دیگه الاقم گیر نمیاد بدن بخوری .حالا خانومت اومد بچه دارنشیا باید از شرمندگی زن و بچه ات بری تو مترو خودکشی کنی

    نظرات شما -
    • سپیده
      0

      فدای تو با این تلخند زیبا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها