نتانیاهو: این بار هم هر دولتی تشکیل دهم، مقابله با ایران در صدر اولویت‌هایش خواهد ماند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که دولتش چند سال به تنهایی در برابر جهان با توافق شش قدرت جهانی با ایران مخالفت کرد.

نتانیاهو: این بار هم هر دولتی تشکیل دهم، مقابله با ایران در صدر اولویت‌هایش خواهد ماند

نتانیاهو در آیین سالانه هولوکاست در بیت‌المقدس تصریح کرده است: «طی چند سال به تنهایی در برابر جهان با توافق هسته‌ای خطرناک با ایران مخالفت کردیم.»

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد: «اما عزم راسخ ما به نتیجه رسید. از موضع قاطع پرزیدنت ترامپ برای خروج از برجام، اعمال تحریم‌های وسیع علیه ایران و نیز اعلام نام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، سپاس‌گزاریم.»

نتانیاهو در ادامه گفت که ایران «شبانه روز» موجودیت ما را تهدید کرده ولی اسرائیل از این تهدیدها دچار هراس نشده است.

بنیامین نتانیاهو می‌گوید، سیاست اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران «روشن» است؛ «در عرصه نظامی، پیش‌گیری از استقرار در نزدیکی مرزهای اسرائیل، و در صحنه دیپلماسی، فشار، فشار و باز فشار».

این نخستین اظهار نظر نتانیاهو در خصوص ایران، بعد از مامور شدنش از سوی رییس جمهوری اسرائیل به تشکیل دولت بعدی، در پی انتخابات ۲۰ فروردین این کشور است.

وی با گفتن این‌که «به خطر یهودستیزی در غرب، خطر بزرگ‌تری از شرق افزوده شده»، اظهار داشت که اسرائیل به مدت چند سال «به تنهایی در برابر جهان» علیه توافق هسته‌ای قدرت‌های بین‌المللی با ایران ایستاد اما سرانجام، «عزم راسخ اسرائیل نتیجه داد».

وی این را نیز گفت که اسرائیل «قراردادهایی علیه کشوری که ما و نیز کشورهای بسیاری در منطقه و آبراه‌های کشتی‌رانی بین‌المللی را تهدید می‌کند، می‌بندد» اما نگفت چه قراردادهایی، با چه ماهیتی و با کدام کشورها.

نتانیاهو در سخنرانی امسال نیز به ناتوانی یهودیان در دفاع از خود در زمان حکومت هیتلری در آلمان و بخش‌هایی از اروپا اشاره کرد ولی گفت وضعیت کنونی اسرائیل با آن دوره متفاوت است.

وی با صدایی لرزان از پدرش یاد کرد که مورخ بوده و خطاب به روح پدرش گفت که آموزه‌های او را برای دفاع از یهودیان از یاد نخواهد برد.

به گفته نتانیاهو، اسرائیل «دشمنان خود را در گذشته شکست داده و به امید خدا بر شما (ایران) پیروز خواهد شد».

بنیامین نتانیاهو که برای پنجمین بار مامور تشکیل دولت شده، بخش بزرگی از تلاش دولت‌های پیشین خود را صرف رویارویی با آن‌چه که «خطر» ایران می‌نامد، کرد. او تاکید کرده این بار نیز هر دولتی که تشکیل دهد، مقابله با ایران در صدر اولویت‌هایش خواهد ماند.

وی در همین حال هنوز موفق به تشکیل دولت جدید نشده و خود به سختی مسیری که برای تشکیل ائتلاف با احزاب کوچک راست‌گرا و مذهبی در برابر دارد، اذعان کرده است.

با وجود این، نتانیاهو بنیامین نتانیاهو در سخنرانی آیین هولوکاست در کنار مطرح کردن نام ایران، به افزایش چشم‌گیر موارد یهودستیزی درغرب نیز به عنوان خطری جدی برای یهودیان اشاره کرد و از جمله یادآور شد که حتی روزنامه‌های صاحب نام در غرب کاریکاتورهای «یهودستیزانه» منتشر می‌کنند.

به گفته نتانیاهو «راست افراطی، چپ افراطی، اسلام افراطی، همه بر روی نفرت از یهودیان اتحاد دارند».

آیین‌های جهانی هولوکاست ۲۷ ژانویه هر سال برگزار می‌شود اما اسرائیل این روز را طبق تقویم عبری یادآوری می‌کند، که معمولا چند روز پیش از سالروز تشکیل آن است.

منبع: انتخاب

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها