هادی غفاری در گفت‌وگو با خبر فوری:

به اندازه 50 اصولگرا دل دارم/ به آقای خامنه‌ای گفتم من چپم/ ما نمی‌توانستیم کلاهی را بگیریم/ گلشنی، یعقوبی و...؛ اسم مستعار زیاد دارم

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام درباره نام‌های مستعارش می‌گوید: خیلی نام دارم، سید احمد یعقوبی و یکی عبدالله گلشنی و... آخرین باری که از ایران خارج شدم با نام احمد گلشنی بود.

به اندازه 50 اصولگرا دل دارم/ به آقای خامنه‌ای گفتم من چپم/ ما نمی‌توانستیم کلاهی را بگیریم/ گلشنی، یعقوبی و...؛ اسم مستعار زیاد دارم

مریم محمدپور- «اصلاح‌طلبان ترسو نیستند» این را کسی می‌گوید که به بی‌پرده حرف زدن معروف است. هادی غفاری می‌گوید به اندازه 50 اصولگرا دل دارد اما با این حال موافق مذاکره است. این اصلاح طلب که بیشتر با سابقه انقلابی‌اش شناخته می‌شود میهمان خبر فوری بود. او صبح اول وقت و با اتومبیل شخصی‌اش به دفتر خبر فوری آمد. با او از وضعیت اصلاح‌طلب‌ها گفتیم و حاشیه‌های روز جامعه. یکی از آنها درباره اظهارات عجیب سعید قاسمی بود که پیش‌تر و به صورت مکتوب منتشر شد ( اینجا بخوانید). سخنان منسوب به احمدی‌نژاد درباره انگلیسی بودن انقلاب و مروری بر پرونده محمدرضا کلاهی، متهم اصلی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال 60 از دیگر سخنان بود. او می‌گوید که آن زمان امکان نداشت بتوانند کلاهی را دستگیر کنند. غفاری که در پاسخ به هر سوال تعدادی خاطره هم تعریف می‌کند، حاضر نمی‌شود درباره ماجرای اعدام هویدا روبه‌روی دوربین صحبت کند و تاکید دارد همه حرف‌هایش را قبلا گفته است. او برای وضعیت اصلاح طلبان هم نگران است که گفتگو درباره اصلاح طلبان در روزهای آینده منتشر می‌شود.

بخش دوم گفت و گوی خبر فوری با هادی غفاری، رئیس موسسه را اینجا بخوانید و ببنید:

خبر فوری: آقای غفاری! شما از چهره‌های قدیم انقلاب هستید، به تازگی تعبیری مطرح شده مبنی بر اینکه انقلاب کار انگلیسی‌ها بود. شما پیش‌تر گفته بودید فرزند انقلاب نیستید و مادر انقلابید. من از مادر انقلاب می‌پرسم که انگلیسی‌ها در انقلاب بهمن 57 نقش داشتند؟

غفاری: ابدا. ما همانقدر که ضدآمریکایی بودیم، ضدانگلیسی هم بودیم. انگلیس در چشم ما به شدت منفور بود. همه آموزش‌های من در دامان پدر و مادری بود که ذاتا ضدآمریکایی و ضدانگلیسی بودند. حتی بیشتر از اینکه ضدآمریکایی باشند، ضدانگلیسی بودند. چون آمریکا متولد زمانی است که ماها در آن رشد کردیم اما در فضایی که پدرم و پدرش و نسل‌های قبلش بزرگ شده‌اند، همه ضدانگلیس بودند، مراجع بزرگ ما علیه انگلیسی‌ها شعار داده و جنگیده‌اند. انگلیسی‌ها در گذشته در ایران فاجعه آفریدند.

خبر فوری: پس چرا این تعبیر مطرح می‌شود؟ مقاصد سیاسی پشت آن هست؟

غفاری : این تعبیر را کسانی به کار می‌برند که می‌خواهند انقلاب را از هویتش تهی کنند. این شعار ریشه سلطنت‌طلبی دارد و برای این است که بتوانند جدال ضدآمریکایی را کمرنگ کنند. البته من به جدال قائل نیستم. من به مذاکره معتقدم. ما اگر پیامی داریم باید با صراحت بیان کنیم، حتی می‌توانیم با دشمن مسلح خود حرف بزنیم. ما حرفمان را می‌زنیم، حتی اگر دشمن ما را بکشد. ابی عبدالله(ع) در آخرین ساعاتی که به عاشورا مانده بود پیشنهاد مذاکره با عمرسعد داد. چرا سرنا را از سر گشادش بزنیم؟ اگر اصلاح‌طلب‌ها از مذاکره دفاع می‌کنند، ترسو نیستند. من از طرف خودم می‌گویم که به اندازه 50 اصولگرا دل دارم و می‌ایستم و قطره قطره خونم را برای یک وجب خاک ایران و نظامم می‌دهم. کمااینکه در گذشته هم این کار را کرده‌ام منتهای مراتب باید با دنیا حرف بزنیم. چرا دنیا فقط چهره خشونت طلب از ما ببینید؟ چرا با مشت حرف بزنیم؟ با قلم حرف بزنیم. قرآن به قلم قسم خورده، نه به مشت.

چرا دنیا فقط چهره خشونت‌طلب از ما ببینید؟ چرا با مشت حرف بزنیم؟ با قلم حرف بزنیم. قرآن به قلم قسم خورده، نه به مشت

اشداء علی الکفار درست است، ما هرگز نمی‌خواهیم با کفار سر یک سفره بنشینیم و کشور را تقسیم کنیم. محکم هم می‌ایستیم. کشور مال ماست. آقایان دنیا حرفتان با ما چیست؟ به قول آقای مدرس از جان ما چه می‌خواهید؟ به ما بگویید، ما جان و پول به شما نمی‌دهیم اما ببینیم کجا منافع ملی ما با منافع شما اصطکاک دارد، این اصطکاک‌ها را کم کنیم. شما به منافع ملی خودت فکر کن و ما هم به منافع خودمان فکر کنیم تا زندگی کنیم دنبال این نباشیم که چهار روز دیگر یکی خواهد مرد، این شعارها جانی ندارد. فقط گرسنگی آن برای طبقات مستضعف می‌ماند. با صراحت بگویم که انقلاب اسلامی ایران از زمانی که چشم باز کردم و با انقلاب آشنا شدم انگلیسی نبوده است.

یک بار من به آقای خامنه‌ای گفتم من چپم، پدرم هم چپ بود. مادرم هم چپ بود، پدر مادرم که یکی از مراجع بزرگ زمان در تبریز بود هم چپ بود. چپ به معنای مخالفت با روش‌ها و اسلوب حاکم. ما ایرانی هستیم و ایران را دوست داریم. در سال 1349 من به سربازی اعزام می‌شدم، برای اولین در راه اردبیل بودم، بعد از گردنه حیران از جایی عبور می‌کردیم که آنطرفش مرز شوروی سابق بود. وقتی پرچم شوروی را دیدم همه بدنم درد گرفت، دلم می‌خواست پرچم را با دندان پاره کنم اما وقتی پرچم خودمان را دیدم کیف کردم. من رژیم را قبول نداشتم ولی پرچم کشورم بود. می‌خواهم بگویم ذات ما ضدبیگانه‌پرستی است. بیگانه هر کسی که باشد فرقی ندارد، منتها برخی بیگانه‌ها با دعوا ندارند با هم زندگی می‌کنیم مگر ما با کشورهای حوزه خلیج به جز عربستان دعوا داریم؟ بنابراین این اتهام را هر کسی به ما بزند که بگوید انقلاب کار انگلیسیها بوده، نمی‌گویم بیشعور است، خیلی هم باشعور است اما واقعیت‌ها را نمی‌دانند. منِ انقلابی از اول پای کار بودم. در دبیرستان مقاله نوشتم در دانشگاه مرتب کنفرانس دادم. صبح به زندان رفته و شب آزاد شدم، صبح فردایش باز هم مقاله نوشتم. چرا تهمت انگلیسی به ما می‌زنند؟ قدیم‌ها شوخی می‌کردند و پشت ماشین‌ها به مسخره می‌نوشتند خودتی، من نمی‌گویم خودتی می‌گویم اینها بی‌اطلاعند.

اصلاح‌طلب‌ها اگر از مذاکره دفاع می‌کنند، ترسو نیستند. من از طرف خودم می‌گویم که به اندازه 50 اصولگرا دل دارم

خبر فوری: آقای غفاری موضوع را تاریخی کنیم به تازگی خبری مبنی بر قتل کسی در هلند منتشر شده که گفته می‌شود همان کلاهی است. در هلند دادگاه قاتلین او برگزار شده است اما در ایران هیچگاه دادگاهی برای کلاهی و همدستان احتمالی او برگزار نشد. شما در آن زمان مسئولیت داشتید و در جریان امور بودید، چرا هیچ وقت ماجرای هفت‌تیر پیگیری نشد؟

غفاری : کلاهی در دسترس ما نبود

خبر فوری: کلاهی در داخل ایران بود...

غفاری : داخل ایران نبود، همان فردا صبح از ایران رفت...

با صراحت بگویم که انقلاب اسلامی ایران از زمانی که چشم باز کردم و با انقلاب آشنا شدم انگلیسی نبوده است

خبر فوری: اما تنها نبوده است

غفاری : باند داشت که رفت، مگر از مرز ایران رفتن کار سختی بود؟

خبر فوری: در سال 60 خیلی سخت نبوده..

غفاری : مرز کردستان، مرز بلوچستان، مرز خراسان شمالی و... مرزهای ما مرزهای بسته ای نیست. الان هم این همه کالای قاچاق وارد می‌شود از آسمان که نمی‌آید از همین مرزها وارد می‌شود. من مثل برخی افراد که کارگزاران نظام ازجمله نیروی انتظامی و برادران سپاهی متهم به آوردن کالای قاچاق می‌کنند و به آنها برادران قاچاقچی می‌گویند قبول ندارم. قاچاق برها نیروی ضدنظام و پولپرست‌هایی هستند که مرزها را بلدند. این همه افغانی بدون پاسپورت در ایران راه می‌روند از کجا آمده اند؟ از همین مرزها آمده اند. مرز یکی دو متر یا هزار کیلومتر که نیست. من قبل انقلاب با مرزهای مختلف کار کرده ام که اگر روزی خواستم خارج شوم بلد باشم. البته من غیرقانونی از کشور خارج نشده ام، پاسپورتم را با نام دیگرری که داشتم گرفتم و با آن از ایران خارج شدم.

یک بار من به آقای خامنه‌ای گفتم من چپم، پدرم هم چپ بود. مادرم هم چپ بود، پدر مادرم که یکی از مراجع بزرگ زمان در تبریز بود هم چپ بود. چپ به معنای مخالفت با روش‌ها و اسلوب حاکم

خبر فوری: نام دیگرتان چیست؟

غفاری : خیلی نام دارم. سید احمد یعقوبی با عمامه مشکی یا عبدالله گلشنی. آخرین باری که از ایران خارج شدم با نام احمد گلشنی خارج شدم.

خبر فوری: آخرین بار چه سالی بود؟

غفاری : 57. منظورم آخرین بار در قبل از انقلاب است. بعد از انقلاب با مستعار هیچ کجا نرفتم.

خبر فوری: درباره آقای کلاهی و برگزار نشدن دادگاهی برای ایشان می‌گفتیم...

غفاری : بله، ایشان از کشور خارج شدند و بعدش ما چه معرکه‌ای می‌توانستیم بگیریم؟ کسی که نیست را بازجویی و محاکمه کنیم؟ در بازجویی‌هایی که از منافقین داشتیم که البته من هرگز در آن شرکت نکردم، آنها حرف‌های زیادی زدند، رابطانی را معرفی کردند اما از کلاهی اثری نبود. البته دقت کنیم که کلاهی اسم مستعار است و مدتها به عنوان کارمند رسمی ریاست جمهوری کار می‌کرد.

کلاهی از کشور خارج شد و بعدش ما چه معرکه ای می‌توانستیم بگیریم؟ کسی که نیست را بازجویی و محاکمه کنیم؟

خبر فوری: یعنی پیدا کردن کلاهی اینقدر سخت بود؟

غفاری : امکان نداشت.

خبر فوری: فکر می‌کنید پرونده قتل کلاهی به ایران ارتباطی داشته باشد؟ منظورم دولت ایران نیست، منظورم کسانی است که دوست دارند پرونده او به سرانجامی برسد؟

غفاری : خیر، ایران به اندازه کافی مشکلات دارد و به اندازه کافی راه و روش هایی برای این کارها دارد. احتمالا کار دستگاه های جاسوسی بیگانه است تا بتوانند در درون نظام بین مسئولان و احزاب اختلاف بیندازند تا یکدیگر را متهم کنند. دستگاه‌های جاسوسی دنیا از این کارها زیاد می‌کنند.

18

حجم ویدیو: 47.78M | مدت زمان ویدیو: 00:11:30 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • حسنلو
    0

    "ابی عبدالله(ع) در آخرین ساعاتی که به عاشورا مانده بود پیشنهاد مذاکره با عمرسعد داد." ابی عبدالله(ع) و عمرسعد هر دو مسلمان بودند و هر دو برای اسلام جنگیده بودند تا اینکه دنیا گرایی عمر سعد چشمانش را کور کرد . اما نقطه مهم،امام پیشنهاد مذاکره ندادند بلکه خواستند عمر سعد را متوجه هوای نفس و دنیا طلبیی که گرفتارش شده آگاه کنند ، تا به راه هدایت برگردد، حتی امام (ع ) به عمر سعد نهیب آوردند تا شاید از را ه ضلالت به راه هدایت برگردد. اما سران آمریکا عمر سعد نیستند، بلکه بسان مشرکینی هستند که هیچگاه پیامبر (ص) را به رسمیت نشناختند و حتی قصد جان مبارکشان را کردند اما وعده الهی غیر از این بود. اما تاسف اینجاست که برخی از مثلاً علمای فرنگ دیده ی ما از تشخیص و تفکیک نوع متخا صم شدیداً غافلند و چشم امید خصم نیز به آنهاست.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      شما ازوازدگان هستید تعجبی ندارد

  • سیامک تقوی
    0

    سلام مقاله را خواندم هویدا قبل از اعدام سکته کرده بود و فوت فقط جسد تیر باران شد در میان اعدام شدگان تنها کسی بود که پارچه تقاضا کرد نفرات دیگر با صورت باز بودند .

    نظرات شما -
    • جواد
      0

      اینو از کجات درآوردی؟

  • حاج امیر
    0

    حرف مفت زدن که شاخ ودم ندارد باند این آدما هفت تیر،رجایی وباهنر،شهید آیت و......

  • ناشناس
    0

    این آقاچرت وپروت میگویداصلاطلبان زد انقلاب بودن وهستن ازهزارتایکی هم شان دو وسه تابعیدی هستن فتنه ۸۸ کار اصلاطبان بود

    نظرات شما -
    • مسعود
      0

      تو برو یاد بگیر بنویس ضد انقلاب بعد بیا نظر بده

    • ههه
      0

      مسعود جان دمت گرم

  • اسد
    0

    دقیقا مثل خوارج حرف میزنند.

  • احمد
    0

    ،،،باید گفت جناب غفاری،ازاین سخنانی که از شما خواندم، شما قطعا فرزند انقلاب نیستید !!بلکه شاید مادرانقلابی نماها باشید؟! که این به گفتار شما نزدیکتر است. مومن؟! اگر قرارباشد که با امریکا مذاکره شود،تا تضاد واصطکاک منافع کمتر شود که!! امریکا کل منافع را برای خودش میخواهد! ومنفعتی را برای ایران وایرانی قائل نیست!! مگر اینکه بخواهید بازهم برای (هیچ) مذاکره کنید.همان کاری که در برجام دولتمردان مورد وثوق شما انجام دادند وبعداز 6 سال اینهمه هزینه برای مملکت وملت بوجود آوردند... ،،،وخداوند همه افکار منحرف وناراست را، به راه راست هدایت کند.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      میپسندم

    • یوسف خیاط
      0

      بسیار عالی است،آزموده را آزمودن خطاست.

  • ناشناس
    0

    من چپم یعنی من با رزیم گذشته مخالف بودم با این رزیم هم مخالفم با رزیم اینده ام مخالفم همون اقای مخالف صبح جمعه با شما..

  • یوسف خیاط
    0

    با سلام شما ژورنالیست ها مگر مریض هستید که شایعه پخش می کنید و برای آن معرکه می گیرید.شما کجا نوشته و یا صوتی از احمدی نژاد دارید که چنین حرفی زده باشد که انقلاب ما انگلیسی است.یک عافیت طلب بدبخت نان به نرخ روز خوری، یک مطلبی را در جایی به احمدی نژاد نسبت داده است .خجالت بکشید.یاوه گویی حدی دارد.

  • رضا
    0

    آقای غفاری جواب شما اینه: یارو به هیچ صراطی مستقیم نبود. بهش گفتند دعا کن خدا نجاتت بدهد، دستش را بلند کرد و گفت؛ خدایا خودت راه راست را به طرف ما کج کن

    نظرات شما -
    • skandary
      0

      من می خواستم نظرم را در مورد این بابا با کلماتی دیگر بگویم اما شما آقا رضا لپ مطلب را گفتی.و دهان ما بستی اما یک نکته کوچک به این غفار هادوی یا هادی غفاری کدامش درست است...!!! جناب صبح روز 27 اردیبهشت بعد ریختن مبلغ ناچیز 45000 تومان یارانه وقتی 80میلیون جمعیت می روند پای عابر بانک 70میلیونشان بعد دریافت پول می گویند خداوند رحمت کند پدر...... (ریس جمهور سابق) را که این آب باریکه را درست کرد. وبرخی هم می گویند خدا لعنت کندکسانی که می خواهند همین مبلغ کم و ناچیز را از مردم بگیرند.اما اگر از مردم بپرسی هادی غفاری کیه؟ 7999998نفرشون خواهند گفت : نمی دانیم. جناب بهتر ازما می دانی کسی را که خدا بخواهد بزرگ و بلندمرتبه اش کند اگر همه خلایق جمع شوند نمی توانند کوچکش کنند.

  • وفایی
    0

    این بزرگوار یک استنداپ کمدی دیگه هم در برنامه خشت خام داشت.تو خندوانه وعصر جدید حتما بیشتر دیده میشه

  • skandary
    0

    بنده امروز این مطلب را در سایت شما خواندم که: احمدی نژاد چنین گفته! بهتر نیست منابع درست و صادق تان را نقل کنید. فکر نمی کنیم احمدی نژاد اصلا و ابدا" همچنین حرفی را زده باشد یا بزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها