"ازدواج سفید" تا چه میزان مشکل ارتباط با جنس مخالف را برطرف می کند؟

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر ازدواج سفید در جامعه وارد شده و ظاهر این پدیده با فرهنگ دینی، مذهبی، بومی و ملی ما سازگاری ندارد.

"ازدواج سفید" تا چه میزان مشکل ارتباط با جنس مخالف را برطرف می کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن حائری در نشست «بررسی پدیده هم‌خانگی (ازدواج سفید) از منظر متخصصان حوزه‌های روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و علوم ‌دینی» که در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سیلی که در روزهای گذشته به وقوع پیوست درس عبرت بزرگی به ما داد. آب نیز جزو نعمات الهی است و اگر به طور صحیح مدیریت نشود، راه خود را پیدا و ویران می‌کند و آسیب‌هایی می‌زند که گاهی جبران‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که «نسل جوان به منزله رحمت الهی و مانند آب پاک، زلال، شفاف و منشا برکات است»، ادامه داد: در این نسل شیطنت می‌بینیم، اما بدذاتی در وجود یک جوان راهی ندارد. در این شرایط اما اگر به نحوی صحیح برنامه‌ریزی و مدیریت صورت نگیرد و به آنان میدان داده نشود، مانند سیل ویران‌کننده‌ای هستند و بر همین اساس باید کاری کرد و تمهیداتی اندیشید.

حائری با اشاره به این‌که «مسئولان باید به میدان بیایند»، تصریح کرد: اولویت اول نظام باید جوانان باشند، در غیر این صورت در این عرصه شکست می‌خوریم. باید فرهیختگان و نخبگان پای کار بیاند تا اقدام مطلوب انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر موضوع ازدواج دائم، موقت و سفید را مطرح می‌کنیم، بدون تخصیص بودجه مناسب کار به جایی برده نمی‌شود. راه‌کارها باید با آموزه‌های دینی و بومی ما متناسب باشد، اما در حال حاضر ازدواج سفید وارده شده و ظاهر این پدیده با فرهنگ دینی، مذهبی، بومی و ملی ما سازگاری ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ازدواج سفید ازدواجی نیست که مشکل ارتباط با جنس مخالف را برطرف کند. ازدواج موقت برای مواردی است که معمولاً افرادی قصد تشکیل زندگی را دارند، اما می‌خواهند از محدودیت‌ها و مسئولیت‌های کم‌تری برخوردار باشند. همان طور که ازدواج دائم ضوابط قانونی دارد، ثبت ازدواج هم در قانون جزو موارد لازم و عدم ثبت آن هم در حقوق داخلی و هم در حقوق بین‌الملل جزو جرایم علیه خانواده است.

حائری اظهار کرد: باید برای ازدواج موقت نیز ساز و کارهایی در نظر گرفته شود و مانند ازدواج دائم مکملی برای تایید، تکمیل و استحکام بنیان خانواده باشد که اگر با ولنگاری همراه شود، شاید بتوان گفت وضعیت آن از هم‌خانگی نیز بدتر می‌شود.

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این‌که «نهاد خانواده از جمله نهادهایی است که هم در اسلام و هم در ایران قبل از اسلام به آن تأیید و تأکید شده است و عقلا نیز این موضوع را می‌پذیرند که نهاد خانواده بسیار مهم، اساسی و تاثیرگذار است»، تصریح کرد: باید گفت جامعه سالم، جامعه‌ای است که مبتنی بر خانواده باشد و هر پدیده اگر بخواهد به این نهاد آسیب برساند، قابل‌پذیرش نیست، حتی اگر ازدواج موقت باشد. ازدواج موقت چه در فقه شیعی و چه فقه سنی مشروعیت دارد و یک تأسیس قرآنی است و اگر این مورد نیز بخواهد به بنیان خانواده آسیب برساند، آموزه‌های دینی، سیره پیامبر(ص) و... آن را برنمی‌تابد.

وی افزود: بهترین راهی که آموزه‌های دینی، فقه، شریعت، اخلاق اسلامی و سیره پیامبر(ص) برای مشکلات جوانان مطرح کردند، ازدواج آسان هم در حوزه ازدواج دائم و هم موقت است، اما این ازدواج را مانند غل و زنجیر‌هایی کردیم و به گردن جوانان و خانواده‌ها انداختیم.

حائری اضافه کرد: در اسلام نیز ازدواج موقت به چشم می‌خورد و اگر به سیره پیامبر(ص) وارد می‌شویم، این مورد در آن زمان نیز وجود داشته و ریشه قرآنی دارد. در سیره پیامبر(ص) جوانانی به خدمت آن حضرت می‌رسیدند و عنوان می‌کردند که ما می‌خواهیم ازدواج کنیم، اما ثروتی جز چند آیه قرآن، دانش، یک انگشتر و... نداریم. با این‌که ازدواج موقت مشروع بوده، اما پیامبر(ص) جوانان را به ازدواج دائم سفارش می‌کردند. ازدواج موقت با این که تأسیس یک نهاد مشروع است، اما روی حساب و شرایط خود است که به ازدواج دائم ضرری وارد نکند.

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: بر این عقیده هستم که اگر برای تاسیس ازدواج به درستی برنامه‌ریزی شود ظرفیت پاسخگویی برای همگان را دارد، اما اگر قرار این است به جوانان و نسل جوان توجهی نشود، باید شاهد عواقب ویران‌گر ازدواج دائم، موقت و سفید باشیم.

منبع: ایسنا

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • میشوبالا
    0

    شالوده خانواده بهم خورده جناب روحانی محترم نگاهی به اعتیاد زنان و جوانان در محل سکونت خود بیندازید به عمق فاجعه پی میبرید

  • ملت
    0

    وقتی جوان نمیتونه ازدواج کنه چه خاکی توی سرش بریزه صیغه ام کنه باید پولی پرداخت بشه یا نه نمیدونم اینا چرا فک میکنم از جنس مردم نیستن کسی که خر سوار میشه از درد پیاده چه خبری داره

  • هستی امینی
    0

    واقعا چطور فکر میکنید که ازدواج موقت به ازدواج دائم ضرر وارد نمیکنه؟یه ذره به تحقیقاتتون عمق بیشتری بدید وبعدا منتشر کنید,توی ازدواج جوون ها خانواده هاشون باید نقش اساسی خودشون رو قبول کنن وبه کمک جوون هاشون بیان,پول ومال وثروت بدون بچه هامون پشیزی ارزش نداره

  • دانیال
    0

    آقای حائری از کدام فرهنگ داره حرف میزنه؟؟!!مگه دیگه فرهنگی مونده !!مشگلات مادی به حدی فشار اورده که اعتیاد و‌فحشا تو جامعه داره بیداد میکنه،این عضو هیت علمی فقط بخاطر اینکه یه حرفی زده باشه این چیزها رو داره میگه،با این ناعدالتی ها مردم هرروز دارند از دین فاصله میگیرند،حالا اگه هم واقعا این حرف ها درست باشه چون یک روحانی داره اینو مطرح میکنه که بدتر اصلا یاورنمیکنه،واقعا ازدواج ساعتی فرق اش با اون روسپی خانه ها چیه؟؟

  • علی
    0

    مگر ازدواج سفید و موقت فرقی با هم دارد؟ فقط ان یکی یک خط خوانده می شود برای یک دقیقه تا یکسال و غیره!!!!!

  • پی
    0

    چرا اهل سنت که مسلمانن و پیامبر خدا را اوردی وسط

  • محمدجواد
    0

    در وضعیت فعلی کشور که جوانان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و گرانی کالاهای مختلف همچنین بالا بودن نرخ اجاره مسکن و نبود امنیت شغلی و ... به جز قشری خاص و اندک اکثر جوانان توانایی ازدواج ندارند باید برای جلوگیری از انحرافات جنسی، دولت به فکر راه چاره ای مانند قانونمند کردن ازدواج موقت و مرکزی جهت ثبت و معرفی جهت ازدواج موقت باشد و اگر نه در آینده جامعه با مشکلات زیادی مانند تجاوز و کودک آزاری، انحرافات جنسی و افزایش بیماری های جنسی و همچنین فحشا و خیلی مشکلاتی که جامعه را تهدید خواهد کرد مواجه خواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها