بی‌هویتی مشتری در شیپور و دیوار، فرصتی برای سوءاستفاده دلالان

عدم مشخص بودن هویت مشتری در فضاهایی همچون شیپور و دیوار باعث رشد دلالان در این فضاها شده است. آنها با ورود هماهنگ در بازار خودروی دست دوم قیمت‌ها را به نفع خود بالا پایین می‌کنند.

بی‌هویتی مشتری در شیپور و دیوار، فرصتی برای سوءاستفاده دلالان

سیدمحمدرضا هاشمی- با توجه به اینکه گزارش‌های زیادی از سوءاستفاده دلالان در فضاهایی چون «شیپور» و «دیوار» برای افزایش قیمت خودروها منتشر شده است، اما مدیران و مسئولان شیپور و دیوار هیچ اقدامی برای تایید هویت کاربر و دریافت مشخصات حقیقی او نمی‌کنند.
براساس شنیده‌ها چندین گروه تلگرامی مختلف برای هماهنگی جهت دست‌کاری قیمت خودرو وجود دارد. معمولاً هر کدام از این گروه‌ها به شکل متمرکز روی یک خودروی نسبتاً کم‌یاب و یا محصولات یک گروه خودروسازی غیر ایرانی فعالیت می‌کنند.
به عنوان نمونه نیمی از اعضای فعال گروه (حدود 400 نفر) که مخصوص ماشین (jac) است بعد از نظرخواهی در گروه برای قیمت مشغول به کار می‌شوند و آگهی‌هایی با قیمت جدید را در سایت‌های دیوار، شیپور و باما قرار می‌دهند.
آنها برای اینکه قیمت جدید تبدیل به یک قیمت نرمال شود، نه تنها در نقش فروشنده، بلکه در نقش خریدار هم ظاهر می‌شوند و عده‌ای وظیفه دارند تا به عنوان خریدار هم آگهی ثبت کنند.
اگر تصمیم بر این شد که قیمت جدید 350 میلیون تومان برای خودروی خاص باشد، پس آگهی‌های ثبت شده به عنوان خریدار هم حدود 330 میلیون تومان هستند و با این قیمت درخواست خرید خودرو را انجام می‌دهند.
چه کسی در این باره مسئولیت دارد؟
در نگاه اول می‌توان گفت که قبلاً هم همین هماهنگی‌ها در جامعه‌ وجود داشت. اما در ابعاد کوچک‌تر.
برای مثال چندان هم بر کسی پوشیده نیست که معمولاً نمایشگاه‌های خودروی یک منطقه با هم هماهنگ هستند. اما در هر صورت، آیا پلتفرم‌ها و سایت‌های آگهی آنلاین باید با توجه به همین مسائل و سرعتی که فضای مجازی به این هماهنگی‌ها داده است، اقدامی انجام دهند یا خیر؟
شهرام شاهکار، مدیرعامل بخش خودرو در «دیوار» در گفت‌وگو با دیجیاتو تصریح کرده است که این پلتفرم مداخله‌ای در چرخه قیمت‌گذاری ندارد، چرا که اساساً قدرت کنترل قیمت در اختیار صنف خودرو هم نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که قیمت واقعی معاملات هرکالایی به‌ویژه در بازار دست‌دوم، تابعی از عرضه و تقاضا است که دیوار در حال حاضر به عنوان ارائه‌دهنده خدمات میزبانی محتوا، عملا نقش و مداخله‌ای در چرخه قیمت‌گذاری ندارد، کما اینکه مکانیزم‌های کنترل قیمت خودرو در اختیار صنف مربوطه‌اش هم نیست. دیوار در عین حال از اینکه بتواند با استفاده از اطلاعات معاملات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ایجاد شفافیت و ساماندهی بازار خودرو کمک کند، به شدت استقبال می‌کند.
درهمین حال رضا اربابیان، مدیرعامل «شیپور» با بیان اینکه از وجود این مشکل آگاه است تاکید که ما (شیپور) نیز علاقه دارد تا این اقدامات را ریشه‌کن کند، هرچند که هنوز این پلتفرم، به گفته مدیرعاملش، به یک جمع‌بندی نهایی برای مقابله با روش دلال‌های بازار خودرو نرسیده است.
به نظر می‌رسد، دیوار و شیپور به دلیل اینکه میزبان اصلی فروش محصولات دسته دوم در کشور هستند و بازار هدف فعالان در این رابطه به حساب می‌آیند باید فکری اساسی در این رابطه کنند. انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند دست دلالان فعال در این فضا را کوتاه کند و مردم را به قیمت واقعی نزدیک تر کند.
چند سند از فعالیت دلالان در گروه های تلگرامی:





63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • نادرنجفی
    0

    واقعا واسه مسئولین این مملکت متاسفم که یه سایت میتونه تعیین کننده ی قیمت ماشین وخونه باشه.واقعا که.

  • ملت
    0

    خود دولت اصل دلاله یعنی نمیتونه جلوگیری کنه من که بازاری ام خیلی راحت میدونم میشه ولی خود دولت سودش توی دلالی کردنه یعنی قوه قضاعیه نمیتونه دستور بده به خودروساز باید قیمت فلان ماشین اینقدر باشه ؟به بنگاه های ماشین نمیتونن قیمت بدن؟به تعزیرات نمیتونن دستور بدن اگر هر بنگاهی قیمت بیشتر از عرف داد پلمپ یا فک مجوز بشه نمیشه برا خونه ام دست بنگاه ودلال رو قطع کرد؟خود دولت همه کارست همه ملت هم میدونن کسی که قاضیه میتونه حکم بده ولی نمیتونه جلو گیری از گرون فروشی کنه؟چطور قطع دست یه زمان بورس بود اگر قدرت نیست وجود نداره چرا هرکسی اعتراض کنه زندان میره واقعا حق ایرانی این شده که برا خونخ اش تا وقت مرگ پس انداز کنه؟

  • نظر
    0

    ایشاالله هرکه با روح و روان و هزینه های روزمره زندگی مردم و بچه های مردم بیچاره ایران بازی میکنه نابودبشه بحق الله ....تصادف کنه با اون ماشینهاشون دلالای از خدا بی خبر از قدرت خدا غافلند.

  • احمد
    0

    سلام درصد بیشتر گرانی هر چیز بخصوص مسکن همین سایتهای دیوار . شیپور .ووو هستند چون هرکس بی دلیل وبی منطق قیمت کاذب اعلام میکنند و مردم عادی هم فکرمیکنند خبری شده البته خبری که شده فکرمیکنند خبرها شده و به تبعیت از آن ناآگاهانه قیمت پرت و پلا میگذارند با سایتها طبق ظوابط و مقررات قیمت آگهی ها را قبول کنند درضمن مگر میشود سایتی رایگان همه چیز را درسایت خود آگهی کند و کاسه ای زیر نیم کاسه نباشد

  • احمد
    0

    سلام من مطمئنم که نظر من مورد تایید مدیریت قرار نمیگیرد و چاپ نخواهد شد ولی حرفم را زدم تا چاره ای برای سو استفاده از سایتهایی که بدون تدبیر و اندیشه ایجاد شده بشود و ندانسته به گرانی ها دامن نزند

    نظرات شما -
    • امید ۵۱
      0

      سلام هرچه این مدت خودرو دچار گرانی خودرو شده این چند سایت بخصوص ایران جیب بوده که مردم گرفتار گرانی کرده

  • رامین طاهری
    0

    با سلام باید یه برخورد جدی با سایت شیپور و علی الخصوص دیوار بشه ، دلالها با قیمت های کذایی بازار مسکن رو به التهاب قیمتی شدیدی رسونده اند.مخصوصا تو شهر ما زنجان که قیمت مسکن سربه فلک کشیده و وحشتناک شده ، مراجع باید جلوی این آشفته بازارو بگیرن ، هر روز صبح که از خواب پامیشیم یه نرخ جدید میاد ، واقعا همچین بلبشویی تو عمرم ندیده بودم ،

  • کاوه سعادت
    0

    وقتی هر چیزی گران می شود و مسوولین محترم عاجز از درک دلیل اصلی که در علم اقتصاد تعریف شده است هستند از عوامل موهومی صحبت می کنند که در هیچ کتاب و تئوری اقتصادی نمی توانند به عنوان عامل گرانی در نظر گرفته شوند. بعد هم عده ای را می گیرند و زندان و اعدام می کنند اما باز هم گرانی ادامه پیدا می کند. تا دیروز عامل گرانی ارز دلال ها و مفسدین اقتصادی بودند. امروز که همه را گرفته اند و در زندان هستند عامل گرانی چیست? چرا قبول نمی کنیماگر خودرو گران شده دلیلش کاهش عرضه است نه دلال. چرا ابزار فروش کالا را دلیل افزایش قیمت می دانید. اگر مردم آگهیشان را روی دیوارهای شهر بنویسند گرانی به گردن دیوارهای شهر است?? آیا کسی که پس انداز یک عمرش خانه ای است که خریده وقتی قیمت همه چیز از پیاز گرفته تا ارز ٤ برابر شده باید خانه اش را به نرخ سه سال پیش حراج کند تا خوشایند مسوولین محترم باشد و دلالی نکرده باشد? اگر بازنشسته ای با اجاره آپارتمان کوچکی کسری هزینه زندگی را تامین می کند و امروزباید داروی ٩۰ هزار تومانی پارسال را چهارصد هزار تومان بخرد اگر آپارتمانش را به قیمت بالاتری اجاره بدهد دلال و خون آشام است? مسوولان خجالت بکشند لطفا.

  • رعیت
    0

    سلام، من یه دوست دارم دلال ماشین هستش، میگه من وقتی یه ماشین دارم که در بازار قیمتش 200 تومان هست و می خوام گرونتر بفروشمش، می رم با سه چهار تا خط موبایلی که دارم همون ماشین رو آگهی می کنم به قیمت های مختلف، مثلا 270، 260، 250 و 240، بعد خودم با خط اصلی ام یه آگهی میدم به قیمت 220، ملت وقتی اون آگهی ها رو می بینن که چقدر قیمتشون بالاست، خیلی سریع ماشین من رو که قیمتش واقعی اش 200 هست رو به قیمت 220 می خرن. الان تکلیف من رعیت چیه این وسط؟ کسی هست به داد ما برسه؟

  • علی
    0

    یعنی هیچ چاره ای نداره که جلوی چنین سوءاستفاده هایی گرفته بشه؟ نباید زیان این نرم افزار ها از فایده شون بیشتر بشه زیانشون الان به یک ملت صدمه میزنه

  • علی دلسوز
    0

    شخصا چندین بار مدیریت دیوار و شیپور گفته ام که باید آگهی دهنده گآن یکبار به پلیس فتا مراجعه کنند تا مورد احراز هویت قرار بگیرند و کسانی که در فضای مجازی مشغول کسب در آمد هستند شناسه فروشنده انترنتی داشته باشند که مشکلی برای خریدار ها پیش نباید به این طریق که قبل از اینکه آگهی بخواهد انتشار پیدا کنند آگهی دهنده بآید یه سر پلیس بعلاوه ده برود جهت احراز هویت فقط یک بار کافی است یا علی

  • سادات
    0

    سلام مسلما هرکس دلش می خواد کالایی که داره را با بالاترین قیمت بفروشه، نباید از مردم عادی توقعی غیر از این داشت با وجود این چنین سایت هایی، مردم با دیدن قیمت های بالا، تاثیر گرفته و قیمت کالای خودشون رو بالا می برند، بنابراین مردم عادی بی تقصیر هستند و متعاقبا سایت ها هم مقصر نیستند اما دلال های بی صفت خدا نشناس که از شرایط سو استفاده می کنند باید شناسایی بشن که قاعدتا با تکنیک هایی قابل شناسایی هستند و جلوی فعالیتشون گرفته بشه. از سایت هایی مثل دیوار و شیپور می خواهیم هرچه زودتر جلوی دلال‌ها. را بگیرن، چیزی تا ونزوئلا شدن فاصله نداریم بیایید به همدیگر رحم کنیم تا مورد رحمت خدا باشیم

  • شهروند بیچاره
    0

    دولت بزرگترین دلال هست واین سایتها هم عامل خودشان هستند از ده روز پیش به اینطرف درمملکت چه اتفاقی افتاده که هرروز 10 الی 30 میلیون روی قیمت سراتو میگذارند قیمت در نمایندگیهای فروش تا 15 میلیون هم تفاوت دارد و یک سری افراد سودجووفرصت طلب هم از30 تا 50 میلیون بالای قیمت نمایندگیها آگهی منتشر میکنند هرکس هرچرت وپرتی مینویسد بدون هیچ نظارتی روی سایت میگذارند نمایندگیها میگویند قبلا خودروسازها محصولاتشان راروی سایت فروش قرار میدادند و نمایندگی درارائه خدمات به مشتری دستش باز بود ولی الان کل تولیدات رو چند سرمایه گذار خرید میکنند وآنها برای قیمت بازار تصمیم میگیرند اگردوست داشتند میفروشند دوست نداشتند نمیفروشند ونتیجه این میشود که هرقیمتی دوست داشتند اعلام میکنند ماشینی که ده روزقبل 245 تومن بوده الان میگویند 390 تومن واردات خودرو را ممنوع کرده اند تادر داخل خون مردم رادرشیشه کنند اگر این سرمایه گذاری که میگویند افراد عادی بودند یک لقب سلطان خودرو بهش میبستند وصبح علی الطلوع اعدامش میکردند دستتان را ازجیب این مردم رنجور بیاورید بیرون لطفا

  • احمد بخشی زاده
    0

    سلام، درصد بالایی از تلاتم بخش مسکن، خودرو و.... سایت های دیوار و شیپور هستن که به وضوح حضور دلال ها و بالا بردن ساعتی قیمت ها رو شاهد هستیم، خواهش میکنم مسئولین برخورد مناسب داشته باشند و برای مدتی این سایت ها رو تعطیل کنند.

  • کبری موسوی
    0

    بازدید این سایتهابرخوردشده از ادامه کارشان جلوگیری شود

  • ملت
    0

    چرا دولت بجای اینکه دنبال پاک کردن صورت مسعله است فرهنگ ارزان بخریم رو تو ایران رواج نمیده باسیاست های که خود دولت پیش گرفت که ملت دو به سمت گرون خریدن ببره الان باید به سمت ارزون بخرید پیش ببره روز اولی که انقلاب شد باید فکر همه جا رو میکردن وقتی ملت شعور ارزون خریدن رو داشته باشن هیچ کم و کاستی نمیاد چون مردم دنبال چیزی میزن که ارزونتر از همه جا باشه بعد هم چرا قوه قضاییه افراد مطمن وبا نظارت کامل رو افراد مامور نمیکنه برا شناسایی دلال برخورد با دلال ها همین دلال ها زالو و حشده های مرموذی هستن که اسیبشون خیلی بیشتر از تحریمه دشمن اصلی حکومت همین دلالها هستن که میخوان از دیشه نابود کنن همه چی رو برخورد نشه مث حشده های خونخوار اسیب خیلی جبران ناپذیری میزنن که بعد ها میگید کاش نظارت بود

  • میثم
    0

    سلام.نمیدونم پشت این دوتا سایت مخصوصا دیوار چ سلطانی هست که انگار هیچکسم زورش نمیرسه بهش.مگه میشه برا قیمت مسکن و خودرو بدون قیمت کارشناسی و عرف بازار هر کس هرجور دلش خواست قیمت بذاره؟؟؟خب یه بچم میفهمه که بازارو التهاب میگیره.طرف خونشو آگهی کرده پنج برابر قیمتش بعد یه ساعت به یه ساعتم قیمتو بالاپایین میکنه هیچکسم نیست باهاش برخورد کنه دیوارم که فقط تایید میکنه هزار ماشاله.بقیم مرجع قیمت امالشون میشه دیوار و شیپور.میخواین سنگ رو سنگ بند بشه با این برنامه ها؟؟؟؟امیوارم برخورد بشه باهاشون چون مطالبه عمومی شده دیگه

  • بنده خدا
    0

    اگه وزارت صنعت معدن وتجارت دخیل در دلالی خودرو نیست ازخودروسازان دولتی بخواهندبرای محصولات تولیدی خودشون قیمت مصرف کننده تعیین کنند کم یازیاد فرقی ندارد خودرو هم وسیله مصرفی هستش چرا کارخانه تولید کننده چرا خودروقیمت مصرف کننده نداره؟؟؟؟ خب مشخصه چونکه از حق دلالیشون کم میشه راستی مگه میشه کشوریکه فضا پیما درست میکنه موجود زنده بفضا میفرسته و موشک قاره پیما درست میکنه تو چهارتا پیچومهره پراید صنعتش زمین گیر میشه!!؟ نه نمیشه ونشده چونکه انبار شرکتهای قطعه ساز مملو از قطعات دپو شده است وبا توجه به عدم استقبال و خرید خودروسازان شرکتهای قطعه ساز بجای حقوق ودستمزد قطعات خودرو به کارگراشون میدن؟؟ پس قطعه هست خریدار نیست!!! یا دنبال اسکونت ودرصد و رانت و دلار جهانگیری هستند بجای تولید ویا طوطیه ای در کار هست جهت بالا بردن قیمت خودرو با توجه به محدودیت واردات درپی ایجاد نارضایتی مردم برعلیه نظام هستند یادمان باشد جاسوسان ونفوذی ها تا سازمان محیط زیست نفوذ کردن بنظرم باید وزارت اطلاعات وسپاه باید پیگیری کنند

  • غلامم
    0

    سلام به نظر من همه آشفتگی بازار دست سایت دیوار وشیپوره همین سایت دیوار مثلا ناظر داره ناظر به معنی نظارت کردن روی قیمتی که میخاد ثبت بشه چرا همچین قیمت‌های فضای رو تایید میکنه وچاپ... بیچاره ملت همین سایتاقطع بشه قیمت‌ها هم درست میشه انشاالا

  • علی بخشی
    0

    چند ساله کار میکنم یه 206 بخرم هروز نگاه میکنم 5تومن میاد روش فک کنم ده سال دیگه هم باید کار کنم تا یه مدل ۸۲ بخرم اینجوری که داره میره

  • صمد کاشفی
    0

    دیوار و شیپور و دلال و تبلیغات همش حرف و بهانه هست خودشون گرون میکنن بعدش میندازن گردن اینو اون .وقتی قیمت نماینگی ها همیشه از کف بازار بالاتره اونم اصلا هیچوقت فروش نقدی و تحویل فوری ندارن خوب معلومه دیگه چه اتفاقی میوفته واقعا دیگه مردماز این حرفا خسته شدن نماینگی ها اصلا هیچ ثبت نامی نداشتن بعدش تو سایتها و کانالها حرف از ثبت نام و تحویل فوری میدن وقتی عرضه کالا نباشه و تقاضا بیشتر شه خوب معلومه دیگه گرون میشه اینو از یه بچه هم بپرسی میگه

  • امید
    0

    حذف قیمت خودرو از سایتهای خرید فروش خیلی وقت پیش باید اتفاق میفتاد دلالها خیلی آسیب زدن ولی الان قیافشون دیدن دارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      واقعا باید بگی خدابیامرزه حکومت سابق اگر دزدبودزورگوبود هرچی بود روتمام اجناس نظارت داشت ازموادغذایی تا خودرو خونه اجاره همه چیز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها