می‌توان با ارائه راه‌حل از مسئولان مطالبه کرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با ارائه راه‌حل، هم می‌توان به مسئولان کمک کرد و هم آنکه به صورت متقن از آنها مطالبه کرد.

می‌توان با ارائه راه‌حل از مسئولان مطالبه کرد

نشست تخصصی فعالان حوزه کشاورزی، دامداری، صنعت و معدن و خدمات با حضور سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل سالن کنفرانس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد.

فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری در این جلسه نقطه نظرات خود را حول محور کاهش بیکاری و موضوعات کشاورزی، صنعت و معدن، دامداری و خدمات در استان ارائه دادند.

سعید جلیلی در جمع فعالان اقتصادی این استان، گفت: این مسئله مورد اذعان پژوهشگران داخلی و خارجی است که ایران به جهت شرایط اقلیمی خود، دارای فرصت‌های با ارزش و مهمی در حوزه کشاورزی است. فرصت‌هایی که ما در کشور داریم اندک نیست؛ چه در زمینه کشاورزی و چه در سایر زمینه‌ها نظیر نفت و گاز، گردشگری، معادن و… فرصت‌هایی وجود دارد که به اتکای هرکدام از آنها می‌توان کشور را اداره کرد و از این جهت محدودیت وجود ندارد.

وی افزود: در استان‌های مختلف نیز مشاهده می‌شود که مجموعه‌ای از فرصت‌ها در هر کدام از آنها می‌توان در ایجاد اشتغال، خودکفایی و یا تأمین ارز به آن قابلیت استانی اتکا کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کنار همه این فرصت‌های خدادادی، یک فرصت مهم دیگر داریم و آن سرمایه انسانی تحصیل کرده، مؤمن و متخصص در کشور است، افزود: حال سوال اینجاست که چرا از این فرصت‌ها استفاده خوبی صورت نگرفته است و چگونه می‌توان وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب رساند؟

جلیلی با اشاره به متن بیانیه گام دوم انقلاب، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در کنار توصیف فرصت‌ها و در مقام رهبری نظام با صداقت و شجاعت بیان می‌کنند که ما یک عیب بزرگ نیز داریم و آن عبارت است از رتبه اول عدم استفاده از فرصت‌ها.

وی با اشاره به کارو یژه های مشترک دولت و جامعه که مایه موفقیت‌ها در گام نخست انقلاب شدند، اظهار داشت: نیروهای مردمی فعال نباید در حوزه اقتصاد معطل بمانند؛ حتی لازم است در برخی عرصه، عامل تحرک دستگاه دولتی نیز باشد.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که مشکلاتی نیز وجود دارد که اصلاً مربوط به یک دولت مشخص نیست. در این موارد، نقش مردمی و وظیفه جریان انقلابی در پیگیری آن پررنگ‌تر و سنگین‌تر است.

جلیلی با بیان اینکه اکثر صاحبان صنایع و فعالان تولید مشکل تأمین نقدینگی دارند و شاید اولین پیشنهادشان بحث تسهیلات بانکی باشد، گفت: در حال حاضر بیش از ۱,۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد که وقتی در بازاری وارد می‌شود باعث پدید آمدن مشکلات متعدد می‌گردد.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق مهار این نقدینگی افسارگسیخته، هدایت آن به سمت همین مواردی است که مبتنی بر تولید است و مورد اشاره حاضران این نشست بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: جذب این نقدینگی نیازمند خلاقیت از هر دوست؛ اینکه گفته می‌شود نباید معطل ماند بدین معناست که همانند جلسه امروز خود فعالان اقتصادی گرد هم آمده و نقشه استانشان را روی میز بگذارند و از خود بپرسند که چگونه می‌توان با ابتکارات و استفاده از ظرفیت‌ها، استان خود را آباد کنیم.

جلیلی گفت: آن زمان که این نشست‌ها شکل گیرد و نقشه راه تعیین گردد، آن وقت خود صاحبان صنایع، فعالان حوزه کشاورزی، دامداری و غیره با ارائه برنامه مشخص به مطالبه دقیق از مسئولان می‌پردازند.

وی افزود: در واقع به جای آنکه فقط طرح مسئله و مشکل با مسئولین استانی شکل گیرد، با ارائه راه‌حل هم به می‌توان به آنها کمک کرد و هم آنکه به صورت متقن از آنها مطالبه کرد. آن هنگام سهم هر دستگاه و هر مسئول مشخص می‌شود.

همچنین چند تن از فعالان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری بویژه در فصل تابستان، خاطرنشان کرد: کشاورزی، صنعت و گردشگری از جمله استعدادهای این استان است که قابلیت تبدیل به قطب کشور را دارد اگرچه واحدهای متعدد صنعتی در این استان در چند سال اخیر بعضاً تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند.

محمدی با اشاره به دو طرح ناتمام بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: طرح راه‌آهن استان که قرار بود سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد، می‌تواند ۲۵۰ کیلومتر از فاصله ریلی شمال تا جنوب کشور بکاهد و همچنین ناقص ماندن طرح آبرسانی پروژه «بن بروجن» که امضای دو رئیس جمهور پای آنست از جمله مسائلی است که می‌توانست به رونق اشتغال و کشاورزی استان کمک قابل توجهی نمایند اما متأسفانه تاکنون سرانجام آن نامعلوم است.

وی افزود: استان ما در حال حاضر قطب تولید بادام و هلوی کشور و همچنین ماهی‌های سردآبی است که پیش از این تا ۳۰ هزار تن تولید داشته ایم اما متأسفانه چهارمحال و بختیاری فاقد صنایع تبدیلی و فرآوری برای بهره‌وری بیشتر محصولات تولیدی خود است.

محراب شفیعی جانشین قرارگاه پیشرفت، آبادانی و محرومیت زدایی از روستاهای چهارمحال و بختیاری دیگر سخنران این نشست بود. شفیعی که فعال در حوزه اشتغالزایی در روستاها بود، گفت: در قرارگاه، مدل بومی هر روستا را استخراج کرده و بنا به هر مدل و با نگاه اشتغال بدون وام، دست به عملیات می‌زنیم.

وی تاکید کرد: در همه‌ی روستاها بنای اولیه ما آموزش کشاورزان و دامداران و همچنین توجه ویژه به مسئله سلامت روستا است.

جانشین قرارگاه پیشرفت، آبادانی و محرومیت زدایی از روستاهای چهارمحال و بختیاری افزود: ارتقا جوامع روستایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله اهداف فعالیت‌های ماست. یکی از نیازهای ما در روستاها مسئله پشتیبانی از تولید روستاییان است. تأمین نهاده برای دام و طیور و تکمیل زنجیره تولید آنها از جمله مواردی است که نیاز به حمایت پشتیبانان روستا دارد.

شفیعی اظهار داشت: تکمیل شبکه پشتیبانان (مسئولان استانی)، پیشرانان (روستاییان و تولیدکنندگان در روستا) و علاوه بر آن، دیده‌بانان (مجموعه متخصصین و رابطین با مسئولین کشور) برای ارتقا جوامع روستایی مسئله‌ای است که نیاز است به صورت جدی به آن توجه گردد.

محمد رستمی از فعالان صنعتی استان چهارمحال و بختیاری به نیابت از صنعتگران حاضر در نشست فعالان اقتصادی گفت: افزایش نرخ سود مشارکت بانک مرکزی در قبال طلب خود از صنعتگران از نظر ما یک معضل بسیار بزرگ برای واحدهای کوچک صنعتی در استان بوده است. باید توجه داشت که رونق تولید با گرفتن سودهای متعدد بر روی جریمه‌ها رخ نخواهد داد و وضعیت تولید در استان ما شاهد این ادعاست.

وی گفت: در این استان فرصت بزرگی به نام جنگل‌های بلوط وجود دارد که کارشناسان خارجی ضمن بازدید خواهان خرید هستند تا با فرآوری محصولات آن به اشتغال خودشان دامن بزنند، اما متأسفانه در داخل کشور مغفول مانده است.

جهان بزرگی به نمایندگی از بانوان کارآفرین استان، سهم پایین مشارکت زنان علیرغم وجود ظرفیت‌ها در تولید و اقتصادی استان را نیازمند توجه ویژه مسئولان به مشاغل خانگی دانست.

وی افزود: تولیدات خانگی زنان از جمله ظرفیت‌هایی است که به مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقامتی کمک شایانی خواهد کرد. جالب توجه است که استان چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷ رتبه دو در بیکاری کشور و اما رتبه یک اشتغال بانوان را حائز شد.

وجود بیش از ۲۰۰ گونه گیاهان دارویی که منحصراً بومی استان چهارمحال و بختیاری است، یکی دیگر از فرصت‌هایی بود که فعالان کشاورزی استان به آن اشاره کردند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها