عنایتی: هیچ خدشه‌ای در تاریخ بر نام خلیج فارس وارد نشده است

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ خدشه‌ای در طول تاریخ بر نام خلیج فارس وارد نشده و همواره این نام روشن و واضح در تمام اسناد و مدارک تاریخی موجود و مطرح بوده است.

عنایتی: هیچ خدشه‌ای در تاریخ بر نام خلیج فارس وارد نشده است

علیرضا عنایتی سه‌شنبه ١٠ اردیبهشت در همایش روز ملی خلیج فارس که به همت دانشگاه شیراز برگزار شد، با تصریح بر اینکه نام خلیج فارس هم در تاریخ، هم جغرافیا و هم در اسناد مربوط به هزاران سال پیش با همین عنوان مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: تاریخ نگارانی برجسته قبل از میلاد مسیح زمانی که از نامه‌های تاریخی یاد می‌کنند از خلیج فارس با همین عنوان استفاده کرده‌اند.

وی افزود: برخی در کتاب تاریخ طبیعی گمان برده که در تاریخ جایی هم برای این پهنه به جز نام خلیج فارس استفاده شده است و در واقع و در صد خدشه وارد کردن بر این موضوع شده و می‌گویند چنین نیست که این نام همیشه تحت عنوان خلیج فارس مطرح بوده باشد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه این توصیف را یک خطای بسیار آشکار از سوی اینگونه افراد دانست و گفت: کلینی در کتاب تاریخ طبیعی نام خلیج "عربی" را هم ذکر کرده اما دقت لازم در فهم نوشته او ما را به این رهنمود می‌سازد که منطقه دریای سرخ مدنظر بوده و هیچ گاه در طول زمان و اسناد تاریخی نام خلیج فارس تغییری نکرده است.

عنایتی تاکید کرد: نام خلیج فارس همیشه بر همین مبنا و عنوان مطرح بوده، جز در بخشی که خلیج عربی یاد شده و در طول تاریخ این نام به دریای سرخ بدل شده است.

وی تصریح کرد: در کاربرد نام خلیج فارس نه تنها از منظر تاریخ نگاران، بلکه در اسنادی که بین حکام خلیج فارس و کشورهای خارجی در سده‌های گذشته و مکاتبات موجود، وجود دارد کاملاً بر نام خلیج فارس تاکید شده است.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در تمام اسناد وزارت خارجه ایران بر نام فعلی خلیج فارس تاکید شده، گفت، در صورت استفاده از نام مجعول برای خلیج فارس این وزاتخانه اعتراض و شکایت می‌کند.

عنایتی همچنین با بیان اینکه نیازمند همکاری در این منطقه هستیم، خاطرنشان کرد که با حضور بومیان این منطقه امنیت خلیج فارس حفظ خواهد شد.

در این همایش علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه پیام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس را قرائت کرد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها