جریمه مالی سنگین در انتظار فورد به دلیل دور زدن قانون

به تازگی اعلام شده که فورد نیز مانند فولکس‌واگن و فیات، در آزمایش‌های آلایندگی خودرو‌های دیزلی تخلف کرده و حال در انتظار جواب دادگاه برای مشخص شدن میزان جریمه مالی خود است.

جریمه مالی سنگین در انتظار فورد به دلیل دور زدن قانون

به نظر می‌رسد رسوایی خودرو‌های دیزلی فولکس‌واگن بار دیگر تکرار شده و این‌بار نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان به دنبال دور زدن قانون بوده است. در سال ۲۰۱۷ شرکت فولکس‌واگن با ایجاد تغییراتی در محصولات خود موجب شد تا مقدار آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی این شرکت کمتر از مقدار واقعی نشان داده شود و تولیدات آن استاندارد‌های لازم را دریافت کنند. پس از فاش شدن این تخلف، فولکس‌واگن علاوه بر ضربه زدن به اعتبار خود، مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگینی شد، تقریبا تمامی کشور‌های مقصد محصولات فولکس‌واگن به دلیل آلایندگی بیش از حد محصولات این شرکت، خودروساز آلمانی را جریمه کردند.

حال فورد نیز درگیر چنین تخلفی شده و به احتمال فراوان جریمه‌های سنگینی را باید پرداخت کند، البته این شرکت در حال حاضر این تخلف را نپذیرفته، مدیران فورد اعلام کرده‌اند که از نگرانی بلقوه‌ای که در آمریکا برای آلایندگی خودرو‌های دیزلی این شرکت وجود دارد مطلع شده‌اند. فورد خود به صورت داوطلبانه در ماه فوریه این مشکل را به سازمان حفاظت از محیط زیست و هیئت نظارت بر منابع هوا کالیفرنیا اطلاع داد و این پرونده در حال حاضر در وزارت دادگستری آمریکا در جریان است تا تحقیقات آن به پایان برسد.

فورد می‌گوید اختلاف نتایج آلایندگی محصولات دیزلی این شرکت به دلیل دست‌کاری این پیشرانه‌ها نبوده و تنها به مقدار تخمینی خروجی آلایندگی در جاده‌های مختلف یا مناطق ساحلی مربوط می‌شود. هر چند تحقیقات تخلف فورد در مراحل ابتدایی به سر می‌برد، اما این شرکت اعلام کرده که حاضر است با مقامات قضایی همکاری کامل داشته باشد. نتیجه این پرونده برای فورد مشخص نیست و ممکن است این شرکت متحمل پرداخت جریمه‌های سنگینی شود.

این موضوع در سال ۲۰۱۷ قربانی دیگری نیز داشت، در آن سال سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت دادگستری آمریکا از شرکت بزرگ فیات کرایسلر به علت تولید پیشرانه‌های ۳.۰ لیتری اکودیزل ۶ سیلندر شکایت کردند، این پرونده در سال جاری بسته شد و در نتیجه آن شرکت فیات کراسلر مجبور به فراخوانی و تعمیر بیش از ۱۰۰ هزار خودرو خود شد، دولت اعتقاد داشت که در این خودرو‌ها از نرم‌افزاری استفاده شده تا مقدار آلایندگی آن‌ها در آزمایش‌های مربوطه پایین‌تر از حد واقعی نشان داده شود. این تخلف برای فیات کراسلر نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار هزینه دربر داشت که ۳۰۵ میلیون دلار آن جریمه مالی این شرکت بود. همین اتفاق برای فولکس‌واگن نیز رخ‌داد و این شرکت نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد. حال فورد نیز به انجام این تخلف متهم شده، هرچند فورد خود این موضوع را فاش کرد، اما ممکن است دلیل این‌کار انتظار دریافت بخشش یا تخفیف در جریمه باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها