توضیحات عضو هیئت رئیسه مجلس درباره سفرهای خارجی نمایندگان در گفت‌و‌ گو با خبرفوری؛

مجلس مسئولیتی درباره سفرهایی که نمایندگان با شرکت‎های خصوصی می‎روند، ندارد/ تعداد سفرهای وکلای ملت در نوروز به خارج از کشور بسیار محدود بود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: سفرهایی که نمایندگان به صورت شخصی و از طریق شرکت‎های خصوصی انجام می‎دهند به مجلس شورای اسلامی ارتباطی ندارد.

مجلس مسئولیتی درباره سفرهایی که نمایندگان با شرکت‎های خصوصی می‎روند، ندارد/ تعداد سفرهای وکلای ملت در نوروز به خارج از کشور بسیار محدود بود

فاطمه علی‌اصغری- تعطیلات نوروزی امسال با وقوع سیل اتفاقات تلخی را برای مردم ایران در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان‎های خوزستان، گلستان و لرستان رقم زد و سبب شد تا موج نارضایتی مردم از نهادهایی مثل دولت و مجلس به دلیل عدم توجه به نیازها و مطالبات آنها افزایش پیدا کند ، اما در میان دغدغه‎ها و نگرانی‎هایی که برای مردم وجود داشت عدم تشکیل جلسه اضطراری از سوی مجلس به دلیل حضور برخی از نمایندگان در سفرهای خارجی و غیبت برخی از مقامات از جمله استانداران، شهرداران، فرمانداران میزان گلایه و ناراحتی مردم را از دستگاه‎های مسئول در کشور دوچندان کرد به گونه‎ای که عزل چند فرماندار، شهردار و استاندار نیز نتوانست دردی را از مردم دوار کند.

در گفت و گو با احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره نحوه سفرهای خارجی که از سوی نمایندگان انجام می‎گیرد به گفت و گو پرداختیم.

احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره اینکه قرار است مجلس نظارت بیشتری را بر روند سفر نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشد، اظهار کرد: ما در کمیته سفرهای خارجی که بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ریاست آن را برعهده دارد ، میزان سفرهای نمایندگان را به یک سوم رساندیم.

وی افزود: سفرهای خارجی نمایندگان مجلس در شکل‎های مختلف صورت می‎گیرد و یکسری از نمایندگان از طریق مجلس با هماهنگی و با پاسبورت سیاسی صورت می‎گیرد و اینگونه سفرها معمولا با حضور نماینده وزارت خارجه، نمایندگان رئیس مجلس و مشاور بین‌الملل وی مورد بررسی قرار می‎گیرد و در نهایت برحسب صلاحدید با هزینه مجلس انجام می‎شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان سفرهای نمایندگان با هزینه مجلس در سال 97 کاهش پیدا کرده و به یک سوم رسیده است و تعداد روزهای این سفرها نیز کاهش چشمگیری داشته است.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: درباره سفرهای رئیس مجلس و همراهانش نیز به عهده کمیته سفرهای خارجی مجلس نیست و هماهنگی‎های این سفرها از سوی دفتر خود رئیس مجلس صورت می‎گیرد.

وی با بیان اینکه یکسری از سفرهای نمایندگان به همراه وزرا صورت می‎گیر، تاکید کرد: در این سفرها وزرا با کمیسیون‎ها مکاتبه می‎کنند و حق ماموریت نمایندگان نیز از سوی وزارتخانه پرداخت می‎شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از سفرهای نمایندگان نیز با پاسبورت‎های شخصی و معمولی انجام می‏‌شود که با شرکت‎های دولتی و خصوصی صورت می‎گیرد و مجلس بعضا از این دست سفرها مطلع نیست و نمایندگان می‎توانند با درخواست مرخصی استحقاقی این سفرها را انجام دهند چرا که نمایندگان طبق قانون سالی یکماه مرخصی دارند و می‎توانند از این فرصت استفاده کنند.

امیرآبادی اظهارکرد: اینکه در ایام تعطیلات نوروز مطرح شد که 100 نماینده در خارج از کشور هستند صحت نداشت و تنها در 27 اسفند، 36 نفر از نمایندگان با خانواده‎هایشان به زیارت کربلا رفتند و چهارم عید نیز به کشور برگشتند از این رو واقعا در ایام تعطیلات نوروز تعداد نمایندگانی که به خارج از کشور سفر کردند بسیار محدود بودند.

وی درباره اینکه آیا نمایندگان با پاسبورت‎های سیاسی هم سفرهای خارجی انجام می‎دهند، گفت: امسال سال آخرحضور نمایندگان در حوزه‎های انتخابیه بود از این رو معمولا نمایندگان در سال آخر که منتهی به انتخابات است در کنار مردم هستند و این یک روال است، باتوجه به وقوع سیل بسیاری از نمایندگان در شهرهای خودشان بودند از این رو انتشاربرخی از اخبار درباره سفرهای خارجی نمایندگان در ایام عید خلاف واقع بود.

امیرآبادی با اشاره به اینکه هیئت رئیسه و کمیته سفرهای خارجی بر روند سفرهای نمایندگان مجلس نظارت دقیقی دارد، تصریح کرد: اینکه نماینده مجلس بخواهد به صورت شخصی سفر کند به مجلس ارتباط ندارد و بعضا ما از برخی از سفرها مطلع نمی‌شویم و این امر ایراد قانونی ندارد، اما اینکه سفرهایی که از طریق شرکت‌های خصوصی انجام شود سبب استفاده از رانت نماینده شود این علامت سوال دارد و باید نمایندگان نسبت به این موضوع حواسشان را جمع کنند.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها