در گفت‌وگو با خبرفوری بررسی شد؛

چرا در فوتبال ما خشونت به اوج خودش رسیده است؟/ یک روانشناس اجتماعی: خشونت استادیوم‌های فوتبال کشور، آینه تمام قد از جامعه اکنون ماست

یک روانشناس گفت: ابتذال، متلک‌ها و زخم زبان‌ها دقیقا در جامعه ما نیز هست که در ورزشگاه‌ها به صورت اغراق شده‌ای وجود دارد، بنابراین می‌توان ادعا کرد که خشونت در استادیوم‌های فوتبال آینه تمام قد جامعه ما هستند.

چرا در فوتبال ما خشونت به اوج خودش رسیده است؟/ یک روانشناس اجتماعی: خشونت استادیوم‌های فوتبال کشور، آینه تمام قد از جامعه اکنون ماست

«هولیگان» یا «تماشاگرنما» به افرادی گفته می‌شود که هوادار فوتبال نیستند بلکه هوادار خشونت و زد و خورد احتمالی بعد از اعلام نتیجه مسابقه فوتبال هستند. تمام کشورهایی که فوتبال در آن‌ها جدی پیگیری می‌شود از این قسم هولیگان‌ها دارند. انگلستان، برزیل، فرانسه و حتی ایران. بله ایران، مسابقات فوتبال حساس در کشور ما بدون خشونت نیست. روز جمعه هواداران تیم پرسپولیس و سپاهان با یکدیگر درگیر شدند و در پی این درگیری تعداد زیادی مصدوم شدند و یک نفر هم کشته شد. اما این خشونت فقط مربوط به مقطع کنونی نیست، هفته گذشته نیز مسابقه بین تیم‌های تراکتور سازی و پیکان نیز با درگیر هواداران همراه شد. اکنون سوال اینجاست، مردم ایران که به زعم جامعه شناسان همیشه گریزان از خشونت بودند چرا اکنون در ورزشگاه‌های فوتبال به یکدیگر رحم نمی‌کنند؟ یک روانشناس اجتماعی می‌گوید: هیجان بالای زندگی‌ها ما را به چنین جایگاهی رسانده است.

محمدرضا ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری گفت: ما اگر نگاه کنیم به جامعه حاضر خودمان بر اساس خصوصیات و شرایط موجود متوجه می‌شویم که میزان هیجان در زندگی ایرانیان بالا رفته است، هیجان در لحظه لحظه زندگی با ما همراه است و راه گریزی از آن نیست، یکی از نشانه‌های همین هیجان هم رفتارهای ضرب الاجلی و بدون تفکر ما در موقعیت‌های خاص است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سیستم تحصیلی به ما آموزش ندادند که در موقعیت‌‌‌های ضرب الاجلی چگونه عمل کنیم، مانند برد و باخت چگونه رفتار کنیم. البته این سنجیده رفتار نکردن در موقعیت‌های بسیاری معنادار است؛ به طور مثال اکنون کشور درگیر بحران سیل است، متاسفانه خیلی از ما آموزش ندیدیم که در همین بحران سیل چگونه اقداماتی انجام دهیم که جانمان حفظ شود.

این روانشناس درباره هیجانی رفتار کردن در ورزشگاه‌های فوتبال افزود: اگر بخواهم صحبت‌هایم را جمع بندی باید بگویم که فوتبال ورزش پر هیجانی است، شما تصور کنید در موقعیت هیجانی، تیم شما باخته است و این تبدیل به یک بحران برای شما شده، از طرفی شما آموزش ندیدی که باید در موقعیت بحرانی چگونه عمل کنی، همین می‌شود که دست به بدرفتاری می‌زنی و این بدرفتاری گاهی به اوج خودش می‌رسد و حتی منجر به قتل می‌شود، به عبارت دیگر وقتی هواداری سنگ به طرف هوادار دیگر پرتاب می‌کند، نمی‌داند از پس این پرتاب چه رخ می‌دهد.

ایمانی در پایان اضافه کرد: این خشونتی که اکنون در استادیوم فوتبال ما پیدا شده است اصلا از جامعه ما جدا نیست،همین فحش‌ها، ابتذال، متلک‌ها و زخم زبان‌هایی که در استادیوم فوتبال مشاهده می‌شود دقیقا در جامعه ما نیز هست، البته در استادیوم میزان آن به صورت اغراق شده مشاهده می‌شود. بنابراین می‌توان ادعا کرد که خشونت در استادیوم‌های فوتبال آینه تمام قد جامعه ما هستند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • عباس.کریمیان
    0

    فوتبال مال امروز ودیروز نبود .ونیست .در70سال پیش هم درایران فوتبال بوده وطب ان داغ .داغ بوده .6تای معروف .ولی هرگز چنین نبود ...چون جامعه جوری بود که برای تخلیه شادی وحس درونی ادمها جاهای بسیاربود .وملت شادتر ومهربانتر بودنند..ولی در این چهل سال خیلی چیز ها کم شد .ویا حتی نابود شد .تنها جای تخلیه شادیها .کینه ها همین جاهای شلوغ .ولی ورزشی است..تا باختها وبردها همانجا تخلیه شود...اشتباه پشت استباه...

  • امین.خ
    0

    چون دیگه 90 پخش نمیشه که عادل بیاره تصاویر رو و از مسئولان بخواد توضیح و رسیدگی کنن،به نبودن برنامه انتقادی فوتبال شما عادت میکنی،ما هم همینطور.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها