پرفسور کردوانی در گفت‌وگو با خبرفوری؛

ساخت دیواره بلند راه حل جلوگیری از سیل آق‌قلاست/ دریچه‌های سد باید عاری از گل و لای شوند

پدر علم جغرافیای ایران درباره جلوگیری از سیل در آق‌قلا توصیه‌هایی داشت.

ساخت دیواره بلند راه حل جلوگیری از سیل آق‌قلاست/ دریچه‌های سد باید عاری از گل و لای شوند

بازهم سیل و سیلاب، بازهم اخبار می‌گوید که سیل و جریان آب به داخل شهرها آمده و قصد فروکش کردن ندارد. سیل این‌بار اما آق قلا را نشانه گرفت. شهری که در نوروز آسیب زیادی دید یک جغرافیادان اما درباره سیل آق قلا توصیه‌هایی دارد، اینکه چه باید کرد تا آب رودخانه گرگان رود در سطح شهر جاری نشود و خیابان‌ها را سراسر گل و لای نگیرد.

پرفسور پرویز کردوانی، پدر علم جغرافیای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبر فوری درباره سیلاب‌هایی که در شهر گلستان مجددا جاری شده است گفت: گرگان رود در استان گلستان کمی پست‌تر از دشت است؛ به عبارتی دیگر رود بلند و مرتفعی نیست.

وی تاکید کرد: بنابراین وقتی رود جاری می‌شود، آب به سطح شهر می‌ریزد. بسیاری می‌گویند رود باید لایروبی شود، اما در موقعیت کنونی لایروبی هم فایده‌ای ندارد.

کردوانی ادامه داد: اکنون باید برای این رود دیواره احداث شود، دیواره بلند سیمانی که نیم متر آن داخل زمین باشد و از سرریز آب جلوگیری کند.

چهره ماندگار جغرافیای ایران درباره گل و لایی که داخل سد وشمگیر است نیز ادامه داد: داخل سد وشمگیر گل و لای زیادی انباشته است، وقتی که سد پر می‌شود و آب لبریز می‌شود با باز شدن هر یک از دریچه‌ها گل و لای هم در سطح شهر جاری می‌شود.

وی درباره راهکاری که می‌تواند گل و لای تخلیه کند نیز گفت: در فصل زمستان که به آب احتیاج نیست باید دریچه‌های پایینی سد باز شود و به روش هیدرولیک گل و لای خارج شود و دریچه‌ها شسته شوند.

کردوانی درخصوص انباشت گل و لای در سایر سدهای کشور نیز تاکید کرد: مثلا داخل سد دز در خوزستان گل و لای است، وزارت نیرو هم پیشتر اعلام کرده بود که 55 متر از دریچه‌های سد کرج گل و لای است، اگر این دریچه‌ها باز شود پایین دست‌ها را آب می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنابراین بازهم تاکید می‌شود که گل و لای موجود در این دریچه‌ها باید تخلیه شود اما اکنون فرصت آن نیست، باید در فصل زمستان، وقتی که کشاورزان به آب احتیاج ندارند، گل و لای داخل دریچه‌ها تخلیه شود تا عامل سیل از بین برود.

کردوانی در پایان اضافه کرد: برای جلوگیری از این آب گرفتگی، دیواره سد بعد از لایروبی در شرایط کنونی در اولویت است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بهروز
    0

    تا وقتی که پدران علم و اگاهی فقط در مصاحبه‌ها ازشون استفاده بشه وضع مملکت ما همینه...چرا از ایشون در پست یا وزارتی استفاده نمیشه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها