لیر ترکیه در آستانه سقوط به کانال پایین تر

با عقب‌نشینی جدید لیر در برابر ارزهای جهانی، دلار تنها اندکی با فتح کانال ۶ لیر فاصله دارد.

لیر ترکیه در آستانه سقوط به کانال پایین تر

در معاملات روز جمعه بازارهای ارزی ترکیه، ارزش لیر به پایین‌ترین سطح هفت ماه اخیر خود رسید تا دلار در آستانه فتح کانال جدید در برابر این واحد پولی قرار گیرد. کاهش شدید ارزش لیر در شرایطی رخ می‌دهد که به دلیل نگرانی سرمایه گذاران بین‌المللی از وضعیت تورم بالای این کشور، ترکیه هم اکنون با مشکلات زیادی برای بازپرداخت بدهی‌های خود مواجه شده است.

لیر در معاملات امروز با عقب‌نشینی مجدد کار خود را آغاز کرد تا زیان آن در مقابل دلار از ابتدای ماه جاری میلادی از ۷ درصد نیز بگذرد. هر دلار به ازای ۵.۹۵۰۲ لیر، هر یورو به ازای ۶.۶۱۱۸ لیر و هر پوند انگلیس به ازای ۷.۶۶۰۱ لیر مبادله شدند.

آمارهای منتشر شده ماه گذشته نشان می‌دهد ذخایر ارزی ترکیه با ۹.۴ میلیارد دلار کاهش به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ رسیده است و از سوی دیگر این کشور ۱۷۷ میلیارد دلار بدهی کوتاه مدت دارد که تا ۱۲ ماه آینده سررسید می‌شود. اقتصاد ترکیه نیز در سه ماهه پایانی سال گذشته ۲.۴ درصد کوچک‌تر شده است.

تیموتی اش، استراتژیست ارشد در مؤسسه "بلو بی است منیجمنت" گفت: توضیح روشنی از اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه وجود ندارد. این کشور در حال از دست دادن ذخایر ارزی خود است و لیر از لنگرگاه ثبات خود خارج شده است.

کمیته پولی ترکیه در نشست دیروز خود از وعده‌اش برای سیاست‌های انقباضی در صورت لزوم عقب نشینی کرد و اعلام کرد که فعلاً کاهش نرخ بهره در دستور کار این کمیته قرار ندارد. این کمیته نرخ بهره را در سطح ۲۴ درصد کنونی حفظ کرد.

از سال گذشته تاکنون ارزش لیر در برابر دلار حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و انتظار می‌رود با توجه به منازعات سیاسی داخلی، بدهی‌های خارجی بالا، منفی شدن رشد اقتصادی، تشدید تنش‌ها با آمریکا بر سر خرید سامانه موشکی و مشکلات پیش آمده برای خرید نفت، ارزش لیر کماکان کاهش یابد.

مؤسسه رتبه بندی مودی در گزارشی اخیر پیش بینی کرده است نرخ رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۹ نیز ناامیدکننده و معادل منفی ۲ درصد باشد.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها