سقوط دوومیدانی ایران در آسیا/ بازهم احسان حدادی جور ورزش مادر را کشید

بیست و سومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا در حالی خاتمه یافت که تیم ایران نتوانست مدال‌آوری دوره گذشته‌اش را تکرار کند.

سقوط دوومیدانی ایران در آسیا/ بازهم احسان حدادی جور ورزش مادر را کشید

بیست و سومین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی آسیا طی روزهای اول تا چهارم اردیبهشت به میزبانی ورزشگاه خلیفه شهر دوحه در کشور قطر برگزار شد و کاروان اعزامی کشورمان با کسب یک طلا و یک برنز که هر دو نیز در پرتاب دیسک بدست آمد، به کار خود پایان داد.

* اعزام 16 ورزشکار و فقط 2 مدال
تیم ملی دوومیدانی با تمام قوا راهی قطر شد تا ملی‌پوشان بتوانند افتخارات مورد نظر مسئولان را کسب کنند. احسان حدادی، بهنام شیری (پرتاب دیسک)، حسن تفتیان (100 متر و 200 متر)، حسین کیهانی (3000 متر بامانع و 5000 متر)، امیر مرادی (800متر و 1500 متر)، مسلم نیادوست(1500 متر و 3000 متر بامانع)، کیوان قنبرزاده (پرش ارتفاع)، مهسا میرزاطبیبی (پرش بانیزه)، تکتم دستاربندان (800 متر و 1500 متر)، شهلا محمودی (400 متر بامانع)، مهدی پیرجهان (400 متر بامانع)، ژاله کاردان (پرتاب دیسک)، الناز کمپانی (100 متر بامانع)، جلیل ناصری (5000 متر و 10000 متر)، علی فهیمی (800 متر) و شاهین مهردلان (پرتاب وزنه) 16 ورزشکاری بودند که در ترکیب تیم ملی قرار داشتند.

حاصل تلاش این 16 ورزشکار یک طلا توسط احسان حدادی و یک نقره توسط بهنام شیری بود و سیار نفرات از کسب مدال بازماندند.

* سقوط دوومیدانی در قطر
تیم ایران در دوره گذشته این مسابقات که در سال 2017 به میزبانی هند برگزار شد، عملکرد درخشانی داشت و توانست به چهار طلا و یک برنز دست یابد. احسان حدادی، حسن تفتیان، حسین کیهانی، علی ثمری قهرمان شدند و مسلم نیادوست هم به نشان برنز رسید. نکته جالب توجه به جز علی ثمری که طی ماه‌های اخیر نتوانست فرم ایده‌آلی داشته باشد، سایر نفرات در ترکیب اعزامی به قطر حضور داشتند، اما تلاش این چهار ورزشکار فقط طلای حدادی بود که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد.

این نتایج در حالی رقم خورد که مجید کیهانی رئیس فدراسیون قبل از اعزام تیم ابراز امیدواری کرده بود که حداقل 5 مدال کسب شود. وی در گفت‌وگوی روز 30 فروردین با خبرگزاری تسنیم گفته بود: «در دوره گذشته بهترین نتیجه را گرفتیم که در تاریخ دوومیدانی ایران بی‌سابقه بود. در دوحه تلاش می‌کنیم بهترین نتیجه را کسب کنیم. امیدوارم از نظر کمی بتوانیم همان 5 مدال را تکرار کنیم، اما به لحاظ کیفی از حالا نمی‌توان پیش‌بینی کرد.»

* بازهم حدادی جور ورزش مادر را کشید
احسان حدادی طی سالیان اخیر هر بار که در سطح آسیا رقابت کرده، توانسته به مدال طلا برسد. در واقع عملکرد او کاملاً متفاوت با سایر ورزشکاران است و او همواره سطحی بالاتر از آسیا را از خود نشان داده است. حدادی در این دوره توانست ششمین مدال طلای قهرمانی آسیا را کسب کند تا نامش در تاریخ دوومیدانی ایران جاودانه‌تر از قبل شود.

وی که طی ماه‌های گذشته با رئیس فدراسیون دچار اختلافاتی شده بود، عزم خود را جزم کرده تا در مسابقات قهرمانی جهان در دوحه و بازی‌های المپیک 2020 توکیو بتواند خوش‌رنگ‌ترین مدال را بگیرد.

حدادی در مسابقات 2019 قطر همان عملکرد مورد نظر را داشت و در رویدادی که بیشتر ملی‌پوشان پایین‌تر از سطح انتظار بودند، جور ورزش مادر را کشید.

* ناکامی در کسب کرسی‌های اصلی کنفدراسیون آسیا
در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا، انتخابات کنفدراسیون آسیا نیز برگزار شد؛ انتخاباتی که مجید کیهانی برای نایب رئیسی و عضویت در هیئت اجرایی اعزام نامزدی کرده بود، اما با وجود همه تلاش‌هایش طی ماه‌های گذشته در نهایت دستش به هیچ‌کدام نرسید. البته کیهانی به عنوان نایب رئیس اول منطقه آسیای میانه معرفی شد؛ پستی که به نظر می‌رسد با توجه به تلاش‌های اخیرش حداقل بتواند تبدیل به ریاست شود.

باید به عضویت هاشم صیامی، تیمور غیاثی و اشکان اردیبهش در کمیته‌های صحرانوردی، مربیان و پزشکی هم اشاره کرد. البته اردیبهشت و غیاثی در گذشته هم در این کمیته‌ها عضویت داشتند.

* برنامه ریزی برای المپیک 2020 در رأس همه امور
بدون شک تمرکز همه ورزشکاران دنیا و فدراسیون‌ها مختلف بر روی کسب سهمیه و موفقیت در المپیک 2020 توکیو است. عملکرد دوومیدانی‌کاران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا یک زنگ خطر بود و حالا به نظر می‌رسد باید یک برنامه‌ریزی مدون و بهتر برای کسب سهمیه و موفقیت در این بازی‌ها داشت تا دیگر شاهد ناکامی نباشیم. قطعاً باید در برخی تصمیمات تجدیدنظر صورت بگیرد و در برخی تصمیمات نیز از مشاوران و افراد فنی‌تر و شایسته‌تری بهره برد تا در آینده نتایج بهتری هم حاصل شود.

منبع: تسنیم

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها