جدی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ را بشناسید/ جو بایدن؛ از معاونت اوباما تا اتهام تعرض جنسی/ دیدگاه بایدن در مورد ایران چیست؟

معاون رییس جمهور سابق آمریکا در یک پیام توییتری رسماً از تصمیم خود برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا به عنوان نامزد حزب دموکرات خبر داد.

جدی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ را بشناسید/ جو بایدن؛ از معاونت اوباما تا اتهام تعرض جنسی/ دیدگاه بایدن در مورد ایران چیست؟

به گزارش خبر فوری ، جو بایدن، سناتور اسبق آمریکا و معاون «باراک اوباما» رئیس‌جمهورسابق آمریکا بالاخره پس از گمانه زنی‌های فراوان در یک پیام توییتری رسماً از تصمیم خود برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا بعنوان نامزد حزب دموکرات خبر داد.

بایدن در صفحه توییتر خود در خصوص شرکت در رقابت‌های انتخاباتی 2020 نوشت:" ارزش‌های اساسی این ملت... جایگاه ما در جهان...دموکراسی ما... همه چیز که باعث شده آمریکا، آمریکا شود، به خطر افتاده است. به همین دلیل است که امروز، من نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را اعلام می‌کنم."

دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا پیش از این جو بایدن را رقیبی ضعیف برای خود توصیف کرده و در بین خبرنگاران گفته بود: "جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا را تهدیدی علیه انتخاب مجدد خودم به عنوان رئیس جمهور نمی بینم."

وی در ادامه افزوده بود: "من او را تهدیدی نمی دانم. او تنها تهدیدی علیه خودش خواهد بود. او مدت زیادی در دولت آمریکا بوده و سابقه خوبی نداشته است."

با وجود اظهار نظر ترامپ، اما نظر سنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن در بین مخالفان ترامپ بسیار مشهور و محبوب است. طبق نظرسنجی سی ان ان در مارس 2019 جو بایدن با 28 درصد آراء بیشترین محبوبیت را در میان نامزدهای دمکرات برای انتخابات 2020 دارد.

آخرین نظرسنجی‌های انجام‌شده میان طرفداران حزب دموکرات هم نشان می‌دهد که بایدن بالاتر از «برنی سندرز» در صدر محبوب‌ترین نامزدهای احتمالی انتخابات آتی آمریکا قرار دارد. اگرچه نمی‌توان خیلی روی نظرسنجی ها حساب کرد چرا که همین نظرسنجی ها ریاست جمهوری ترامپ را بعید می‌دانستند، اما این امر غیر قابل انکار است که معاون باراک اوباما در کنار برنی سندرز(سناتور سوسیالیست آمریکا) احتمالا مهم ترین رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات 2020 باشد.

جو بایدن کیست؟

جوزف (جو) بایدن جونیور ( متولد20 نوامبر 1942 در پنسیلوانیا)، وکیل و سیاست‌مدار آمریکایی از ویلمینگتن در ایالت دلاویر است. اگرچه بایدن از سوی باراک اوباما در سال 2009 به عنوان معاون رئیس‌جمهور برگزیده شد اما پیش از آن در سال 1973 تا 2009 میلادی سناتور ایالت دلاویر در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

بایدن در سال 1969 وارد سنا شد و در آن زمان ششمین سناتور جوان آمریکا نامیده شد. او بیش از 6 بار در انتخابات سنا پیروز شد و یکی از سناتورهایی است که بیشترین سابقه حضور در سنا را داشته است. بایدن در سال 2009 خود از سنا استعفا داد تا با خیال راحت، مقام معاونت باراک اوباما را بر عهده بگیرد.

حوزه فعالیت بایدن در سنا مسائل خارجی و منافع ملی آمریکا بود. دیدگاههای او در مسائل خارجی متفاوت و گسترده است. او مخالف جنگ خلیج فارس در سال 1991 بود اما از حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در جنگ بوسنی حمایت کرد.

جو بایدن در سال 2002 از اقدام نظامی آمریکا علیه عراق حمایت کرد اما در سال 2007 با حضور نیروهای آمریکایی در عراق مخالفت نمود.

بایدن همچنین همواره یکی از حامیان رژیم اشغالگر قدس بوده است. او یک بار در یکی از گفتگوهایش با یک شبکه اسرائیلی گفته بود: "من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می‌فشارم که یک کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کنم و به وجود اسرائیل و ملی‌گرایی یهودیان سخت پای بندم".

بایدن در زمان معاونت ریاست جمهوری به خاطر توانش در ارتباط گرفتن با سناتورهای مخالف اوباما و جمهوری خواهان مشهور بود و در این زمینه توانست کمک بسیاری به اوباما کند. او توانست با تلاش خود لایحه ها و طرح هایی مانند قانون اصلاح کار سال 2010 یا اصلاح مالیات یا قانون بودجه سال 2011 را به تصویب برساند و مخالفان جمهوری خواه را مجاب به پذیرش این لوایح نماید.

البته جو بایدن در برخی زمینه ها با اوباما موافق نبود. او یکی از مخالفین عملیات نظامی اوباما در سال 2011 که منجر به مرگ اسامه بن لادن(رهبر القاعده) شد، بود. با این وجود، رابطه ی رئیس جمهور و معاونش در اکثر مواقع بسیار خوب و مساعد بوده است. این رابطه خوب بسیاری را بر این داشت که گمان کنند او به عنوان کاندید مورد نظر دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 شرکت می‌نماید اما این اتفاق نیفتاد و او اعلام کرد که در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

بایدن پس از اتمام دوره‌ دوم معاومنتش به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در آنجا مشغول به تدریس شد. بایدن تا این لحظه در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است.

رویکرد بایدن نسبت به ایران چگونه است؟

دیدگاه بایدن نسبت به جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب اوباما و تیم روابط خارجی اش قرار داشته است. بایدن همواره از حامیان برجام بوده است اما به هیچ وجه از ایران و سیاستهایش حمایت نمی‌کرده است.

جو بایدن بارها در مورد خروج از برجام به دولت ترامپ هشدار داده بود و با تاکید بر این که پاره کردن برجام که برخی افراد آن را مطرح می‌کنند باعث تغییر موضع جامعه جهانی علیه آمریکا می‌شود گفته بود:‌ "در صورت لغو این توافق ما شاهد افزایش خطر علیه اسراییل و شریکان خود در منطقه خواهیم بود."

بایدن در طول مذاکرات هسته ای هم بارها از آن حمایت کرده بود. پس از اینکه برخی سناتورهای جمهوری‌‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها هشدار دادند که هرگونه توافق اتمی آمریکا با ایران که به تصویب کنگره آمریکا نرسد، تنها تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود، بایدن نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد. او با «گمراه کننده» خواندن نامه 47 سناتور آمریکایی، این اقدام را کسر شان نهادی دانسته که او خود 36 سال در آن حضور داشته و برای آن احترام قائل است.

بایدن در عین حمایت از برجام بارها گفته است که با ایران و سیاستهایش موافق نیست و ایران را دشمن آمریکا می‌داند. او در یک گفتگو تاکید داشت: "یک وضوح و توجیه معنوی و اخلاقی در تقسیم کردن جهان به دو دسته دوست و دشمن وجود دارد اما در واقعیت برخی مواقع پیش‌برد روابط بین‌المللی مستلزم آن است که با برخی کشورها که روابط خوبی با آن‌ها نداریم همکاری کنیم.

به همین دلیل بود که این دولت (اوباما) از فرصت به دست آمده برای کنار گذاشتن بیش از سه دهه دشمنی با ایران برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای استفاده کرد... تهران برای ما یک شریک یا دوست محسوب نمی‌شود. اما عزم ها برای شکستن ممنوعیت‌ها و مذاکره مستقیم با ایران همراه با بسیج کردن فشارهای بین‌المللی بی‌سابقه علیه ایران برای این که این کشور به پای میز مذاکره بیاید به طور صلح‌آمیز باعث رفع یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات برای امنیت بین‌المللی (فکر اینکه ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد) شد."

بنابراین، با قدرت گیری بایدن احتمالا باید آماده‌ی مواجهه با یک اوبامای دیگر در عرصه‌ی سیاست خارجی باشیم.

اتهام تعرض جنسی؛ پاشنه آشیل معاون اوباما است

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اتهام تعرض جنسی به جو بایدن می‌تواند نقطه ضعف اصلی او به حساب بیاید و او را در رقابت با رقبای دموکراتش مانند سندرز عقب بیندازد. نخستین بار "لوسی فلورس"، نامزد فرمانداری نوادا در سال 2014 جو بایدن را به آزار و اذیت جنسی متهم کرد. اتهامی که به سرعت بوسیله بایدن تکذیب شد. به دنبال آن «ایمی لپوس»، دستیار سابق جیم هیمس، عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در سال 2009 در جریان جمع آوری کمک‌های مالی برای حزب دموکرات، بایدن او را به نحو نامناسبی لمس کرده است. پس از آن هم چند زن دیگر بایدن را به آزار جنسی متهم کردند.

با این حال، معاون پرسابقه اوباما همه این اتهامات را تکذیب کرده است. وی در خصوص اتهام تعرض جنسی‌اش گفت: "حقیقت این است که قبلا هم اعلام کردم اگر باعث شدم کسی احساس ناراحتی کند، واقعا حس بدی نسبت به آن دارم. هرگز قصد چنین چیزی را نداشتم. من برای هیچ کدام از کارهایم متأسف نیستم. من برای هیچ کدام از کار‌هایی که کردم متأسف نیستم. من هرگز از روی عمد با هیچ مرد یا زنی با بی احترامی رفتار نکرده ام."

اکنون باید صبر کرد و دید که در ماههای آینده روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به چه سمت و سویی می‌رود و آیا جو بایدن می‌تواند از پس رقابت با رقبای دموکرات و پس از آن از پس ترامپ پر سر و صدا بر بیاید یا نه.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • نگین
    0

    ترامپ برنده میدان است شک نکنید

    نظرات شما -
    • مصطفی
      0

      فرقی نداره کی رئیس جمهور آمریکا باشد سگ زرد برادر شغال است .مهم این است که جمهوری اسلامی باید راه خود را با قاطعیت ادامه دهد .هرکس رئیس جمهور آمریکا باشد نمیتواند این ارابه در حال سقوط را نجات دهد ولی اگر ترامپ دوباره رئیس جمهور بشه این سقوط سریع تر است و به نفع ایران هست

  • ک،_ش۸
    0

    سگ زرد برادر شغال است .

  • خان
    0

    سگ زرد برادر شغال است . هرکدامشان که به ریاست برسند .اول منافع ملی و بعد منافع اسرائیل برایشان مهم است . البته از شغال زرد فعلی یعنی ترامپ کمی بهتر است

  • مرجان
    0

    همشون سر و ته یک کرباسن ... هیچ فرقی نمیکنه همشون کینه و دشمنی دیرینه با ایرانیان دارند چون اینو خوب فهمیدن و ایمان دارن ملت ایران میتونه با اراده و کمی همبستگی ،کل دنیا رو تحت سلطه و حیطه و فرمانبر خودش قرار بده ... خدا به ملت من شادی و سلامتی بده... آمین

  • سید
    0

    مردم فقط باید به خدا امیدوار باشن و راه پیشرفت اقتصادی هم درون کشور هست ... هر اقتصادی که درست شد درون زا بود نظیر چین و کره ... اینکه امید داشته باشیم رئیس جمهور آمریکا عوض بشه امید واهیه ...

  • ه
    0

    بایدن هم مثل بقیه اگه الآن داره وعده هایی در باره برجام ولغو تحریمها میده صرفآ بخاطر اینه که رآی بیاره (اینها راهمه یک مار گزیده است )آمریکا منفعتش در دشمنی با ایران است

  • بزرگخو
    0

    مهم نیست کی و چکاره و کدوم بهتر و کدوم بدتره مهم اینه که به زودی زود ان شاءالله.... همشون به یکباره از دم تیغ بران صاحب ولایت عبور خواهند کردو به جهنم واصل خواهند شد. کتابهای دینی و تاریخی و قرآن مبارک خودمون و احادیث معتبر رو مطالعه کنید علائم ظهور رو درک خواهید کرد..خودتون رو برای یک انقلابی بزرگ آماده کنید. الّلهم ّعجّل لولیّک الفرج....

  • علی راعی خیرابادی
    0

    اگر ترامپ برنده شود بهتر است از نظر ما ایرانی ها به خاطر اینکه با سیاست غلطش امریکا رو به مرز سقوط نزدیک میکنه از وقتی او رئیس جمهور شد امریکا روز به روز ضعیف وضعیف تر شده ‌والان مثل سگ از ایران میترسه

  • ح
    0

    اگه کسی دیگه بجای ترامپ بیاد کاخ سفید انتصاب میشه نه انتخاب چون میدانند ترامپ یک آدم ترسو وبز دلی است ونمیتواند انطوری که باید با ایران مقابله کند

    نظرات شما -
    • مهدی کوششی
      0

      ترامپ یک بازرگان خبره هست پول را بو میکشه بدهی های انریکا رو کاهش داد همه رو هم از همین عربهای حوزه خلیج فارس بددست اورد

  • مهدی کوششی
    0

    سلام دیگه شرم اوره گول تعویض رییس جمهوری اینا رو بخوریم سر افسار دست یهودیان صهیونیست هست و بس دیدید که هیچکدام فرق ندارند باراک جو بایدن بوش ترامپ همه یکجورا و برنامه ها در حال انجام انها میدانند چه میکنند ما نمیدانین .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها