کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی کشورهای عربی

کاهش تولیدات نفتی و سیاست‌های ریاضتی احتمالاً به کاهش رشد اقتصادی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منتج خواهد شد.

کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی کشورهای عربی

در نظرسنجی رویترز از ۲۳ اقتصاددان کشورهای عربی، رشد اقتصادی امسال عربستان که بزرگترین اقتصاد عربی و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان است برای سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۸ درصد و برای سال ۲۰۲۰ معادل ۲.۲ درصد پیش‌بینی شده است. این رشد در مقایسه با رقم پیش بینی شده ۲.۱ درصدی سال ۲۰۱۹ و ۲.۲ درصدی سال ۲۰۲۰ حدود ۰.۳ درصد پایین‌تر است.

سال گذشته اقتصاد عربستان رشد ۲.۲۱ درصدی را تجربه کرد که بخش بزرگی از این رشد و فاصله گرفتن از رشد منفی ۰.۷۱ درصدی سال ۲۰۱۷ مرتبط به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.

مایسا سنوسی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادیبخش خاورمیانه در دانشگاه آکسفورد گفت: در مقایسه با سال گذشته، امسال احتمالاً شاهد ثبت رشدهای محدود و حاشیه‌ای برای کشورهای عربیخواهیم بود. سرعت رشد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ احتمالاً شتاب بیشتری خواهد گرفت اما از روندهای تاریخی فاصله زیادی خواهد داشت.

اقتصاددانان شرکت کننده در این نظرسنجی همچنین نرخ رشد اقتصادی امارات را ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده‌اند. رشد اقتصادی امارات در سال ۲۰۱۸ برخلاف پیش بینی‌ها تنها ۱.۸ درصد بود که در این بین، رشد اقتصادی منطقه دوبی به ضعیف‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده بود.

حجم تولیدات ناخالص داخلی امارات در سال گذشته به ۱.۴۴ تریلیون درهم رسیده است که معادل ۳۹۲ میلیارد دلار است. مرکز آمار امارات نرخ رشد سال گذشته را ۱.۹ درصد تخمین زده و اعلام کرده است که این نرخ ضعیف‌ترین نرخ رشد به ثبت رسیده از سال ۲۰۱۰ بوده است.

پیشتر صندوق بین المللی پول در گزارشی، با کاهش ۰.۲ درصدی پیش بینی قبلی خود، نرخ رشد اقتصادی ۶ کشور عربی حوزه خلیج فارس را به ۳.۳ درصد کاهش داد و افزود که رشد اقتصادی نه تنها در حوزه کشورهای عربی بلکه در سراسر کشورهای جهان با کاهش همراه خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها