عجایبی باورنکردنی از زندگی در فضا

زندگی در فضا با مشکلات بسیار برای فضانوردان، سختی‌های متعدد به آنها وارد می‌کند.

عجایبی باورنکردنی از زندگی در فضا

سفر به فضا با مشکلات و موانعی متعدد برای فضانوردان همراه خواهد بود؛ تغییر در خواب و خوراک و نوع پوشش تنها بخشی از اختلالاتی است که پیش روی یک فضانورد خواهد بود، در واقع فضانوردان هرگز نمی‌توانند آن‌طور که روی زمین زندگی می‌کرده‌اند، در فضا زندگی کنند.

در این خبر بخشی از زندگی فضانوردان در فضا و سختی‌هایی که آن‌ها تحمل می‌شود را برایتان خواهیم گفت:

خوابی که از چشمان فضانوردان گرفته می‌شود

به دلیل عدم وجود جاذبه‌ در فضا، خواب فضانوردان به درستی صورت نمی‌گیرد؛ در واقع شاید به صورت میانگین یک فضانورد بتواند به سختی خواب 30 تا 60 دقیقه‌ای در فضا داشته باشد.

حمام کردن در فضا با اعمال شاقه

آب در فضا معلق می‌ماند؛ اختلالی که در اثر فقدان جاذبه رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا فضانوردان نتوانند به راحتی دوش بگیرند،از این رو فضانوردان مجبور هستند یک حوله را خیس کرده و به بدن خود بمالند تا تمیز شوند، البته گاهی اوقات با پر کردن یک بسته پلاستیکی و فرو رفتن داخل آن حمام می‌کنند.

لباس‌هایی که هر روز خراب می‌شود

یکی از مشکلاتی که فضانوردان با آن مواجه هستند خراب شدن لباس‌هاست؛ لباس فضانوردان هر روز دچار تغییر می‌شود و برای روز بعد قابل استفاده نخواهد بود، به همین دلیل است که برای فضانوردان لباس‌هایی مخصوص طراحی می‌شود. این لباس باید با انعطاف‌پذیری بالا برای قرار دادن فرد در جو منظومه شمسی مناسب باشد، همچنین بدن را در برابر جو زمین و فشار‌هایی که ممکن است وارد شود در امان نگه دارد.

جالب است بدانید برای پوشیدن لباس فضانوردی باید 25 مرحله را گذراند تا در نهایت لباس 13 لایه‌ای و 127 کیلوگرمی را به تن کرد.

تهیه غذای فضانوردان 5 ماه قبل از سفر

هر یک از فضانوردان باید پنج ماه قبل از آن که سفر خود را آغاز کنند غذای سفر خود را آماده کرده و همراه خود به فضا ببرند. آنها باید روزانه سه وعده غذایی را به همراه 2 وعده غذای ضروری را در بسته‌بندی‌هایی کاملاً مخصوص قرار داده و با خود با فضا ببرند.

باشگاه ورزشی‌ در فضاپیما

سفر به فضا سبب ضعیف شدن ماهیچه‌های بدن فضانوردان و از بین رفتن استخوان‌های آنان می‌شود و بر همین اساس فضانوردانی که می‌خواهند سلامت بدنشان را حفظ کنند باید روزانه 2 و نیم ساعت از وسایل ورزشی‌ داخل فضاپیما استفاده کنند؛ تردمیل، دوچرخه ثابت و سایر وسایل ورزشی از جمله دستگاه‌هایی هستند که برای کمک به فضانوردان در فضاپیما قرار گرفته‌اند.

چگونگی استفاده از سرویس بهداشتی توسط فضانوردان

اما شاید برای همه سئوال باشد که فضانوردان چگونه به سرویس بهداشتی می‌روند، باید بدانید که در فضاپیما‌ها محلی برای سرویس بهداشتی قرار گرفته است، در این محفظه به جای آن که سیفون آبی وجود داشته باشد سیفونی بادی قرار گرفته است.

در پایان خوب است بدانید که فضانوردان برای گذراندن اوقات فراغت خود نمی‌توانند به پارک یا سینما بروند و تنها کاری که از دستشان بر می‌آید دیدن تلویزیون، کار کردن با رایانه و خواندن کتاب است.

منبع: تسنیم

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها