افزایش قیمت خودرو در بازار راکد

با وجود تداوم طرح‌های فروش فوری خودروسازان بزرگ کشور، روند افزایش قیمت خودرو در سال ۱۳۹۸ متوقف نشده است، از نخستین روزهای اردیبهشت ماه نیز رشد نرخ خودروهای پرطرفدار بازارشتاب گرفته است.

افزایش قیمت خودرو در بازار راکد

این درحالی است که فعالان بازار از افت محسوس خرید و فروش خودرو در بازار خبرمی دهند. بررسی میدانی از نمایشگاه‌ها و همچنین مراکز خرید و فروش نیز نشان می‌دهد که معاملات خودرو به میزان قابل توجهی کم شده است. به‌طوری که حتی عبور پراید از مرز 50 میلیون تومان هم انگیزه‌ای برای فروش ایجاد نکرده است، چرا که بسیاری انتظار دارند همچنان روند افزایشی قیمت خودرو تداوم داشته باشد.

وجود رکود معاملاتی و تداوم رشد قیمت‌ها، بازار خودرو را شبیه بازار مسکن کرده است. در بازار مسکن نیز رشد شدید قیمت‌ها باعث روند نزولی معاملات شده است ولی با این وجود صعود قیمت‌ها متوقف نشده است. حال در سال 98 بازار خودرو نیز دچار چنین وضعیتی شده است. دراین زمینه طرح‌های فروش فوری و پیش فروش دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا نیز آنگونه که انتظار می‌رفت ترمز رشد قیمت را نکشیده است.

فعالان بازار خودرو می‌گویند همچنان میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو شکاف وجود دارد و تولید خودرو در کشور آنقدر نبوده است که بتواند به تمام نیازها پاسخ دهد. بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید پارسال انواع خودرو در کشور با افت 37.8 درصدی نسبت به سال 1396، به 955 هزار و 923 دستگاه رسید. پاییز پارسال تولید روزانه سایپا نزدیک به 400 دستگاه و ایران خودرو به حدود 800 دستگاه رسیده و خودروهای زیادی کف کارخانه‌ها مانده بود که نقص قطعه داشت، اما در پایان اسفندماه گذشته و با بسته‌های طراحی شده، مجموع تولید این 2 خودروساز به بیش از چهار هزار دستگاه رسید.

افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو

هرچند قیمت خودرو از ابتدای سال‌جاری به رشد خود ادامه داده است، اما از روز سوم اردیبهشت ماه این روند شتاب گرفته است به‌طوری که نرخ برخی از خودروهای داخلی با رشدی قابل توجه همراه شده است. روزگذشته نیز روند صعودی قیمت‌ها ادامه یافت به گونه‌ای که قیمت انواع سمند با افزایش 3 تا 8 میلیون تومانی مواجه شد.

نمایشگاه‌داران روزگذشته قیمت فروش سمند LX را ۸۲ میلیون تومان اعلام کردند. بر این اساس سمند7 EF نیز با افزایشی در حدود ۴ میلیون تومان به ۸۵ میلیون. ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. سمند7 EF دو گانه سوز در دو کد ۱۰ و ۱۶ به ترتیب ۸۷ میلیون و ۷۰۰ و ۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت پیشنهادی فروشندگان برای سمند سورن نیز بیش از ۱۰۱ میلیون تومان بوده است. سمند سورن توربو نیز با قیمت ۱۱۵ تا ۱۱۶ میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. سمند تنها خودرویی نبود که دیروز با رشد قیمت مواجه شد. دراین روز دنا تیپ یک نیز بیش از ۱۱۰ میلیون تومان برای فروش عرضه شد. دنا تیپ دو به قیمت ۱۱۳ میلیون تومان، دنا پلاس دو ایربگ ۱۴۳ میلیون تومان و دنا پلاس توربو دو ایربگ نیز ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. به این ترتیب اغلب خودروها در این کلاس با افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت روبه‌رو شده‌اند. همچنین گزارش‌ها از افزایش سه میلیون تومانی قیمت پژو پارس اتوماتیک حکایت دارد.

نرخ محصولات سایپا نیز در معاملات روزچهارشنبه افزایش یافت، به‌طوری‌که سایپا ۱۳۲ (تنوع رنگ) به مبلغ ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد و ساینا اتوماتیک به مبلغ ۶۲ میلیون قیمت‌گذاری شد.

پراید ۱۱۱ با افزایش قیمت نسبت به روز سه‌شنبه حدود ۵۲ میلیون تومان معامله شد.پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم گرانتر شده و با افزایش نسبی به بهای معامله‌ای ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است.رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک که روز سه‌شنبه با قیمتی حدود ۱۷۸ میلیون تومان به فروش رسیده بود، دیروز با قیمتی حدود ۱۸۰ میلیون تومان معامله شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • کاربر ناشناس
    0

    وقتی مدیریت نباشه همینه الابرکت الله

  • بهرام
    0

    سایت ایران جیب و دیوار و شیپور ببندند درست میشه قیمتها

  • ملت
    0

    مقصر وزیر صنعته که دلال پروره ملت هم اگر عاقل باشن پول لکسوس نمیدن پراید و پژو سوار بشن به هرقیمتی که باشه

  • جواد
    0

    این شعر نیما دقیقا مصداق امروز ماست ? آی آدمها که بر ساحل نشسته شاد و خندانید! یکنفردر آب دارد می سپارد جان.   یک نفر دارد که دست و پای دائم‌ میزند روی این دریای تند و تیره و سنگین که می‌دانید. آن زمان که مست هستید از خیال دست یابیدن به دشمن، آن زمان که پیش خود بیهوده پندارید که گرفتستید دست ناتوانی را تا توانایی بهتر را پدید آرید،   آن زمان که تنگ میبندید برکمرهاتان کمربند، در چه هنگامی بگویم من؟ یک نفر در آب دارد می‌کند بیهود جان قربان!   آی آدمها که بر ساحل بساط دلگشا دارید! نان به سفره،جامه تان بر تن؛   یک نفر در آب می‌خواند شما را. موج سنگین را به دست خسته می‌کوبد باز می‌دارد دهان با چشم از وحشت دریده سایه‌هاتان را ز راه دور دیده   آب را بلعیده درگود کبود و هر زمان بیتابش افزون می‌کند زین آبها بیرون گاه سر، گه پا. آی آدمها! او ز راه دور این کهنه جهان را باز می‌پاید، می زند فریاد و امید کمک دارد آی آدمها که روی ساحل آرام در کار تماشایید! موج می‌کوبد به روی ساحل خاموش پخش می‌گردد چنان مستی به جای افتاده بس مدهوش می رود نعره زنان، وین بانگ باز از دور می‌آید: " آی آدمها "...

  • حسین حمیدی
    0

    بیشتر هم خواهد شد

  • ملت در صحنه
    0

    پس این دولت تزویر و فریب واقعا کار و وظیفه اش چیه ؟ فقط شعار و ادعا و دادن آمار و ارقام و ........

  • مشتری سرگردان
    0

    در ده روز گذشته دائم درحال جورکردن کسری پول خود برای خرید ماشین بودم هرعددی کسری داشتم با قرض کردن جور میکردم وفردا برای خرید میرفتم ولی باز قیمتها تغییر کرده بود قطعه ساز و تولید کننده همه بهانه هست برای اینکه جیب مردم رابزنند چرا باید ماشین 18هزاردلاری هشتصد میلیون درایران خریدوفروش شود ماشینی که خارجی آن 9000دلار هست درداخل مملکت وتولید داخل آن 350 میلیون وهمان نمونه خارجی 9000دلاری 500میلیون فروخته شود مگر مردم نجیب ونااگاه ایران چه گناهی کرده اند که گیریک مشت ازخدابیخبر افتاده اند بااسم حمایت ازتولید داخلی مافیای خودرو سر مردم را میبرند دولت هم که نمیتواند عوامل خودش را بازداشت کند ازجیب مردم به جیب خودشان است هیچ ارگان ونهادی هم دخالت نمیکند چون برایشان صرف ندارد

  • علیرضا فهیمی
    0

    چرا جلوی این همه کرانی خودرو رانمی گیرندکسی نیست فتوا دهد گرانی خودرو که هرروز گرانتر میشودجلویش رابگیرند رواسای مملکت چه کار دارن مکنند

  • حمييد
    0

    قيمت پرايد امسال١٠٠ميليون فكر كنم بعضي ها هنوز معني ورشكستگي اقتصادي رو درك نكردن

  • علی فشگی فراهانی
    0

    اینا وقتی نمیتونن قیمت یه ماشین را کنترل کنن چه جوری میخوان کاخ سفید را حسینه کنن

  • حامد
    0

    به کجا چنین شتابان...واقعا چرا هیچکسی بفکر این وضعیت نابسامان نیست.چرا همه سکوت کردن؟هرقیمتی اعلام بشه مردم میخرن...تاسف به حال مردم بیچاره..باکدام درآمد پراید ۵۰ میلیونی..تاااسف

  • مردم
    0

    تا جایی که دل خود رو سازان بخواهد قیمت ها بالا میرود با این وزیر بیخیال صمت ممکن است پراید صد میلیون شود و سودش را که میبرد خدا میداند وای به حال مردم

  • مردم
    0

    اقای روحانی حیف از اعتمادی که مردم به شما کردند و رای دادند و افسوس از تایید سران اصلاح طلب که ابروی انها را هم بردید

  • ایرج
    0

    سایتهای که خودرو خریدوفروش مکنند بسته شود چون هرکی نصبت به نفر قبلی قیمتو بیشترمکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها