همه‌ چیز درباره منطقه چچن و پرورش تروریست‌های تکفیری؛

تروریست‌های مشهور چچنی سوریه را بشناسید/ زنان زیبای چچنی چگونه خدمتکار جنسی داعشی‌ها شدند؟

بر اساس گزارش واشنگتن پست که مدتی پیش منتشر کرد، چچن با 14 هزار نیرو، در صدر کشورهای صادر کننده تروریست به سوریه بوده است.

تروریست‌های مشهور چچنی سوریه را بشناسید/ زنان زیبای چچنی چگونه خدمتکار جنسی داعشی‌ها شدند؟

به گزارش خبر فوری ، مکانهای بسیاری محل پرورش و توسعه‌ گروههای تروریستی و اعضای آن هستند. در مورد گروههای سلفی و تکفیری باید گفت که چند مکان که محل گسترش اندیشه‌های وهابیت بوده است بیش از سایر مکانها منجر به شکل گیری حلقه های افراطی سلفی گردیده است. در این میان منطقه‌ قفقاز و چچن یکی از مناطقی است که نقش گسترده ای در شکل گیری اعضا گروههای تروریستی مختلف داشته است.

منطقه‌ چچن به خصوص پس از آغاز درگیری‌های داخلی سوریه بیش از گذشته بر سر زبانها افتاد. بر اساس گزارش واشنگتن پست که مدتی پیش منتشر کرد، چچن با 14 هزار نیرو، در صدر کشورهای صادر کننده تروریست به سوریه بوده است. بیشتر سرکردگان داعش و النصره از تعلیم یافتگان چچنی بودند و با هدایت آنها که اغلب در غرب یا گرجستان تعلیم یافته بودند، عملیات تروریستی مختلفی به وقوع پیوست.

چرا چچن محل پرورش تروریستها شد؟

منطقه‌ قفقاز از زمان الحاق به روسیه تا اواخر دهه 90 و حتی هزاره جدید، درگیری بسیاری با روسها داشته است. اغلب مردم و سیاستمداران این منطقه، تمایلات شدید جدایی طلبانه و احساسات ملی داشته اند که از این احساس در مبارزه با نیروهای روسیه و شوروی استفاده بسیار می‌بردند.

به همین جهت، در طول تاریخ، مناطق مختلف چچن مناقشاتی را به خود دیده است که همگی آنها رنگ و بوی بارزی از ناسیونایسم و قومیت گرایی داشته اند. به گونه ای که حتی زمانی که اسلام به منطقه قفقاز وارد شد هنوز آن ریشه های جدایی طلبی و ملی گرایانه در منطقه قفقاز و مشخصا چچنی‌ها وجود داشت.

در واقع، اندیشه های ملی و خودمختاری چچنی ها با نوعی اندیشه‌ سلفی دینی در پیوند قرار گرفته است و همین امر باعث تولید تروریستهای مختلف در این منطقه شده است. می‌توان گفت که اندیشه های سلفی و وهابی به عنوان یک کاتالیزور در چچن عمل کرده اند.

اندیشه های سلفی و تکفیری به خصوص پس از دهه 90 و جنگ دوم چچن با روسیه در این منطقه بسیار قوت گرفت. در واقع پس از دو جنگ اصلی دهه 90 چچنی ها با ارتش روسیه و شکست آنها است که ما شاهد ورود تفکرات رادیکال دینی و اندیشه های سلفی به چچن هستیم.

بعد از پایان جنگ اول در 1996 تا حمله مجدد روسیه برای تصرف کامل چچن در 1999 کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به خصوص برخی تندروهای عربستانی با ورود به چچن و از طریق ساخت مساجد و مدارس مذهبی که رنگ و بوی تفکرات وهابیت را به خود داشت، توانستند تمایلات ناسیونالیستی را با تفکرات رادیکال اسلامی وهابیت تلفیق کنند.

عربستان پیش از این هم از طریق مسجدسازی و مدرسه سازی در پاکستان، افغانستان و بوسنی توانسته بود در این مناطق نفوذ کند اما دایره تاثیر این کشور در چچن متفاوت بود. تندروهای سعودی به مرور توانستند سراسر چچن و نیز اینگوشتیا، داغستان و کل قفقاز را به سمت تفکرات وهابیت بکشانند و از این طریق، آنها را به سمت گروههای تروریستی تکفیری مختلف در خاورمیانه سوق دهند.

چرا و چگونه چچنی‌ها به سوریه آمدند؟

اهمیت چچن و قفقاز از این جهت است که این منطقه به سرعت توانست قفقازی‌های مختلفی را به عضویت گروههای تروریستی خشنی مثل داعش در بیاورد. طبق نظر یک تحلیلگر چچنی، فقط 400 تا 1000 نفر چچنی عضو داعش بوده و در سوریه در حال مبارزه علیه ارتش و نظام سوریه بوده اند. این عدد در مورد سایر مناطق قفقاز بیشتر هم است.

گزارشها نشان می‌دهد که بیشتر اعضای قفقازی داعش و سایر گروههای تروریستی خاورمیانه از دانشجویانی بوده اند که پیش از آغاز جنبشهای عربی منطقه به مصر و سوریه و لبنان آمده و علوم اسلامی خوانده اند و همین‌ها هم هستند که نقش اصلی را در جذب چچنی‌های دیگر برای پیوستن به جهاد در سوریه ایفا نموده اند.

در واقع پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق بسیاری از دانش آموزان منطقه شمال قفقاز پس از پایان تحصیلات مقدماتی برای تحصیل زبان عربی و شریعت اسلامی راهی مناطق عربی شدند که سه کشور سوریه و مصر و لبنان از جمله این کشورها بودند. این دانشجویان طی تحصیل در کشورهای عربی در برخورد با گرایشات اسلامی متنوع و گوناگونی قرار گرفتند که از جمله آنها مکتب سلفی‌گری جهادی بود.

نزدیکی جغرافیایی قفقاز و به خصوص کشور گرجستان به ترکیه (که همسایه سوریه و دروازه ورود و انتقال تروریست‌های مختلف جهت ورود به این کشور است) هم مزید بر علت شد که این دانشجویان بتوانند تروریستهای بیشتری را از قفقاز به سوریه بکشانند. این علتها همگی منجر به این شدند که چچنی‌های بسیاری به ترکیه و سوریه وارد شده و به عضویت داعش در بیایند.

خطرناک‌ترین تروریستهای چچنی داعش را بشناسید

در میان چچنی های مختلف، چند تروریست برجسته وجود دارند که از سایرین مشهورترند. اینها عبارتند از: "عمر چچنی"، "سیف الله چچنی"، "امیر مسلم" و "صلاح الدین چچنی".

اکثر این افراد اکنون کشته شده اند اما جنازه آنها مورد شناسایی قرار نگرفته است. در زیر نگاهی گذرا به فعالیتهای خرابکارانه آنها داریم.

عمر چچنی یا عمر الشیشانی با نام اصلی «ترخان باترچولی» از اهالی منطقه دشت «بانکسی»، در شمال شرقی گرجستان است. چچنی پیش از ملحق شدن به جبهه‌های نبرد در سوریه و طی سال‌های 2006 و 2007 خدمت نظام وظیفه خود را در ارتش گرجستان سپری کرد و پس از پایان خدمت سربازیش در «آبخازیا» که بر سر آن میان روسیه و گرجستان درگیری وجود دارد، در سال 2008 میلادی به ارتش گرجستان ملحق شد، اما به دلیل ابتلا به بیماری سل از خدمت در ارتش معاف گردید تا در سال 2010 میلادی به اتهام خرید و فروش و نگهداری سلاح توسط پلیس گرجستان بازداشت شود.

آنگونه که درباره وی گفته شده است، او از زمانی که در زندان بود و پیش از آزادی از زندان به فکر جهاد بود به همین منظور به محض آزادی از زندان در همان سال 2010 میلادی فورا راهی مصر شد.

اما هنگامی که بحران سوریه در 15 مارس 2011 رقم خورد و اوضاع در آن شدت یافت تا به درگیری‌های نظامی منجر شد، عمر راهی ترکیه شد تا از آنجا وارد خاک سوریه شود.

وی پس از ورود به سوریه سرکردگی گروه تروریستی موسوم به «انصار و مهاجرین» را برعهده گرفت تا پس از آن به عنوان سرکرده گروه تروریستی امارت اسلامی عراق و شام یا همان داعش در شمال سوریه منصوب شود.

«سیف الله چچنی» تروریست دیگری است که درسوریه فعالیت کرد. وی پس از اختلافاتی که با خانواده‌اش در منطقه دشت «بانکسی» پیدا کرده بود، مدتی را در ترکیه زندگی می‌کرد تا اینکه پس از تشکیل گروه تروریستی «انصار و مهاجرین» به سرکردگی عمر چچنی به آن ملحق شد، اما پس از بروز اختلاف با آن از گروه وی جدا شد و گروه مخصوصی برای خود تشکیل داد و اواخر دسامبر گذشته به همراه گروهش به گروه تروریستی «جبهه النصره» ملحق شد.

صلاح الدین الشیشانی یکی دیگر از مشهورترین سرکردگان خارجی گروه‌های تروریستی در سوریه بود که در تبادل آتش با نیروهای ارتش سوریه از پای درآمد. صلاح الدین الشیشانی سال‎های 2013 تا 2015 ریاست گروهک تروریستی «جیش مهاجرین و الانصار» را که بیشتر تروریست‌های آن را اهالی چچن وسایر مناطق قفقاز تشکیل می‌دادند، بر عهده داشت. گفته می‌شود که این گروهک نقش اصلی را در تصرف پایگاه هوایی مهم در استان حلب به عهده داشت. ابتکار خودروهای انتحاری به عنوان پیشبرد عملیات تروریستی، از تاکتیک‎های موثر الشیشانی بود.

اما چهارمین چچنی که برای جهاد راهی سوریه شد، «امیر مسلم» بوده است. "مسلم چچنی" مشهور به "ابو ولید" که از اعضای گروهک "جبهه النصره" بود، در ماه می 2012 از مرزهای ترکیه وارد سوریه شد. این تروریست چچنی به عنوان خشن‌ترین جنگجو در میان گروههای شبه نظامی مخالف سوریه، شهرت یافته است که سر 378 سوریه‌ای را از تن جدا کرده است.

پایگاه‌های وابسته به تروریست‌‌های سوریه اعلام کرده‌اند که عملیات سربریدن طرفداران نظام سوریه در سراسر مناطق تحت کنترل شورشیان به "مسلم" واگذار می‌شد و گاهی این تروریست چچنی دهها کیلومتر سفر می‌کرد تا سر یک شهروند نگون بخت سوری را که به دست شورشیان و تروریست‌ها افتاده است از تن جدا کند.

جهاد نکاح تک تیراندازان چچنی در سوریه

در بین تروریستهای چچن، زنان فعالی هم وجود دارند. به نقل از شبکه العالم، "زنان جنگجوی چچنی" از کوهستان‌های روسیه، تحت لوای القاعده به سوریه آمده‌اند تا در چارچوب فتوای القاعده برای جهاد علیه نظام سوریه به نظامیان کمک کنند.

بسیاری از زنان چچنی به عنوان تک تیرانداز در سوریه برای داعش فعالیت کردند. یک منبع نظامی سوری در این خصوص گفته است: نتیجه تحقیقات به عمل آمده بیانگر آن است که این زنان چچنی، تک تیراندازان حرفه ای بوده اند که در کنار گروهی تروریستی در الخالدیه فعالیت داشته اند و ده ها سرباز سوریه را هدف قرار داده اند؛ آنها در داخل ساختمان هایی پنهان شده بودند که شناسایی آن از سوی ارتش کار دشواری بود.

با این حال، بسیاری از دختران بازداشت شده چچنی در اعترافات خود بیان کرده‌اند که علاوه بر شرکت در اقدامات نظامی به عنوان تک تیر انداز در کنار گروه موسم به "عسکر طیبه"، به فتوای جهاد نکاح نیز عمل کرده‌اند.

بنا به قول یک منبع آگاه از مسائل پشت پرده گروه های تروریستی، مسئله نیاز جنسی در واقع بخش پنهان مقوله "جهاد" سازمان تروریستی القاعده در سوریه است و این سازمان تلاش می کند تمام "اسباب راحتی" تروریست های خود را فراهم کند، زیرا عقیده دارد که این افراد برای ادامه اقدامات مسلحانه و ماندن در عرصه نبرد، باید آرامش روحی و روانی داشته باشند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • سینا خوش سیر
    0

    ممنون از مطلب خوبتون. سایت بسیار خوبی دارید. حتما به ما هم سربزنید (اعزام دانشجو، مهاجرت تحصیلی، اقامت کاری و...) http://sttrades.com/

  • علی اصغر نوایی پور
    0

    با سلام. لعنت خدا بر داعش و داعشیان و درود خدا بر کسانی که با این ملعونان جنگیدند و بر تروریستهایی مثل داعش هیچ ترحمی صلاح نبوده و نخواهد بود افرادی که به کودک و زن و پیر و... رحمی نمی‌کنند و از کشتن آنها لذت می برند باید با داعشیان همانگونه برخورد کرد چون به محض آزادی آنها مجدد به اعمال پلیدشان ادامه خواهند داد.

  • علی فعله گری
    0

    درود خدا بر شهیدان مدافع حرم که با لشگر امویان زمان جنگیدند

  • مجید احسانی
    0

    همیشه کاسه ای زیرنیم کاسه بوده وخواهدبود .

  • محسن کاظمی
    0

    ممنون از اطلاعات خوبتان بیشتر ماهیت این مزدوران عربستانی در اختیار ملت بگذارید تا اهداف پلیدشان شناسای شود

  • خدابخش سنجری
    0

    سلام ممنون ازروشنگری تون این فریب خورده های بی دین راباید هرجای دنیا دستگیرمی شوند اعدام کرد

  • علی.
    0

    درود.بر.شهیدان.حرم.مابه.انها.افتخارمیکنیم.باچنیین.جنایتکارانی.جنگیدند.وداعش.را‌به.زانو.دراوردند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها