مبارزه با ملخ‌های دریایی؛ سمپاشی ۲ هزار هکتار از مرز هرمزگان و فارس

سمپاشی و مبارزه زمینی و هوایی با مهمانان ناخوانده شبه جزیره عربستان در داراب و خنج ادامه دارد و قرار است جهاد کشاورزی فارس مرز بین این استان و هرمزگان در شهرستان داراب را سمپاشی کند.

مبارزه با ملخ‌های دریایی؛ سمپاشی ۲ هزار هکتار از مرز هرمزگان و فارس

مبارزه با ملخ‌های دریایی که از بهمن ماه از شبه جزیره عربستان استان‌های جنوبی ایران را آماج حمله خود قرار داده‌اند، در استان فارس ادامه دارد. حمید دبیری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: فارس دو هزار هکتار از مرز هرمزگان و فارس را سمپاشی می‌کند.

اوایل بهمن ماه بود که نخستین دسته ملخ‌های دریایی موافق با باد و بارش از شبه جزیره عربستان به استان‌های جنوبی فارس هجوم آوردند. به گفته دبیری در موج اول ریزش ملخ‌های دریایی ٧ هکتار از اراضی فارس سمپاشی و ملخ‌ها کنترل شدند.

در موج دوم اواخر فروردین ماه بود که هرمزگان و بوشهر و سپس فارس مورد حمله دسته‌های جدید ملخ و از تخم بیرون آمدن ملخ‌هایی قرار گرفت که بهمن ماه در ایران تخم‌ریزی کرده بودند و ٤شهرستان لارستان، زرین دشت، داراب و خنج را درگیر کرد.

پس از چند روز مبارزه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از پایان مبارزه با دسته‌های ملخ در لارستان و زرین دشت خبر داد و گفت: جمعیت ملخ در این شهرستان‌ها زیر آستانه زیان اقتصادی است، هر چند پایش روزانه این شهرستان‌ها ادامه دارد.

سمپاشی و مبارزه زمینی و هوایی با مهمانان ناخوانده شبه جزیره عربستان در داراب و خنج ادامه دارد و قرار است فارس مرز بین فارس و هرمزگان در شهرستان داراب را سمپاشی کند. دبیری تشریح کرد: این مبارزه با استفاده از یک فروند هواپیمای سمپاش در سطح دو هزار هکتار و در پنجم اردیبهشت صورت می‌گیرد.

2 هزار هکتار در فارس سمپاشی شد

تا کنون مبارزه با دسته‌های ملخ در استان فارس در سطح ٢هزار و 250 هکتار صورت گرفته است که 500 هکتار سمپاشی هوایی و بقیه زمینی بوده است.

خوشبختانه تا کنون این ملخ‌های مخرب نتوانسته‌اند خسارتی به باغات و مزارع فارس وارد کنند اما خطر ملخ‌های دریایی هنوز پایان نرسیده است و استان‌های غربی فارس نیز در آماده باش کامل قرار دارند. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از آماده باش شهرستان‌های کازرون، ممسنی، فراشبند، رستم، لامرد و مهر برای مبارزه با حمله احتمالی ملخ‌ها خبر داد.

سعید معین مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور نیز می‌گوید: ملخ‌های دریایی مخرب‌ترین نوع ملخ است که در مسیر خود هر نوع گیاهی را به طور کامل می‌خورند و نابود می‌کنند. ملخ‌هایی که در هجوم به ایران در سال‌های دور کشور را تا مرحله قحطی کشانده‌اند.

معین معتقد است اگر اعتبارات لازم برای مبارزه با هجوم این ملخ‌ها از سوی دولت تخصیص نیابد، می‌تواند فاجعه بار باشد و امنیت غذایی کشور را تهدید کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از مردم می‌خواهد خونسرد باشند و با امکانات و نیروهای خود با نیروهای جهاد کشاورزی همکاری کنند تا نگذاریم ملخ‌ها به باغات و مزارعمان آسیب برسانند. عموم مردم می‌توانند در صورت مشاهده دسته‌های ملخ با شماره ١٣١ تماس بگیرند یا به نزدیکترین مرکز جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

دبیری از تخصیص اعتبارات مناسب از سوی استانداری، جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور و همچنین اعطای امکاناتی چون سم، سمپاش و غیره به فارس ازسوی سازمان حفظ نباتات ابراز رضایت کرد.

مصرف ملخ بهداشتی نیست

گفته می‌شود شعر معروف " ملخ بوستان خورد و مردم ملخ" از هجوم همین نوع ملخ به کشور در سال‌های دور برگرفته شده است. هرچند هنوز ملخ‌ها هنوز آسیبی به بوستان‌ها و مزارع فارس نزده‌اند اما برخی سودجویان به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود ملخ‌های دریایی هستند. دبیری تاکید کرد: ملخ‌های آلوده به سم بسیار خطرناک هستند و مردم ملخ‌های مرده را از سودجویان خریداری نکنند.

علی بهادر رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با رد مباحثی درباره وجود فسفر، پتاسیم و انواع املاح در خوردن ملخ گفت: باید به ملخ به عنوان یک آفت نگاه شود که چه بسا تجمع آن در بدن انسان ایجاد سموم کند و ما درباره مصرف ملخ در مناطق جنوبی فارس هشدار داده‌ایم.

بوشهر هرمزگان، فارس، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان مقصد ملخ‌های صحرایی بوده است که بیش از 150 هزار هکتار از اراضی کشور را درگیر کرده است.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها