حقوق بشر ابزاری سیاسی برای غرب است/بیش ازحد به اروپا امیدوار شدیم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: واقعیت این است که حقوق بشر در کشورهای اروپایی و آمریکا صرفا یک ابزار سیاسی است تا به وسیله آن به کشورهای دشمن و مخالف خود فشار آورده و کسب امتیاز کنند.

حقوق بشر ابزاری سیاسی برای غرب است/بیش ازحد به اروپا امیدوار شدیم

میرقاسم مؤمنی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص به چالش کشیده شدن ادعای طرفداری کشورهای اروپایی از حقوق بشر به واسطه همراهی نسبی آنها با سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران اظهار داشت: واقعیت این است که به گواه تاریخ، حقوق بشر در کشورهای اروپایی و آمریکا صرفاً یک ابزار سیاسی است تا به وسیله آن به کشورهای دشمن و مخالف خود فشار آورده و کسب امتیاز کنند و این نیست که بگوییم واقعاً به دنبال دفاع از حقوق بشر هستند.

وی گفت: شما ببینید در کشوری چون عربستان، ما هیچ‌گونه آزادی مدنی و حقوق بشری را شاهد نیستیم ولی در عین حال سعودی‌ها یکی از شرکای راهبردی اروپا و آمریکا به حساب می‌آیند. اما اروپایی‌ها نسبت به ایران به دلیل تضاد منافع با آمریکا و غرب، رویکرد خصومت‌آمیز دارند و به کرات اتهامات حقوق بشری را وارد می‌آورند.

مؤمنی با بیان اینکه اروپا دنباله رو آمریکا در سیاست‌های اتخاذی در قبال کشورهای مختلف است، افزود: از جنگ جهانی دوم تاکنون منافع مشترک بسیاری میان اروپا و آمریکا وجود دارد که باعث پیوند عمیق میان این دو شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بحث حقوق بشر در اروپا یا تفاوت دیدگاه آنها با آمریکا بیشتر شبیه به بازی می‌ماند تا واقعیتی ملموس در عرصه بین الملل. به اعتقاد من اروپا کماکان در حال وقت کشی است تا ایران را در برزخ برجام نگه دارد و از سوی دیگر آمریکا هم سیاست تحریم حداکثری را در قبال ایران پیش گرفته است و نتیجه‌ای که آنها از عملکرد خود انتظار دارند این است که در نهایت جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره مجدد با آنها اعلام آمادگی کند.

وی بیان کرد: شما ببینید در موضوع برجام، همچنان اروپا به تعهدات خود عمل نکرده و برنامه مالی اینستکس هم که چند ماه پیش اعلام کردند تا به امروز عملیاتی نشده و مشخص نیست تا چه زمانی باید منتظر اقدامی عملیاتی از سوی آنها باشیم.

مؤمنی گفت: یکی از دلایل اصلی همراهی اروپا با سیاست‌های آمریکا این است که آنها هنوز و پس از شش دهه از پایان جنگ جهانی دوم نتوانسته اند استقلال خود را داشته باشند و بدون وابستگی به آمریکا تصمیم گیری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید ما پس از خروج آمریکا از برجام بیش از حد به اروپا امیدوار شدیم در حالی که واقعیت این است که ما نباید امیدی به کشورهای اروپا داشته باشیم و انتظار داشته باشیم که آنها به خاطر ایران از منافع زیاد همراهی با آمریکا صرف نظر کنند.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها