تشریح جزئیات مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس جزئیاتی از استانی شدن انتخابات مجلس را تشریح کرد.

تشریح جزئیات مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات

محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در توضیح جزئیاتی از مصوبه مجلس برای استانی شدن انتخابات پارلمان، گفت: در نظام اکثریتی که در حال حاضر نیز اجرا می‌شود، گروه‌ها، احزاب و جبهه‌ها و یا ائتلاف چند حزب و یا حتی مستقلین، رأی‌شان در کل، درصدش از کل آراء مشخص می‌شود و به همین تعداد نیز نماینده وارد مجلس می‌کنند.

وی همچنین به جزئیاتی از مدل نظام اکثریتی انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: در این مدل به عنوان مثال، در تهران، گروهی 42 درصد و گروهی دیگر نیز 38 درصد کل آراء را برای ورود به مجلس کسب می‌کند و آن گروه، 30 کرسی را کسب می‌کند، این یعنی 2 و نیم میلیون نفر از مردم در مجلس کرسی ندارند، بنابراین نظام اکثریتی این مشکل را دارد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به مدل نظام اکثریتی انتخابات اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، در این مدل که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده، در استان تهران، 5 میلیون رأی و 35 کرسی داریم، مثلا یک گروهی، 47 درصد آراء را کسب می‌کند که این 47 درصد، ضربدر 35 کرسی، 14 کرسی می‌شود که این تعداد، به این گروه تعلق می‌گیرد.

کولیوند ادامه داد: مثلا گروه‌های دیگر 37 درصد آراء را کسب کرده‌اند که ضربدر 35 کرسی، به عبارتی 11 کرسی را شامل می‌شود که طبق نظام تناسبی، همه گروه‌ها در مجلس کرسی خواهند داشت و درصد کل آرای احزاب برای ورود به مجلس مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در نظام انتخابات تناسبی، حزب و یا گروه، کاندیدایی که بالاترین رأی را داشته باشد، وارد مجلس می‌کند، تصریح کرد: حُسن نظام تناسبی این است که کاندیدایی که وارد مجلس می‌شود، هم رأی لیستی و هم رأی فردی را دارد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اضافه کرد: مثلا نماینده‌ای در لیستی، 600 هزار رأی و در انفرادی، 150 هزار رأی کسب که در مجموع 750 هزار رأی می شود، درصد این میزان از کل آراء در لیست نفر چهارم و یا پنجم است که به ترتیب بالاترین رأی، کاندیدای مورد نظر خود را وارد مجلس می‌کند.

کولیوند با تأکید بر اینکه طبق نظام انتخاباتی تناسبی، کاندیداها برای ورود به مجلس باید حداکثر رأی را داشته باشند، گفت: در این نظام، حوزه‌های انتخابیه با خودشان رقابت می‌کنند و با لیست استان و یا مرکز استان رقابت نمی‌کنند، در انتخابات تناسبی، گروه یا فردی که بالاترین نسبت رأی را داشته باشد، وارد مجلس می‌شود.

وی همچنین به مدل دیگری از نظام انتخاباتی به اشاره کرد و افزود: در این مدل که به نظام تناسبی_ اکثریتی معروف است، در کشور آلمان اجرا می‌شود؛ در این نظام آنهایی که با حزب وارد می‌شوند، ورودشان به مجلس تناسبی در نظر گرفته می‌شود؛ البته جاهایی هم وجود دارد که تک کرسی هستند و آنها را به شکل تک‌کرسی در نظر می‌گیرند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مدل نظام انتخاباتی تناسبی_اکثریتی را برای انتخابات مجلس پیشنهاد دادیم که مورد قبول قرار نگرفت؛ اگر شورای نگهبان اصل حوزه‌های انتخابیه را طبق اصل 64 قانون اساسی که گفته محدوده‌های حوزه‌های انتخابیه باید توسط قانون تعیین شود را، قبول کند و حوزه‌های فرعی و اصلی را بپذیرد، وارد جزئیات نظام انتخابات تناسبی می‌شویم.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها