باید از انفعال درباره تحریم نفت خارج شویم/ امنیت تولید نفت همپیمانان آمریکا همیشگی نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در برخورد با تحریم های نفتی نباید منفعل بود و به جای بستن تنگه هرمز می‌توان به گزینه‌های دیگری از جمله به خطر افتادن امنیت تولید نفت عربستان و همپیمانانش نیز فکر کرد.

باید از انفعال درباره تحریم نفت خارج شویم/ امنیت تولید نفت همپیمانان آمریکا همیشگی نیست

به گزارش خبر فوری ، هدایت‌الله خادمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز می‌بینیم آمریکایی‌ها جرأت پیدا کرده‌اند و می‌گویند که اجازه نمی‌دهیم صادرات نفت ایران ادامه پیدا کند و معافیت‌ها را برای 8 کشور خریدار نفت ایران تمدید نخواهیم کرد، گفت: آن چیزی که موجب شد این اتفاق بیفتد در وهله نخست کم‌کاری مسئولان داخلی بود که اجازه دادند آمریکا به راحتی صحبت از تحریم نفت ایران کند.

خادمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده بودند که موافق خام‌فروشی نفت نیستند و باید آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم اما متأسفانه در طول سال‌های گذشته همین آقایان کاری کردند که بودجه به نفت وابسته شود و اقتصاد کشور یک اقتصاد تک‌محصولی و یا به اصطلاح اقتصاد نفتی شود.

وی تاکید کرد: این مسئله موجب شد تا کشورهای منطقه که خدمتگزار آمریکا هستند بتوانند به راحتی در این زمینه فعالیت کنند و با تحریم نفت ایران تولیدات خود را بالا ببرند.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی عربستان و امارات تلاش خواهند کرد با افزایش تولید نفت مانع از ایجاد تلاطم در بازار بشوند که سابقه نشان داده است عربستان به دلیل دشمنی دیرینه‌ای که با ایران دارد حاضر است این کار را انجام دهد.

خادمی همچنین با اشاره به بازار گاز ایران گفت:‌ متأسفانه نوع مدیریت مسئولان دولت به گونه‌ای است که اگر چه ایران دارای ذخایر عظیم گازی است اما تنها 1.5 درصد تا 2 درصد از بازار گاز دنیا را در اختیار دارد.

به گفته این نماینده مجلس متأسفانه مسئولان صنعت نفت کمترین توجه را به بازار گاز نمی‌کنند و حتی دیدیم که در سالیان اخیر مشکلاتی با ترکمنستان ایجاد شد که همین بازار سوآپ گاز از دست ایران خارج شد و سال‌هاست که صادرات گاز به پاکستان تعیین تکلیف نمی‌شود.

وی تاکید کرد: تا وقتی شرایط مدیریتی تغییر پیدا نکند و مسئولان منفعلانه عمل کنند نمی‌توانیم پاسخی درخور یاوه‌گویی‌های آمریکا بدهیم.

خادمی ادامه داد: در سالیان اخیر متأسفانه برخورد ما با شرکت‌ها و کشورهایی که در تحریم اول از ایران حمایت کردند درست نبود و عملاً کاری کردیم که این شرکت‌ها از ایران خارج شوند در صورتی که آنها دوست استراتژیک ما بودند.

عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: به این نکته باید تأکید کنم که اگر مسئولان ما درست و صحیح عمل نکنند قطعا آمریکا می‌تواند از نظر اقتصادی به ایران ضربه بزند و تنها راه مقابله با آن این است که بتوانیم شرایطی را در داخل فراهم کنیم که در کنار دور زدن تحریم‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر و جلوگیری از خام‌فروشی قدم برداریم.

خادمی ادامه داد: در داخل نیز ابزار و زیرساخت‌هایی داریم که به خوبی می‌توان از آنها بهره برد تا آمریکایی‌ها اجازه چنین کاری را پیدا نکنند. در صورتی که شرایط وزارت نفت نشان می‌دهد که مسئولان حال حاضر کشور هیچ تمایلی به دور زدن تحریم‌ها ندارند و طرز تفکرشان بر این است که باید با غرب صلح کرد.

خادمی گفت: تحریم‌های آمریکایی‌ها از گذشته بوده است و امروز می‌بینیم این جنگ حتی به عربستان نیز کشیده شده و عملاً عربستانی‌ها به یک جنگ با ایران فرا خوانده شده‌اند که ما باید هوشمندانه نسبت به این موضوع عمل کنیم و حتی به فکر بستن تنگه هرمز نباشیم زیرا حتی می‌توان به خطراتی که ممکن است برای امنیت تولید نفت در عربستان پیش بیاید فکر کنیم که که اثر آن بسیار بیشتر از بستن تنگه هرمز است؛ اگر امنیت تولید نفت به مخاطره بیفتد طبعا همه کشورها خواهند فهمید کسی نباید به مخاطره در امنیت تولید نفت ایران در قالب تحریم فکر کند.

منبع: خبرگزاری فارس

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها