پیامدهای منفی موعودگرایی در ادیان مختلف

حجت الاسلام کلانتر گفت: با نگاهی گذرا به تاریخ جهان اسلام مشخص می‌شود که بیشترین لطمات و آسیب‌ها از انحرافات در تصور موعودگرایی بوده است.

پیامدهای منفی موعودگرایی در ادیان مختلف

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو پیرامون موضوع فرهنگ مهدویت و با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا کلانتر کارشناس مذهبی روانه آنتن شد.

حجت الاسلام کلانتر در رابطه با جنبه‌های منفی موعودگرایی گفت: متأسفانه بیشتر پژوهشگران حوزه مهدویت و موعودگرایی دچار نوعی ذوق زدگی شده اند و در هر فرهنگی که موعودی پیدا کردند سعی نمودند آن را یک فرهنگ جهانی نشان دهند درحالیکه فاصله این موعودها فاصله خداوند تا شیطان است.

وی افزود: برخی نژادهای اروپایی مانند «ساکسون ها»، «ژرمن‌ها» و «اسلاوها» معتقدند در آخر الزمان موعودی می‌آید تا نژاد آنها را بر سایر نژادها برتری دهد. این اعتقاد با مهدویت ما فاصله زیادی دارد. با نگاهی گذرا به تاریخ جهان اسلام مشخص می‌شود که بیشترین لطمات و آسیب‌ها از انحرافات در تصور موعودگرایی بوده است.

حجت الاسلام کلانتر خاطرنشان کرد: در قرن‌های نخست اسلام شاهد انحراف فرقه کیسانیه و خلافت نامشروع بنی عباس هستیم که ادعای موعود بودن داشتند. ابوجعفر منصور دوانیقی خلیفه دوم عباسی اسم پسر خود را محمد، لقب او را مهدی و کنیه اباعبدالله قرار داده بود تا به مردم بگوید که او موعود است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در ابتدای هزاره دوم میلادی نیز جنگ‌های صلیبی با این تصور رخ داد که در پایان هر هزاره مسیح ظهور می‌کند و باید اراضی مقدس را از مشرکان پاک کنند. کشتارهای فجیعی که بشریت تا چهار قرن با آن درگیر بود از این تصور نشأت گرفت و میلیون‌ها کشته بر جای گذاشت.

وی همچنین بیان داشت: در سده اخیر نیز تشکیل رژیم نامشروع صهیونیستی و تفکر آن بر باور موعودگرایی بود که متأسفانه برخی پژوهشگران نشانه‌هایی را در کنار هم قرار می‌دهند و سعی می‌کنند این موضوع را یک فرهنگ کلی نشان دهند درحالیکه نقطه تفاوت ما در همین مسئله موعودگرایی با سایر مذاهب است. فرقه ضاله " بابیت " در جهان تشیع که به مدد امیرکبیر در ایران ریشه کن شد نیز ادعای موعودگرایی داشت.

حجت الاسلام کلانتر یادآور شد: حدود پنج سال قبل یک شاخه نظامی گروه القاعده به نام گروهک «توحید و جهاد» در عراق تشکیل شد اینها با استناد به روایاتی که در کتاب «صحیح» مسلم بود می‌گفتند موعود ما ظهور می‌کند و با مشرکان می جنگد. این گروه در سوریه کشتار به راه انداختند و اسم نهضت خود را دولت اسلامی عراق و شام یا همان «داعش» گذاشتند. این گروه تاکید داشت که خلیفه وقت خود را حسینی هاشمی قریشی به مردم معرفی کند.

این کارشناس مذهبی در مصاحبه با رادیو گفت و گو، عنوان کرد: ما آیات فراوانی درباره مهدویت داریم اما متأسفانه با وجود این حجم از آیات در برخی موارد در سخنرانی‌ها به یک سری خواب‌ها و مشاهداتی که سند آن معلوم نیست اکتفا می‌شود. برخی کلاس‌ها درباره مهدویت برگزار و اطلاعاتی به ویژه درباره علائم ظهور به مخاطبان ارائه می‌شود که هیچ فایده‌ای هم برای مردم ندارند. این غربت امام را نشان می‌دهد چراکه شیعیان نه تنها برای ظهور کاری نمی‌کنند بلکه کار را خراب هم می‌کنند.

وی در پایان ابراز داشت: امام زمان (عج) از ما انتظار حفظ کردن این اطلاعات را ندارد، حضرت فقط از ما می‌خواهد به سنت و روایات و قرآن کریم عمل کنیم.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حضور
    0

    جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها