تحلیل الجزیره از تاثیر لغو معافیت خرید نفت ایران بر اقتصاد کشورهای آسیایی

هند، چین یا کره جنوبی؛ کدامیک ضرر بیشتری از تحریم نفت ایران می‌بینند؟

تحلیلها نشان می‌دهد کشورهای آسیایی وارد کننده نفت ایران احتمالا دچار مشکل شده و قیمت نفت در این مناطق به شدت بالا و پایین می‌شود.

هند، چین یا کره جنوبی؛ کدامیک ضرر بیشتری از تحریم نفت ایران می‌بینند؟

به گزارش خبر فوری ، کاخ سفید دو روز پیش اعلام کرد که دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) تصمیم گرفته است معافیت مربوط به خرید نفت از ایران را که در ماه مه به پایان می‌رسند، تمدید نکند.

پس از این اتفاق، بسیاری از رسانه‌ها به تحلیل این موضوع پرداختند. الجزیره‌ قطر یکی از رسانه‌هایی بود که به بررسی وضعیت نفت در کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران پرداخت.

بر اساس تحلیل الجزیره، تحریم نفت ایران توسط آمریکا و عدم تمدید معافیتهای خرید نفت توسط 8 کشور عمدتا آسیایی مشکلات عمیقی را در وضعیت اقتصادی و استرتژیک آسیا و منطقه ایجاد خواهد کرد. چرا که پنج کشور از هشت کشوری که که از خرید نفت ایران معاف نشده اند(یعنی چین و ژاپن و هند و کره جنوبی و ترکیه) حتی اکنون هم از بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و بلاشک، ممنوعیت خرید نفت ایران، اوضاع نفتی و اقتصادی این کشورها را به شدت دچار نوسان خواهد کرد و آنها پس از لغو تحریم‌ها دچار مشکلات بسیاری خواهند شد.

ژاپن و چین؛ غولهای اقتصادی شرق آسیا به اندازه‌های مختلف تحت تاثیر نفت ایران هستند

طبق تحلیل الجزیره، همه‌ این کشورها از تحریم ایران آسیب خواهند دید اما شدت آسیبشان نسبت به یکدیگر متفاوت است. در انتهای این لیست و طیف، ژاپن قرار دارد. طبق تحلیلها، تاثیر پذیری این کشور از تحریم نفتی ایران کمتر از 4 کشور دیگر است. بر این اساس، هیروشیکو سگو( وزیر تجارت این کشور) اعلام کرد که کمترین تاثیر منفی را از لغو واردات نفت از ایران می‌پذیرد.

بنا به اعلام وزارت تجارت ژاپن، این کشور زمینه‌های لازم را برای جبران نفت ایران طی کرده و بعید است آسیب جدی از لغو معافیت نفتی ایران ببیند. با وجود این، ژاپن اعلام کرده است که برای جبران کمبود نفت ایران، از ذخایر ملی نفت خود استفاده نمی‌کند و باید به جای ایران یک کشور دیگر، نیاز این کشور را برطرف کند.

بنا به اعلام واشنگتن، تاثیر چین از لغو معافیتها به مراتب بیشتر از ژاپن است. گنگ شوانگ مسئول وزارت امور خارجه چین، اخیرا اعلام کرده است که در مقابل لغو معافیت آمریکا می‌ایستد و خرید نفت از ایران را ادامه خواهد داد.

بنا به اعلام سازمان اطلاعات خرید و فروش جهانی انرژی آمریکا، چین 24 درصد از نفت ایران را بصورت خام، میعانات و تولیدات نفتی می‌خرد و بزرگترین خریدار نفت ایران در سال 2017 بوده است. این درصد در مقابل ژاپن که 5 درصد از نفت ایران را تهیه می‌کند بسیار زیاد است.

ترکیه نیز یکی از خریداران اصلی نفت ایران است. مولا چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که تصمیم اخیر آمریکا قطعا منجر به بی‌ثبات شدن منطقه می‌شود. ترکیه بارها اعلام کرده است که در شرایط فعلی، قدرت لغو خرید نفت ایران را ندارد.

هند و کره جنوبی؛ در نبود ایران، چه کشوری نفت مورد نیاز را تامین می‌کند؟

پس از بررسی این سه کشور، الجزیره در گزارش خود به سراغ دومین خریدار مهم آسیایی نفت ایران یعنی هند می‌رود. هند دیگر واردکننده‌ بزرگ نفت ایران است. هندوستان در سال 2017 حدود 18 درصد از نفت ایران را خریداری کرد و با تدابیری که دو دولت ایران و هند در سال قبل داشتند، قرار بود روابط نفتی دو کشور بیشتر از اینها هم بشود.

الجزیره تاکید دارد که اگرچه هند یکی از اصلی‌ترین واردکنندگان نفت ایران است اما از قدرت آمریکا هراسان است و احتمالا در جستجوی یافتن منابع نفتی جدید باشد. هر چند تا یافتن این فروشندگان جدید دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شود.

برای کره جنوبی اما یافتن منبع فروش جدید سخت تر است. کره جنوبی هم یکی از خریداران اصلی نفت ایران است. منتها یک تفاوت اصلی با هند دارد. کیفیت نفت ایران برای کره بسیار مهمتر از هند است و بر خلاف هند، تولیدات نفتی ایران را هم تهیه می‌کند. کیفیت و قیمت نفت ایران برای کره جنوبی آنقدر مثمر ثمر است که بعید است فروشنده ای به خوبی ایران پیدا کند.

الجزیره به نقل از یک منبع آگاه در سئول تاکید دارد که مسئولان کره جنوبی در حال مذاکره با آمریکا برای تداوم خرید نفت ایران هستند.

کدام کشور آسیایی بیشترین ضرر را پس از لغو معافیتها می‌کنند؟

تمام این شرایط و تحلیلها نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی وارد کننده نفت ایران احتمالا دچار مشکل شده و قیمت نفت در این مناطق به شدت بالا و پایین می‌شود. پراکاش ساکپال، سرمایه گذار و متخصص مسائل اقتصادی آسیا معتقد است به علت وابستگی اقتصاد کشورهای شرق آسیا به نفت، افزایش قیمت نفت منجر به افزایش قیمت سایر چیزها و اقلام و‌ کالا هم در این کشورها شود.

از نظر این کارشناس این تورم و گرانی احتمالا در کشور هند محسوس تر باشد و این کشور را که قبلا هم سابقه‌ی تورم شدید نفتی را داشته است، دچار مشکلات اقتصادی مختلف می‌کند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Mehdi Bagheri
    0

    ايران. عربستان قول داده جبران كنه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها