توضیحاتی در مورد گروه نظامی آمریکایی که مجلس به عنوان تروریست شناخت؛

سنتکام را بیشتر بشناسید/ ستادی که مسئول چند عملیات تروریستی ازجمله مین‌گذاری ایران در خلیج فارس بود

سنتکام نامی‌است که به ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا  اطلاق می‌شود که در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی حضور دارد.

سنتکام را بیشتر بشناسید/ ستادی که مسئول چند عملیات تروریستی ازجمله مین‌گذاری ایران در خلیج فارس بود

به گزارش خبر فوری ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) وارد بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا شدند و با ۱۷۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.
بر اساس مصوبه مجلس به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی و آموزشی خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری و اقدام تروریستی محسوب می‌شود.
اکنون پرسشی که مطرح است این است که سنتکام چیست؟ این نام به ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اطلاق می‌شود که در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی حضور دارد و در یک ژانویه ۱۹۸۳ تأسیس شد.
سنتکام یکی از شش ستاد فرماندهی کل ارتش ایالات متحده آمریکاست و مرکز کنونی آن در پایگاه نیروی هوایی مک‌دیل در فلوریدای آمریکا قرار دارد. سنتکام تا کنون مسئول چند عملیات تروریستی و مخرب در ایران بوده است که از میان آنها می‌توان به مین‌گذاری ایران درخلیج فارس نام برد.

حوزه‌ فعالیت سنتکام کجاست؟

پس از بحرانی شدن منافع آمریکا در خاورمیانه که در پی بحران گروگانگیری در ایران و حمله شوروی به افغانستان تشدید یافت، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا، دستور به تشکیل کارگروه مشترک آرایش نیروی سریع آمریکا در خاورمیانه در بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳ را داد.
در بیانیه تشکیل سنتکام، اهداف تأسیس این ستاد چنین بیان شده‌است: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده با همکاری شرکای ملی و بین‌المللی، توسعه و همکاری بین‌المللی را ارتقاء می‌دهد، به بحران‌ها پاسخ می‌گوید و به منظور استقرار امنیت و پایداری منطقه‌ای با تجاوزات داخلی و فرامرزی مقابله می‌کند.»
حوزه استحفاظی سنتکام بیش از ۳ هزار مایل وسعت دارد اما مهم ترین منطقه ای که بیشتر توان نظامی خود را بر آن متمرکز کرده، حوزه خلیج فارس است.
این منطقه، پنج تولید کننده بزرگ نفت دنیا را در خود جای داده است و روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت خام از خاورمیانه، راهی بازارهای نفتی می شود لذا مسئولیت حیاتی سنتکام برای آمریکا، باز نگه داشتن تنگه هرمز و از میان برداشتن هر تهدیدی است که ممکن است امنیت عرضه نفت را به خطر بیندازد.

همچنین حوزه‌ فعالیت سنتکام شامل‌ کشورهای افغانستان، بحرین، جیبوتی، مصر، اتیوپی، اریتره، ایران، عراق،اردن، قزاقستان، کنیا، کویت، قرقیزستان، لبنان، عمان، پاکستان، قطر، عربستان‌سعودی، سومالی، سودان، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، امارات متحده‌عربی، ازبکستان و یمن شده و این کشورها را تحت پوشش و مسئولیت خود قرار می‌دهد.

بسیاری معتقدند با وجود فعالیتهای گسترده این گروه در خلیج فارس و کشورهای خاورمیانه که محل فعالیتهای ایران هم هستند، پس از اعلام‌مجلس مبنی بر تروریستی دانستن سنتکام نیروهای آمریکا دچار مشکل بسیاری شده و احتمالا در رفت و آمد و مانور نظامی در منطقه‌ خاورمیانه و خلیج فارس دچار تنش بسیار با نیروهای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

مروری بر عملیاتهای سنتکام در خاورمیانه

از جمله نخستین و مهم‌ترین عملیات رسمی سنتکام در درگیری که به جنگ نفتکش‌ها معروف شد، به وقوع پیوست.
دولت فدرال آمریکا ۱۱ نفتکش کویتی را تغییر پرچم و تغییر نام داد. در این عملیات که به عملیات اراده جدی معروف شد تانکر‌ها با اسکورت نیرو‌های سنتکام وارد خلیج فارس شده و به سمت کویت فرستاده شدند. عملیات ارتش آمریکا برای حفاظت از نفتکش‌های کویتی از حمله ایران در ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ در اواخر جنگ ایران و عراق بزرگ‌ترین عملیات حفاظتی بعد از جنگ جهانی دوم بود.


سه سال بعد و در اوت ۱۹۹۰ همین توجیه توسط جرج بوش برای استقرار نیروهای سنتکام در عربستان سعودی با هدف جلوگیری از حملات احتمالی ارتش صدام استفاده شد. او در نطق تلویزیونی خود گفت: کشور ما هم اینک حدود نیمی از نفت مصرفی خود را وارد می کند بنابراین استقلال کامل عربستان سعودی از منافع حیاتی امریکاست.
سنتکام هم اکنون به حفاظت از خطوط لوله نفتی در مناطق مختلف جهان از کلمبیا گرفته تا خلیچ فارس مشغول است و در تمامی حوزه های نفتی جهان به تامین منافع امریکا می پردازد. آنها در دریاها حضور فعالی دارند و اجازه وارد آمدن هر خللی به منافع امریکا را به هیچ کس نمی دهند.
سنتکام تا کنون علیه ایران هم‌چند فعالیت داشته است. عملیات مین‌گذاری ایران درخلیج فارس منجر به اولین درگیری‌های مقر فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به سنتکام شد. همچنین در ماه می‌سال ۱۹۸۷ ناو یو اس اس استارک عملیاتی را در خلیج فارس در خلال جنگ ایران وعراق کلید زد و یک هواپیمای عراقی را هدف گرفت که به کشته شدن ۳۷ تن منجر شد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • یعقوب حسنوند
    0

    با سلام خوب ما فرض کنیم اینا تروریسم به حال اونا چه فرقی میکنه رفت آمد خودشون تو تنگه هرمز دارن انجام میدن چند روز پیش حضور خودشو ن اعلام کردن.این کار در جواب کار اونا خوبه ولی در حد شعار ایران اتاق فکر در امور آمریکا را ندارد نمیگیم با اونا وارد جنگ بشه ولی توسط یه سری افراد خواب از چشماشون بگیری.

    نظرات شما -
    • گنجعلی حدادی
      0

      نباید گشتی های عربستان و اماراتی بدون هیچ دق دقه ی وبه راهتی از تنگه عبور کنند که امریکا جای خوددارد

  • Kasra1363
    0

    تنگه هرمز رو ببندید

  • صديقه حسن پور
    0

    اقدام مجلس قابل تحسين و در راستاي حفظ عزت واقتدار نيروهاي مسلح اعم از سپاه وارتش ايران اسلامي است.

  • کنجکاو
    0

    خیلی کنجکاوم که بدونم نفوذی هایی که رای مخالف یا ممتنع دادن کین؟ چرا با شفاف سازی مخالفن؟ برای مخفی موندن مزدورانی که در مجلس نفوذ کردن؟

    نظرات شما -
    • علی
      0

      من موندم اون ۱۵ نفری که مخالف طرح مخالفت با پایتختی قدس برای اسراییل شدن کی هستن حالا اصلا میگیم مخالف کمک به فلسطین باشن ولی نه دیگه موافق اشغالگری اسراییل باشن

    • کاربر ناشناس
      0

      واقعا اون 4 مخالف کیا هستن؟؟؟

  • محمدجانباز
    0

    امریکا غلط کرده بایدازخاورمیانه گورش را گم کندبروددیگرجایش اینجاها نیست عین شیرپشت نیروهای مسلح خود ایستاده حمایت شان میکنم تاحدجان مرگ برامریکاتروریست

  • محمد
    0

    سلام‌برآزادگان‌جهان‌استکبارهمیشه‌بااهداف‌چپاولگری‌سازمانهارابه‌ظاهروبالیستی‌‌ازوظایف‌مثبت‌،افکارعمومی‌ساده‌لوح‌را اغفال‌واهداف‌استکباری‌خودرا‌پیگیری‌میکنندازهمه‌اندشمندان‌ در خواست‌دارم‌افکار عمومی‌رابیش‌ازپیش‌روشن‌نمایند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها