افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

سیدعباس صالحی: دیوار تکفیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که از طریق کتاب باید کمربند تحریمی که بر دور خود داریم را بازتر کنیم چون دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد.

سیدعباس صالحی: دیوار تکفیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد

مراسم افتتاحیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز (سه‌شنبه سوم اردیبهشت) با حضور مسئولان حوزه فرهنگی و همچنین اهالی نشر و حوزه کتاب در مصلی امام خمینی برگزار شد.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محسن جوادی (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه کتاب)، قادر آشنا (مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و قائم مقام نمایشگاه کتاب) و نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل خانه کتاب) در این مراسم حضور داشتند.

تاثیر حوزه نشر و کتاب بر پالایش و پرورش جامعه

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به لغو حضور رییس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب، بیان کرد: «امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است و نباید در این سال صنعت نشر را به فراموشی سپرد، همواره صنعت نشر در اقتصاد ملی کشورها به صورت مستقیم و غیرمستقیم جایگاه مهمی داشته و دارد. طبق آماری که وایپو ارائه داده است، در میان ۱۱ کشور بزرگ دنیا صنعت نشر سالانه ۴۶ میلیارد دلار درآمد دارد.»

او ادامه داد: «ضمن آنکه حوزه نشر در زمینه اشتغال مستقیم هم سهم قابل توجهی دارد و بر اساس آمار وایپو تنها کشور چین ۴۶ میلیون نفر فعال در این صنعت دارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر کتاب در رونق اقتصادی یک جامعه، تاکید کرد: «یک کتاب گاه فرصت وسیعی برای اقتصاد شهری و ملی می‌سازد. حوزه نشر و کتاب علاوه بر رونق اقتصادی، کارکرد پالایش و پرورش یک جامعه و نیز ایفای نقش یک رسانه قدیمی و پایا را برای جامعه دارد. بنابراین اگر از رونق تولید بحث به میان می‌آید نباید کتاب را فراموش کنیم.»

صالحی ادامه داد: «گفته می‌شود که دیپلماسی عمومی گاهی اوقات تاثیرگذارتر از دیپلماسی سیاسی عمل می‌کند و دیپلماسی حوزه نشر هم کانون دیپلماسی عمومی به شمار می‌رود. در جهان کشور ایران را با کتاب‌هایش می‌شناسند و ما هم سایر ملت‌ها را با کتاب‌هایشان می‌شناسیم. این کتاب است که همواره سفیر مهم میان ملت‌ها بوده است و چنین نگاهی را باید امروز به این حوزه بازگردانیم.»

او همچنین گفت: «اگر افرادی می‌خواهند ملت بزرگ و متمدن ایران را منزوی کنند، کتاب و ارتباط از طریق آن این خیال را نابود می‌کند. دیوار بی‌اعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو می‌ریزد. باید امروز به کمک کتاب کمربند تحریم بر دور خود را بازتر کنیم.»

فرصتی برای احیای دوباره جاده ابریشم

محسن جوادی هم در ادامه مراسم، ضمن توضیح درباره حضور ۲۴۰۰ ناشر داخلی و ۸۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب امسال، تاکید کرد: «نمایشگاه کتاب فرصتی است تا از طریق آن نام ایران را بار دیگر در جهان بزرگ کنیم و ما نیز با برگزاری این رویداد فرهنگی در تلاش هستیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که ایران را به آن جایگاه برسانیم.»

او با اشاره به حضور چین به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب، بیان کرد: «حضور کشور چین در نمایشگاه امسال فرصتی است تا بار دیگر جاده ابریشم را احیا کنیم و خوشحالیم که این اتفاق از راه فرهنگ و هنر تحقق پیدا می‌کند.»

نقش کتاب در تبادل فرهنگ و اندیشه ایران و چین

در بخش دیگر این مراسم، گوای هی مین نماینده کشور چین در نمایشگاه کتاب امسال، با اشاره به روابط ایران و چین بیان کرد: «در سفری که رییس جمهور چین در سال ۲۰۱۶ به ایران داشت، تفاهم نامه های در حوزه تعاملات فرهنگی میان دو کشور به امضا رسید و در سال ۲۰۱۷ هم تفاهمنامه‌ای میان دو کشور برای حضور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب امضا شد. در همان سال ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه پکن حضور پیدا کرد و امسال هم کشور چین با پیام دوستی به مردم ایران به عنوان مهمان به نمایشگاه کتاب تهران آمده است.»

او افزود: «صنعت نشر و چاپ می‌تواند در زمینه تبادل فرهنگ و اندیشه میان دو کشور ایران و چین نقش موثری داشته باشد و امیدواریم با توجه به پیشینه دو کشور به تجارب پرسودی برسیم.»

در بخش پایانی این مراسم، مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب به ارائه گزارشی از وضعیت تخصیص غرفه های نمایشگاه پرداخت و گفت: «امسال برای اولین بار در زمینه درآمدها و هزینه‌های نمایشگاه کتاب شفاف سازی کردیم و همچنین ۱۱۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی و ۵۵ هزار و ۵۰۰ متر غرفه‌بندی برای برگزاری این دوره از نمایشگاه کتاب تهران مهیا شده است.»

سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران از تاریخ چهارم تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی برگزار می شود.

منبع: خبر آنلاین

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها