منفی شدن چشم‌انداز اقتصادی عمان

موسسه رتبه‌بندی

منفی شدن چشم‌انداز اقتصادی عمان

مؤسسه رتبه بندی اس اند پی در تازه‌ترین گزارش خود از اقتصاد عمان اعلام کرد: چشم‌انداز اقتصادی این کشور از با ثبات به منفی تغییر کرده است. این مؤسسه هم چنین رتبه اعتباری عمان را به "BB" تغییر داده است.

این مؤسسه از غیبت اقدامات حمایتی مالی مؤثر در جبران کسری بودجه دولت و محیط نامطلوب خارجی به عنوان عوامل مؤثر بر کاهش رتبه اعتباری عمان خبر داده است. این مؤسسه پیش بینی کرده است که کسری بودجه دولت عمان به ۸.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برسد. با این حال افزایش قیمت نفت باعث خواهد شد تا این روند در آینده بهبود یابد و به طور متوسط در چهار سال آینده این نسبت به ۸.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

این مؤسسه در گزارش خود از اقتصاد عمان اعلام کرده است با وجود تلاش‌های دولت عمان برای فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی و تنوع بخشی به درآمدهای صادراتی، سرعت و میزان اقدامات صورت گرفته برای تحقق چنین هدفی ناکافی بوده است و بدهی خارجی دولت افزایش یافته است.

به جز مؤسسه اس اند پی، دیگر مؤسسات مطرح رتبه بندی جهان نیز از وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصاد عمان خبر داده‌اند به گونه‌ای که پیش تر مؤسسه "مودی" رتبه اعتباری عمان را "Ba۱" و چشم‌انداز اقتصادی آن را منفی عنوان کرده بود. مؤسسه رتبه بندی "فیچ" با دید مثبت‌تری، رتبه اعتباری این کشور را "BB+" و چشم‌انداز اقتصادی آن را با ثبات ارزیابی کرده بود.

علاوه بر افزایش بهای نفت که به دولت این کشور کمک کرد کسری بودجه خود را کاهش دهد، از طرح افزایش نرخ مالیاتی به عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر توانایی دولت در کاهش این کسری نام برده می‌شود.

لازم به ذکر است چشم‌انداز اقتصادی می‌تواند مثبت، منفی یا با ثبات باشد. مؤسسات رتبه‌بندی به طور کلی از آمارهای صندوق‌های ثروت، بازنشستگی و سرمایه‌گذاران برای تحلیل وضعیت اعتباری کشورها استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها