پیش‌بینی بارش ۱۰۰ میلی‌متر باران در گنبدکاووس

رئیس اداره هواشناسی شهرستان گنبدکاووس گفت: سامانه بارشی از امشب وارد استان و گنبدکاووس شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ روز آینده ۱۰۰ میلی‌متر باران در گنبدکاووس و اطراف آن داشته باشیم.

پیش‌بینی بارش ۱۰۰ میلی‌متر باران در گنبدکاووس

منصور فرشاد عصر امروز در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران شهرستان اظهارداشت: سامانه سرد بارشی از امشب آغاز و تا صبح پنج‌شنبه به صورت پراکنده استمرار دارد. اوج بارش‌ها روز سه‌شنبه است که احتمال زیاد همراه با وزش باد و رعد و برق است.

وی افزود: سرعت وزش باد در شهر بین 40 تا 50 کیلومتر در ساعت است. سرعت باد در کوهستان و نوار شمالی شهرستان گنبدکاووس به 90 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس بیان داشت: در مجموع پیش‌بینی می‌شود در این 2 روز حدود 100 میلی متر بارش به صورت پراکنده داشته باشیم. بیشترین بارش‌ها در حوزه بالادست شامل پارک ملی گلستان،گالیکش،گلیداغ و کلاله است. میزان بارش در این مناطق بین 60 تا 90 میلی متر خواهد بود.

حسین قنبری مدیر امور منابع آب گنبدکاووس،مینودشت و گالیکش اظهارداشت: سرریز شدن آب سد گلستان از چند روز گذشته به اتمام رسیده و شرایط آب سد گلستان در حال حاضر نرمال است. سد بوستان و سد وشمگیر نیز در همین شرایط هستند.

وی افزود: 3 منبع آب نرماب، چهل چای و خرمارود از قسمت رودخانه پارک الغدیر عبور می‌کند و در پایین دست به گرگانرود می‌ریزد. در این چند روز آمادگی ما در این حوزه بیشتر است تا مشکلی ایجاد نشود.

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس،مینودشت و گالیکش بیان داشت: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی بارش‌ها پیوستگی نداشته و به احتمال زیاد این بارش‌ها خطرآفرین نیستند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در مسیر رودخانه‌های قره‌تکن، بایرام شالی و آلماکولی بیل‌های مکانیکی برای خطرات احتمالی مستقر شوند. هر ساله مبلغ 800 میلیون تومان برای لایروبی رودخانه‌های شهرستان تخصیص یافته که کار لایروبی این 3 رودخانه انجام شده است.

قنبری گفت: 2 دستگاه بیل مکانیکی بازو بلند و معمولی در حاشیه این رودخانه ها مستقر می شوند. از همه توان و ظرفیت‌های پیمانکاران و تجهیزات آنها برای استقرار امکانات در راستای خطرات احتمالی ناشی از بارش‌های زیاد استفاده می‌کنیم.

غلامعلی نورا مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس اظهارداشت: با توجه به حجم بالای آب در سیل اخیر، گل و لای در رودخانه‌ها رسوب کرده است. در حال حاضر براثر سیلاب روزهای نخست سال و رسوب گل و لای در رودخانه‌ها،اراضی کشاورزی پایین‌دست در مسیر روستای قوچمراد تبدیل به رودخانه شده است.

وی افزود: نگرانی ما در بارش‌های 2 روز آینده رودخانه های قره‌تکن، بایرام شالی و آلماکولی در مسیر دهستان باغلی مرامه است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس بیان داشت: اراضی کشاورزی به شدت زیرآب رفته است. به سبب آب ماندگی در اراضی کشاورزی،کشاورزان قادر به کشت بهاره نیستند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها