خبر فوری گزارش می‌دهد؛

زیارت؛ بمب ساعتی بالای گرگان/ مسئولان بی تفاوت‌اند

نام روستای زیارت در گذشته نه چندان دور در لیست جاذبه‌های گردشگری بود اما هجوم ویلاسازان غیر مجاز در سایه سکوت و گاه همراهی مسئولان ناظر، این منطقه زیبا و سنتی را به مرکز آپارتمان‌های غیر اصولی تبدیل کرده است.

زیارت؛ بمب ساعتی بالای گرگان/ مسئولان بی تفاوت‌اند

به گزارش خبر فوری ، انبوه ساخت و ساز بدون مجوز در مناطق مختلف روستا هم فضای سنتی آن را نابود کرده هم منابع طبیعی منطقه را ویران کرده است.

از ناهارخوران گرگان که به سمت دامنه کوه و جنوب حرکت کنیم بعد از پشت سر گذاشتن درختان، ساختمان‌های سر به فلک کشیده خودنمایی می‌کنند.

قبل و بعد از روستا پر از آپارتمان سازی است. بعضی از زمین‌ها در حریم جاده، بعضی در حریم رودخانه و بعضی هم با تجاوز به منابع ملی ساختمان شده است.

جدا از نمای نازیبایی که منطقه پیدا کرده دو خطر بزرگ در کمین روستا و مناطق پایین دست به خصوص شهر گرگان است.

نخست ساخت و سازهای بی قانون و بدون نظارت در منطقه بوده که زمین‌های خدادادی را به ویلاهای اجاره‌ای تبدیل کرده است.

این ساخت و سازها در گوشه گوشه زیارت و حتی در دور افتاده‌ترین مناطق دشت و جنگل هم به چشم می‌خورند و در صورتی که بلایایی طبیعی مانند بارندگی‌های اخیر رخ دهد حادثه انسانی تلخی را رقم خواهد زد.

وضعیت این آپارتمان‌ها و ویلاها به گونه‌ای است که با مشاهده میدانی به راحتی می‌توان وضعیت فاجعه بار آنها را دید.

ستون‌های ساختمان‌ها بدون زیر سازی در شب ساخته شده‌اند یا آنقدر نزدیک رودخانه‌اند که در صورت بروز سیلاب چیزی شبیه سیل لرستان را رقم خواهند زد.

نکته دوم در کنار ساخت و ساز غیر اصولی، تخریب طبیعت است. آپارتمان‌ها پوشش گیاهی زیارت را نابود کرده‌اند و با وجود اینکه زمین‌ها مستعد رانش شده‌اند در صورت بارندگی شدید زمین توانایی کنترل سیلاب را ندارد و شاهد خروش سیل به سمت گرگان خواهیم بود.

قطعا چنین سیلابی هر آنچه در مسیر خود باشد مانند گرگانرود می‌برد و در صورت ورود به گرگان شاهد خسارتی چند برابر خواهیم بود.

شاید به همین دلیل است که کارشناسان می‌گویند زیارت اکنون یک بمب ساعتی بالای گرگان است و اگر روزی فعال شود همه چیز را با خود خواهد برد.

سیلاب به گرگان خواهد رسید

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان پیشتر به اسکان نیوز گفته بود که اگر چه امکان آمدن آب تا گرگان ضعیف است اما اگر جریان‌های واریزی کنترل نشود پل‌ها مسدود می‌شوند و آب از پل‌ها بالا زده و از سطح رودخانه نیز فراتر رفته و سیلاب به گرگان خواهد رسید.

لطفی درباره جریان‌های واریزی توضیح داد: «جریان‌های سیلابی هستند که چوب سنگ و تنه درختان را همراه دارند زیرا آنها لغزیده و در مصب رودخانه قرار گرفته و مسیر جریان آب را بسته‌اند.

او تاکید کرد: متاسفانه در خیلی از سازه‌های زیارت، مخصوصا آنهایی که غیر مجاز ساخته شده‌اند آیین نامه‌ها و استانداردها زیرپا گذاشته شده و از نظر زمین شناسی نیز خیلی کارها انجام نشده است.

لطفی معتقد است اینجا وقتی سنگ بستر را نبینیم کجاست و شیب آن را محاسبه نکنیم، زمین لغزش‌های بزرگ را کجا می‌توانیم طراحی کنیم؟ «بخش‌های بزرگی که الان زیارت در آن ساخته شده ناشی از زمین لغزش‌های قدیمی در دوره‌های گذشته، مثلا 700 سال قبل است که بر روی آن پوشش درختچه قرار گرفته است، مردم گمان می‌کنند که شکل طبیعی خود منطقه است در حالی که تپه ماهورهایی که الان زمین کشاورزی است و یا بر روی آن ساخت وساز شده ناشی از همین لغزش های قدیمی بوده است و به عبارت دیگر این پتانسیل در آنها وجود دارد که دوباره لغزش و رانش داشته باشند.»

خبرنگار: محمد چراغعلی

منبع: خبر فوری

73

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها