ترامپ معافیت خرید نفت ایران را تمدید نکرد؛

اقدام خصمانه آمریکا چه تبعاتی بر بازار جهانی نفت در پی دارد؟/پیامدهای منفی اقدام کاخ‌سفید برای خریداران نفت

علی رغم ادعای دولت ترامپ مبنی بر تسهیل شرایط قطع خرید نفت از ایران، بازار نفت به صفر رساندن خرید نفت از ایران را نمی‌پذیرد.

اقدام خصمانه آمریکا چه تبعاتی بر بازار جهانی نفت در پی دارد؟/پیامدهای منفی اقدام کاخ‌سفید برای خریداران نفت

به گزارش خبر فوری ، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا ساعتی پیش در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که آمریکا از 12 اردیبهشت هیچگونه معافیتی برای خریداران نفت ایران صادر نمی کند.

کاخ سفید هم دقایقی قبل از پومپئو اعلام کرده بود که دونالد ترامپ تصمیم گرفته است استثنائات مربوط به کاهش خرید نفت از ایران را که در ماه مه به پایان می‌رسند تمدید نکند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، هدف از این تصمیم رساندن صادرات نفت ایران به صفر است تا این کشور به منابع اصلی درآمد خود دست نیابد. پومپئو و کاخ سفید اعلام کرده اند که آمریکا، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و دیگر متحدان ایالات متحده تلاش خواهند کرد که بازار نفت از تامین نفت کافی برخوردار باشد و قطع خرید نفت ایران را جبران کنند.

قیمت نفت افزایش یافته است

بعد از قوی شدن شایعه‌ خبر قطع خرید نفت ایران، تغییرات زیادی در قیمت و شرایط فروش نفت ایجاد شد. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئن، تاکنون در نیویورک 2.09 دلار بالاتر رفته است و با قیمت 74.06 دلار به ازای هر بشکه نفت به فروش می‌رسد.

قیمت‌ها در این ماه که زمزمه‌ عدم تمدید معافیت خرید نفت توسط آمریکا پخش شد، افزایش بسیاری یافت و نفت WTI (تگزاس غربی) حدود 1.69 دلار به ازاء هر بشکه افزایش یافت.

مدتی پیش، سی ان بی سی آمریکا بر این امر تاکید کرد که علی رغم ادعای دولت ترامپ مبنی بر تسهیل شرایط قطع خرید نفت از ایران، بازار نفت به صفر رساندن خرید نفت از ایران را نمی‌پذیرد و قیمت نفت بالا و پایین بسیاری خواهد یافت.

چرا با تحریم ایران قیمت نفت افزایش می‌یابد؟

اما علت این افزایش قیمت چیست؟ پاسخ مشخص است. سی ان بی سی طی تحلیلش بر این امر تاکید دارد که بازار نفت و محصولات نفتی در فشار است و دائما کوچکتر می‌گردد. این امر بدین معناست که عرضه بیش از حد نفت خام جهانی(که در اثر تحریم نفت ایران بیشتر شده است)، به تخلیه منابع نفتی منجر شده و عرضه و تقاضا را از حالت تعادل خارج کرده است که این امر، بازار را در معرض خطر کم شدن نفت قرار می‌دهد( اینجا بخوانید ).

مدتی پیش، آژانس بین المللی انرژی گفت که ذخایر نفت جهانی در سه ماهه‌ دوم سال جدید در حال کم شدن است؛ زیرا اوپک و متحدان آن تولید نفت را کاهش داده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا هم بر این امر موثر بوده است.

وبگاه خبری استریت، طی گزارش اخیرش، ضمن تایید تحلیل فوق بر این امر تاکید کرد که احتمالا قیمت نفت با عدم تمدید معافیت نفتی ایران بالا و پایین بیشتری پیدا کند. چرا که در همین شرایط، اوپک همراه با متحدان خود از جمله روسیه تولید ناخالص خود را حدود 1.98 میلیون بشکه در روز از سطوح ثبت شده در ماه اکتبر سال گذشته کاهش داده اند. در همین حال، تحریم‌های ایالات متحده در مورد فروش نفت خام ونزوئلا صادرات این کشور را حدود 310 هزار بشکه در روز کاهش داده است .

وارن پترسون، رئیس بخش استراتژی نفت ING، بر این باور است که یکی از مهمترین خطرات موجود در بازار نفت در حال حاضر این است که آیا اعضای اوپک همراه با متحدان خود کاهش تولید توافق شده خود را در نیمه دوم سال جاری ادامه می‌دهند یا نه، که در این صورت، مشکلات قیمتی بازار بورس نفت آمریکا بیشتر و بیشتر خواهد بود .

همچنین، همانطور که در بالا هم اشاره شد، در همین حال، آمریکا از عربستان و امارات هم خواسته است که برای جبران کمبود نفت ایران وارد میدان شده و به هشت کشور خریدار نفت ایران نفت بفروشد. این امر باعث خواهد شد که عربستان با اوپک که دستور به کاهش فروش نفت داده است دچار چالش جدی شود و علاوه بر این، قیمت نفت این دو کشور و نیز اوپک را هم به بریزد.

اکنون باید صبر کرد و دید که تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به چه نتایجی منجر می‌شود و آیا افزایش قیمت نفت مانع دولت ترامپ مبنی بر تعلیق تحریم‌ها می‌گردد یا خیر؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ملت
    0

    چرا وقتی که پایبند نیستن ما باید باشیم روحانی ریس جمهور با رفتارش داره ضربع مهلک میزنه اگر قرار باشه اتفاقی بیافته چرا باید با پرداختن کلی هزینه بیافته

  • سعید
    0

    مسلمه که این اقدام احمقانه آمریکا یک نوع از خودزنی اقتصادیه این تحریمها ۴۰ ساله که به کشور ما تحمیل شده ودارای فراز ونشیبهایی بوده من فکر میکنم این اعلام موضع کودکانه واشینگتن یک نوع شانتاژ تبلیغاتیه که فقط برای مزدوران منطقه ای آمریکا مثل عربستان وشبه جزیره امارات مصرف داخلی داره.

  • ف.ص
    0

    ای کاش هرگز نفت ومنابع نداشتیم .نعمت همیشه موجب ثروت و رفاه نیست برای ماکه نکبت آورده .اگه نفت نبود واقتصادمون وابسته نبود الان تحریمش معنی نداشت از طرفی هم تحریمم نباشه میره توجیب برادران رانت خوار درهر صورت به مردم نمیرسید چیزی جز نکبتش.پول نفتم آوردن تو سفره های مردم تمام سفره ها بونفت گرفت سفره ونون وگوشت وبرنجشم با سفره نفتی جمع کردن بردن خوب بوی نفت میداد.

  • آیدین
    0

    آمریکا حتی با کمک کشورهای آمریکای مرکزی و حاشیه خلیج عربی باز نمیتونه جلوی افزایش قیمت نفت رو بگیره اینو مطمعنم که اینبار کل جهان ضرر میکنه اگه این اتفاق بیوفته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها