65 دقیقه عملیات ویژه برای نجات یک قلب

عملیات مشترک اورژانس، هواناجا و پلیس تهران باعث شد، قلب مادر 24‌ساله اهل انزلی 65 دقیقه پس از برداشت به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل و ناجی مادری دیگر شود.

65 دقیقه عملیات ویژه برای نجات یک قلب

زن 24 ساله به نام مائده روشن که صاحب نوزادی شش‌ماهه است، در جریان تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود. ظهر شنبه 31 فروردین امسال، خانواده مائده برای آخرین دیدار به بیمارستان رازی رشت رفتند.

زن جوان آرام روی تخت بخش مراقبت های ویژه خوابیده بود. هفت روز چشم انتظار آن بودند که مائده دوباره چشمانش را باز کند و به زندگی لبخند بزند اما پزشکان اعلام کردند او مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی وجود ندارد.

آنها سرانجام مهمترین تصمیم زندگی خود را گرفتند و عصر شنبه با پیوند اعضای بدن او به بیماران نیازمند موافقت کردند تا نام مائده جاودانه شود.

با اعلام رضایت خانواده مائده مشخص شد، از نظر گروه خونی، قلب او می تواند به زن 54 ساله ای که در لیست اهدای عضو است زندگی ببخشد.

زنی که در تهران زندگی می کند و تنها امیدش برای ادامه زندگی پیوند قلب بود.

عصر شنبه در حالی امید خانواده مائده برای بازگشت او به زندگی ناامید شد که با تماس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت در فاصله 327 کیلومتری آنها ، خانواده زن میانسالی به ادامه زندگی مادر امیدوار شدند.

اهداكننده اعضا چرا مرگ مغزی شد؟
مائده روشن، 24 ساله اهل شهرستان انزلی بود كه 24 فروردین امسال در پی یك حادثه رانندگی از ترك موتورسیكلت به پایین سقوط كرد. پس از انتقال او به بیمارستان تلاش برای نجات جانش آغاز شد اما چهار روز بعد پزشكان اعلام كردند مرگ مغزی شده است.

خانواده این زن پس از اطلاع از مرگ مغزی فرزندشان، با ایثاری بزرگ با اهدای اعضای او به بیماران موافقت كردند. با اهدای اعضای این زن كه نوزادی شش ماهه دارد، چهار بیمار به زندگی لبخند دوباره‌ای زدند.

انتقال به‌موقع عضو پیوندی
تعداد افراد زیادی در كشور وجود دارند كه نیازمند پیوند ارگان‌های حیاتی از جمله قلب، ریه و كبد هستند. اصلی‌ترین چالش در زمینه پیوند اعضا، بحث ترانسفر و انتقال سریع این اعضای حیاتی است.

برای انجام این كار ارزشمند، نیاز به همكاری بین چندین دستگاه بود، كه یكشنبه برای اولین‌بار در گیلان به خوبی اتفاق افتاد و سازمان اورژانس كشور و اداره كل پیوند وزارت بهداشت، با به‌كارگیری دستگاه‌هایی كه امكاناتی همچون هواپیما و بالگرد در اختیار دارند و با استفاده از آمبولانس و موتورلانس توانست این مسؤولیت سنگین را به‌موقع و بجا انجام دهد.

پیوند كلیه‌ها و كبد

علاوه بر ارسال قلب این بیمار مرگ مغزی به تهران، دو كلیه وی نیز توسط تیم اعضای پیوند و جراحان دانشگاه علوم پزشكی گیلان به دو بیمار كلیوی مرد 49 ساله و یك خانم 33ساله و كبد وی نیز به یك مرد 49 ساله در بیمارستان رازی رشت پیوند زده شد.

پیش از این، از قلب بیمار مرگ مغزی شده در گیلان استفاده نمی‌شد و یا بیمار باید برای پیوند به تهران اعزام می‌شد تا عمل فراهم‌آوری عضو بر روی بدن وی انجام شود كه یكشنبه برای اولین‌بار در گیلان این اقدام میسر شد كه با مرگ زندگی بخش یك گیلانی، همزمان تمام ارگان‌های قابل پیوند وی در استان محل سكونتش و قلب وی نیز در تهران به بیماران نیازمند اهدا شد.

منبع: جام جم

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها