ناسا نمی تواند تا ۲۰۳۳ فضانورد به مریخ بفرستد

گزارشی جدید نشان می دهد ناسا نمی تواند تا ۲۰۳۳ میلادی فضانورد به مریخ بفرستد. زیرا این امر نیازمند پیشرفت فناوری ها است. تخمین زده می شود چنین ماموریتی در اواخر ۲۰۳۰ میلادی انجام شود.

ناسا نمی تواند تا ۲۰۳۳ فضانورد به مریخ بفرستد

ناسا هیچ شانسی برای ارسال فضانورد به مریخ تا ۲۰۳۳ میلادی ندارد. نزدیک‌ترین تاریخ برای انجام چنین مأموریتی در اواخر دهه ۲۰۳۰ میلادی اعلام شده است.

البته قبل از سخنرانی مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در ۲۶ مارس، این گزارش تکمیل شده است. در این سخنرانی مایک پنس از ناسا خواست تا ۲۰۲۴ میلادی دوباره به ماه فضانورد ارسال کند.

به‌هرحال در این گزارش اشاره شده بازگشت فضانورد به ماه چه میزان هزینه دارد و این روند چگونه با برنامه‌های بلند مدت برای ارسال انسان به مریخ هماهنگی دارد.

ناسا با انسیستیوSTPI قراردادی برای انجام این گزارش امضا کرده بوده است. این تحقیق به سفارش کنگره و بر اساس دستورالعمل سال ۲۰۱۷ میلادی سیاست فضایی تنظیم شده بوده است. هدف از انجام آن ارزیابی فنی و مالی مأموریت‌های ارسال انسان به فضا در ۲۰۳۳ میلادی بود.

این انستیتو برای انجام این پژوهش از گزارش «برنامه اکتشافات» استفاده کرده است که هدفش ادامه توسعه سامانه پرتاب فضایی (SLS)، فضاپیمای اوریون و توسعه ایستگاه‌های فضاییGateayدر اطراف ماه در دهه ۲۰۲۰ میلادی است. قرار است پس از این برنامه‌ها مأموریت Deep Space Transport انجام می‌شود. در این مأموریت یک فضاپیمای حامل فضانوردان از فضای بین ماه و زمین به سوی مریخ پرواز می‌کند و دوباره به آنجا برمی‌گردد.

به‌هرحال گزارشSTPI نشان می‌دهد انجام چنین مأموریتی مدتی طولانی‌تر از ۲۰۳۳ میلادی طول خواهد کشید.

در بخشی از گزارش آمده است: «به عقیده ما با توجه به برنامه‌های فعلی و ملی ناسا، حتی بدون محدودیت‌های بودجه‌ای، یک مأموریت مداری مریخ در ۲۰۳۳ میلادی ممکن نخواهد بود. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد مأموریت مداری مریخ نیازمند توسعه فناوری‌ها است. به همین دلیل امکان تأخیر در زمان بندی، افزایش هزینه‌ها و حتی خطر کمبود بودجه نیز وجود دارد.»

طبق نتایج این گزارش، مأموریت به مریخ در ۲۰۳۳ نیازمند آزمایش فناوری‌های ضروری تا ۲۰۲۲ است. اما بعید به نظر می‌رسد این آزمایش‌ها در زمان مقرر انجام شوند.

از سوی دیگر مأموریت مریخ بخشی از یک برنامه فضایی ارسال فضانورد به فضا است که کل هزینه آن تا ۲۰۳۷ میلادی ۲۱۷.۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این مبلغ شامل هزینه‌های مأموریت مریخ و عملیات‌هایی در مدار زمین و همچنین توسعه سیستم‌های مورد نیاز در سطح مریخ برای فعالیت‌های آتی است.

علاوه بر آن این مبلغ شامل مجموعه‌ای از مأموریت‌ها برای فرود روی سطح ماه نیز می‌شود.

این گزارش تخمین می‌زند نخستین مأموریت ارسال فضانورد به ماه در سال ۲۰۲۸ میلادی انجام شود.

منبع: مهر

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها