در گفت‌وگو با خبرفوری مطرح شد؛

آخرین خبرها از سرنوشت لایحه حمایت از کودک و نوجوان/ شورای نگهبان به آزار عاطفی ایراد گرفت، کلمه "عاطفی" را حذف کردیم

یک نماینده مجلس گفت: شورای نگهبان به تعدادی از ماده‌ها و تبصره‌های لایحه حمایت از کودک و نوجوان ایراداتی وارد کرده بود که کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد این ایرادات را رفع کرد.

آخرین خبرها از سرنوشت لایحه حمایت از کودک و نوجوان/ شورای نگهبان به آزار عاطفی ایراد گرفت، کلمه "عاطفی" را حذف کردیم

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، یکی از اتفاقات مثبتی که سال گذشته در مجلس شورای اسلامی رقم خورد، تصویب لایحه حمایت از کودک و نوجوان بود. لایحه‌ای که هرچند ایرادات وارده به آن کم نیست، اما تاحدودی زیادی می‌تواند بازدارنده آسیب به این قشر باشد. شورای نگهبان اما بعد از بررسی این لایحه ایراداتی به آن وارد کرده است که البته کمیسیون حقوقی قضایی آن‌ها را رفع کرده است. یکی از نمایندگانی که مدت زیادی سرنوشت این لایحه را بررسی کرده است به خبرنگار اجتماعی خبر فوری می‌گوید: شورای نگهبان به تعدادی از تبصره‌های این لایحه ایراداتی وارد کرده بود که کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی در جلسات متعدد این ایرادات را رفع کرد.

طیبه سیاوشی در خصوص ایرادات مطرح شده توضیح داد: در ماده 6، این لایحه بحث پوشش بیمه‌ای مطرح شده بود که مورد ابهام شورای نگهبان بود که در بررسی‌های کمیسیون اصلاح شده است.

وی ادامه داد: در ماده 7 این لایحه گفته شده است که هر یک از والدین مکلفند، موجبات تحصیل فرزندان را فراهم کنند و اگر این اتفاق نیفتد، آن‌ها ملزم به پرداخت جریمه نقدی می‌شوند که این مساله نیز خلاف شرع شناخته شد و در کمیسیون اصلاح شد.

این نماینده مجلس در ادامه درباره ماده 9 این لایحه که آن هم مورد بحث و اختلاف نظر بود توضیح داد: در ماده 9 این لایحه بحث آزار عاطفی مطرح شده است، اما این کلمه برای اعضای شورای نگهبان معین و مشخص نبود و به همین دلیل واژه آزار عاطفی حذف شد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره تبصره اول ماده 13 این لایحه نیز تاکید کرد: در ماده 13 درباره انتقال اعضای بدن نوجوانان هشدار داده شده است و فردی که مرتکب به این جرم را محکوم دانسته است این درحالی است که در تبصره یک این ماده گفته شده است که انتقال اعضا و جوارح به بیماران نیازمند طبق قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آن‌ها مسلم است از شمول این ماده مستنثی هستند که اعضای شورا این مساله را محل ایراد دانستند و لذا مجلس هم آن را اصلاح کرده است.

وی در پایان اضافه کرد: ماده 17 و 18 این لایحه که درباره افشای هویت کودک و نوجوان و اطلاع از وقوع جرم توسط نوجوانان بود نیز در کمیسیون اصلاح شده است.

گفتنی است که بررسی مجدد این لایحه در دستور کار کمیسیون حقوقی قضایی مجلس قرار دارد و به زودی قرار است در صحن علنی نیز بررسی شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها