علائم خاموش تومور مغزی

علائم سرطان مغز بینهایت شبیه سایر بیماری‌های معمولی هستند، از سر درد‌ها گرفته تا افسردگی. در این مطلب به شما می‌گوییم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم خاموش تومور مغزی

علائم سرطان مغز بینهایت شبیه سایر بیماری‌های معمولی هستند، از سر درد‌ها گرفته تا افسردگی. در این مطلب به شما می‌گوییم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید.

سرطان مغز: یک تشخیص واهمه برانگیز

خوشبختانه سرطان مغز کمتر از یک درصد افراد را دچار خود می‌کند و متاسفانه تومور‌های مغزی اغلب علائم بسیار کمی دارند. این علائم خود را به صورت بیماری‌های عادی روزمره مانند سر درد و احساس خستگی بروز می‌دهند.

سر درد‌ها مداوم

حتی برای پزشکان نیز سخت است که تفاوت میان سر درد‌های ناشی از تومور مغزی و سر درد‌های ناشی از هر علت دیگری را تشخیص دهند. بهترین معیار، یک سر درد جدید است که هر روز سراغ‌تان می‌آید و انگار هیچ وقت دست از سرتان بر نمی‌دارد. این سر درد‌ها معمولا به مرور زمان بدتر می‌شوند و اغلب زمانی شروع می‌شوند که صبح از خواب بیدار می‌شوید، زیرا وقتی برای مدت طولانی دراز می‌کشید، فشار درون جمجمه‌ای بیشتر می‌شود.

سر درد ناشی از تومور مغزی، سایز تومور هر چه که باید و با هر سرعتی رشد کند، می‌تواند گوناگون باشد. یک تومور کوچک با رشد سریع می‌تواند به همان شدت سر درد ایجاد کند که یک تومور بزرگ با رشد کم ایجاد سر درد می‌کند. هیچ نوع سر درد بخصوصی وجود ندارد که بتواند نشان دهد فرد تومور مغزی دارد. همانطور که گفتیم معیار، سر درد‌هایی هستند که تازگی‌ها به وجود آمده‌اند، مداومند و با هیچ درمان و دارویی برطرف نمی‌شوند.

از دست دادن نامحسوس مقداری از بینایی

بیمارانی که این علامت از تومور مغزی را دارند ممکن است اصلا نسبت به آن آگاه نباشند، چه برسد به اینکه آن را به تومور مغزی مربوط بدانند. آن‌ها حتی ممکن است متوجه نشوند کیفیت بینایی‌شان تغییر کرده تا زمانی که به دلیل افت بینایی از سمت چشم مورد نظر مدام به اشیاء برخورد می‌کنند. این علامت خاص تومور مغزی که دید جنبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همی آنوپی بای تمپورال نامیده می‌شود. این علامت معمولا در تومور‌های غده هیپوفیز دیده می‌شود که به تقاطع اعصاب بینایی و یا بخشی از مسیر بینایی فشار وارد می‌کنند.

احساس ضعف و بی‌انرژی بودن

قشر حرکتی مغز، شروع کننده و کنترل کننده‌ی حرکت عضله در تمام بدن است. قشر راست حرکتی، سمت چپ بدن را کنترل می‌کند و قشر چپ حرکتی، سمت راست بدن را تحت کنترل دارد. اگر هر جایی در این قسمت، توموری وجود داشته باشد، این سیگنال‌ها کاملا مختل شده و در نتیجه عملکرد بدن نیز به هم می‌ریزد.

اگر تومور مغزی داشته باشید ممکن است در پاهای‌تان احساس درد کنید، اما پای چپ یا پای راست‌تان ممکن است جوری که از آن استفاده می‌کنید واکنش نشان ندهد یا اصلا عملکردی نداشته باشد. پا‌های ضعیف می‌توانند به معنی کمبود ویتامین D نیز باشند.

مشکل در ادای کلمات

یکی دیگر از علامت‌های متداول تومور مغزی، تکلم ناقص یا لکنت زبان است. مشکلات زبانی مانند لکنت، مشکل داشتن در نان بردن اشیاء یا مشکل در فهم آنچه دیگران می‌گویند از علائم اصلی تومور در لوب پیشانی یا لوب گیجگاهی‌اند. این دو ناحیه از مغز مربوط به عملکرد حرکتی تکلم و درک زبان‌اند. در مغز دو مرکز تکلم وجود دارد که در سمت چپ قرار دارند.

ناحیه ورنیکه که به ما اجازه می‌دهد حرف‌ها را درک کنیم و بفهمیم و ناحیه‌ی بروکا که عضلات مسئول در تولید صدا را فعال می‌کند. اگر تومور در این قسمت از مغز وجود داشته باشد، معمولا هر دو توانایی مختل می‌شوند.

نوسانات احساسی و رفتار‌های خطرناک

افراد دچار تومور‌های مغزی ممکن است دچار افسردگی، اضطراب و خشم شوند، حتی اگر این نوع احساسات و هیجانات را آنگونه که معمول است بروز ندهند. این حالت مربوط به تحریک یا فشار قسمت‌هایی از لوب پیشانی توسط تومور می‌شود که مسئول بسیاری از رفتار‌های شخصیتی ما می‌باشد.

همچنین ممکن است فرد بیمار دچار تغییراتی در رفتار شود مثلا بیشتر و زودتر عصبانی یا آشفته شدن، دست زدن به رفتار‌های خطرناک، فعالیت جنسی بیش از حد، و یا از دست دادن احساس شرم و خجالت. یک تومور بزرگ در لوب پیشانی که به آهستگی رشد می‌کند حتی می‌تواند شخصیت و توانایی قضاوت را تغییر دهد تا حدی که با رفتار‌های جنایی یا مشکلات روانی اشتباه گرفته شود.

از دست دادن شنوایی یا صدای زنگ در گوش

لوب گیجگاهی که در انتهای بخش میانی قشر پشت شقیقه‌ها واقع شده، مسئول پردازش توانایی شنیداری شما و همچنین توانایی درک و فهم زبان و مکالمه‌ی شماست. اگر از ناحیه‌ی یک گوش شنوایی خود را از دست داده‌اید یا مدام صدای زنگ در گوش‌تان می‌شنوید باید به پزشک مراجعه کنید.

ناباروری

مغز تقریبا همه چیز را در بدن ما کنترل می‌کند که شامل توانایی ما در تولید هورمون‌ها نیز می‌شود. مغز این کار را با کمک رابطی به نام غده هیپوفیز انجام می‌دهد. تومور‌هایی که این غده را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌توانند مقدار زیادی هورمون ترشح کنند یا جلوی عملکرد نرمال آن را بگیرند. به همین دلیل است که بسیاری از زنانی که دچار تومور مغزی هستند نمی‌توانند باردار شوند یا بعد از زایمان، شیردهی داشته باشند.

از دست دادن تعادل

یکی از بسیار عملکرد‌های ساقه‌ی مغز، نقشی است که در عملکرد حرکتی دارد. اگر دیدید اخیرا راه رفتن برای‌تان مشکل شده، مخصوصا در تاریکی، و بدن‌تان تمایل به افتادن از یک سو دارد، این می‌تواند یکی از علامت‌های تومور مغزی باشد که در مخچه قرار گرفته. مخچه بخشی از مغز است که مسئول تعادل و هماهنگی بدن است.

منبع: برترینها

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها