چگونه با مرگ عزیزان کنار بیابیم؟

یک روانشناس گفت: هر کدام از ما ممکن است در مقطعی از زندگی عزیزی را از دست دهیم و به دنبال آن سوگی را تجربه کنیم که این اتفاق امری طبیعی است.

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیابیم؟

زهرا امام روانشناس و مشاور، در خصوص بازگشت به زندگی عادی بعد از مرگ نزدیکان و اطرافیان اظهار کرد: هیچ چیز در این دنیا سخت‌تر از مرگ عزیزان نیست، اما این حقیقتی است که لاجرم اتفاق خواهد افتاد و مرگ جزء قوانین زندگی است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم مرگ را حذف کنیم، اما می‌توانیم با آن کنار بیاییم. هر کدام از ما ممکن است در مقطعی از زندگی عزیزی را از دست دهیم و به دنبال آن سوگی را تجربه کنیم، اگرچه این موضوع شرایط را تحمل ناپذیر می‌کند، اما در واقع فرآیندی است طبیعی که هدف آن بهبودی ماست.

این روانشناس با بیان اینکه مرگ حتمی است، چراکه به وجود ما مربوط می‌شود، گفت: مرگ امری اساسی و بیشتر اوقات تنش زا است، بنابراین به خاطر داشته باشید که سوگ و ماتم یک عکس‌العمل طبیعی هستند.

امام تصریح کرد: مهم‌ترین توصیه‌ برای فردی که عزیزی را از دست داده است، این است که با احساسات خود هر چه که هست راحت باشید و بپذیرید حس‌هایی مانند خشم و احساس گناه وجود دارد و این نشانه‌ای از بی مهری و خطاکاری نیست. همچنین درد و اندوه شما را رها نخواهد کرد، مگر آن که بازگو شود.

وی با بیان اینکه با سوگ باید مستقیم و صریح روبه رو شد، افزود: از یادآوری خاطرات، نگاه کردن به عکس‌ها، آوردن نام متوفی و از یاد نبردنش در مناسبت‌های مختلف نهراسید.

این روانشناس تصریح کرد: برای اینکه حالت روحی خوبی را پیدا کنید، با این واقعیت که آن شخص مرده و دیگر باز نخواهد گشت مواجهه کامل داشته باشید و همچنین واقعیت نبود فرد را بپذیرید، هرچند که به گذشت زمان نیاز دارد، زیرا این امر نه فقط مستلزم پذیرش عقلانی، بلکه نیازمند پذیرش هیجانی نیز هست.

امام گفت: سعی کنید سوگواری کامل را انجام دهید، باید درد سوگ را بپذیرید و در انجام سوگواری آزاد باشید و آن را سرکوب نکنید. همچنین سازگای با محیطی که متوفی در آن نیست را انجام دهید، یعنی باید تصمیم بگیرید که نقش‌هایی هر چند غیرآشنا را برعهده گیرید و مهارت‌هایی را در خود پرورش دهید.

این روانشناس تصریح کرد: سعی کنید مرگ عزیز از دست رفته را بپذیرد، بدون آن که هدف فراموش کردن متوفی باشد و به زندگی خود بدون ماتم ادامه دهید و بهتر است برای کاهش التیام خود با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید و کمک‌های تخصصی لازم را از او دریافت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها