افزایش نرخ تورم ژاپن

هر چند تورم سومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه مارس افزایش یافت اما کماکان نسبت به سطح هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور فاصله دارد.

افزایش نرخ تورم ژاپن

در طول سال گذشته سیاست‌گذاران ژاپنی سعی کردند تا حمایت‌های بیشتری از اقتصاد کشور خود که بر اثر جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی کشورهای جهان در وضعیت نامساعدی قرار داشت انجام دهند. اقتصاد ژاپن که اقتصادی وابسته به صادرات محسوب می‌شود سال گذشته رشد ضعیفی را تجربه کرد و این مساله کار بانک مرکزی این کشور را برای افزایش نرخ تورم با مشکلات زیادی مواجه کرد.

در پایان ماه مارس، نرخ تورم ژاپن در شرایطی به ۰.۸ درصد رسید که هر چند در مقایسه با ۰.۷ درصد مدت مشابه ماه قبل افزایش داشته است اما هنوز با فاصله بسیار زیادی از تورم ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور قرار دارد. هسته تورمی ژاپن که نرخ تورم مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای قیمتی آنها در نظر نمی‌گیرد نیز به ۰.۴ درصد رسید.

بانک مرکزی ژاپن اکنون در شرایط دشواری برای افزایش نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی این کشور قرار دارد چرا که پس از سال‌ها چاپ پول گسترده، بازار اوراق قرضه با مشکلات زیادی مواجه شده است و سودآوری بانک‌های تجاری تحت تأثیر قرار گرفته است.

منابع آگاه در بانک مرکزی ژاپن گفته‌اند که این بانک احتمالاً در روزهای آینده از برنامه جدیدی برای رساندن نرخ تورم به سطح هدف‌گذاری شده خود تا سال ۲۰۲۲ میلادی رونمایی خواهد کرد.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها