کنترل سیلاب‌های آینده با اجرای پروژه‌های تکمیلی در خوزستان محقق می‌شود

استاندار خوزستان با تأکید بر اجرای پروژه‌های تکمیلی در استان خوزستان برای کنترل سیلاب‌های آینده، گفت: لازم است برای کنترل سیلاب‌های آینده پروژه‌های تکمیلی در استان اجرا شود از جمله اینکه علاج بخشی و افزایش ارتفاع سد دز جزو از اولویت‌ها باشد.

کنترل سیلاب‌های آینده با اجرای پروژه‌های تکمیلی در خوزستان محقق می‌شود

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که با حضور رئیس‌جمهور در اهواز برگزار شد، با اشاره به مسئله کاهش تلفات جانی به عنوان اولویت اول، اظهار داشت: همواره در دستوراتی که از سوی دولت صادر شده بر این امر تأکید داشتیم و هدف مدیریت شرایط است تا خطر پایین دست به حداقل برسد.

وی با اشاره به پایداری سدها به عنوان اولویت دوم، بیان کرد: در این اولویت به دنبال پیشگیری از آسیب دیدن، شکسته شدن سدها و مدیریت رهاسازی آب بودیم تا پایداری، ایمنی سد و تاسیسات وابسته آن به خوبی حفظ شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در صورت عدم اتخاذ چنین رویکردی امکان رخ دادن اتفاقات ناگوار و غیر قابل کنترل وجود داشت و موجب خسارت بی‌سابقه می‌شد. اولویت سوم نیز مدیریت ریسک بود که در این زمینه تلاش کردیم پایین‌دست مورد توجه باشد و رهاسازی تا حد امکان به گونه‌ای باشد که کمترین خسارت مالی و زیربنایی برای پایین دست ایجاد شود در این زمینه نقش سدها برای جلوگیری از کنترل سیل در استان بر کسی پوشیده نیست.

وی با یادآوری اینکه در سیل سال 1302 حدود سه چهارم دشت خوزستان را آب فرا گرفته بود، افزود: براساس گزارش سازمان آب و برق در سال 1347 بیش از 3 هزار نفر در سیل سال 1302 کشته و تعداد بی‌شماری از احشام و چهارپایان تلف شدند.

شریعتی عنوان کرد: در سیلاب‌های سال 1307، 1316 و 1328 نیز هر کدام به نوبه خود بدون سدهای فعلی خسارت‌های زیادی وارد کرده که در یکی از سیلاب‌ها ثبت شده که راه‌آهن اهواز خرمشهر به مدت 100 روز مسدود شده و امروز با این حجم از سیلاب‌ها اهمیت سدهای ساخته شده در جلوگیری از تلفات و خسارت‌ها بیش از پیش روشن است.

استاندار خوزستان با اشاره به این‌که حجم سیل وارد شده به خوزستان بیانگر بزرگی موضوع است، اظهار داشت: آورد رودخانه‌های استان در یک سال آبی نرمال 28 میلیارد متر مکعب است و سال آبی از مهر هر سال تا مهر سال بعد محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: از مهر سال گذشته تا امروز 35 میلیارد مترمکعب آورد رودخانه‌های استان خوزستان بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آبی این رقم به 50 میلیارد مترمکعب برسد که کار مدیریت آب را سخت می‌کند.

شریعتی با اشاره به این‌که در سیلاب اخیر خوزستان 3 هزار و 300 متر مکعب بر ثانیه خروجی دز بوده است، خاطرنشان کرد: دو هزار و 2400 متر مکعب بر ثانیه خروجی کرخه، 1700 متر مکعب بر ثانیه خروجی کارون و 600 متر مکعب بر ثانیه خروجی مارون بوده است اما خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشته‌ایم و با پهنه بندی‌های لازم و بررسی‌های لازم تلاش شد این شرایط مدیریت شود.

استاندار خوزستان با بیان این‌که براساس دستورالعمل‌ها می‌بایست بسیاری از مناطق تخلیه می‌شدند، بیان کرد: در تلاش برای جابه‌جایی و تخلیه کمترین مناطق بودیم و یک کار جهادی با مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح صورت گرفت.

وی ادامه داد: اقداماتی نظیر پخش سیلاب، ایجاد دایک و انحراف آب انجام شد تا بتوانیم سه اولویت خود را در سرلوحه کار خود داشته باشیم و در واقع تلفات نداشته، سدها پایدار باشد، زیرساخت‌های شهری آسیب نخورد و خسارت کشاورزی هم به حداقل برسد.

شریعتی خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلاتی که سیل برای استان داشته است اما سدها خوشبختانه پُر شده و بسیاری از آب‌ها به کانون‌های ریزگرد هدایت شده‌اند، ادامه داد: وضعیت کانون‌های ریزگرد نیز بهبود یافته و محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب‌ها در نتیجه سیلاب اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده که موجب احیای آنها شده است. این سیلاب موجب تجدید منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و آبیاری جنگل‌ها و تثبیت خاک شد.

استاندار خوزستان با اشاره به محدودیت‌های مدیریت سیلاب اخیر، عنوان کرد: سد دز با قدمت پنجاه و شش سال ساخته شده است و با این وضعیت نیاز به مدیریت سد داشتیم، سد گتوند مشکلات خاص خود را دارد و سد کرخه بیش از 4 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب را تجربه نکرده است و در عین حال می بایست تا 6.2 میلیارد مترمکعب آب را تحمل می‌کرد.

وی با تأکید بر اجرای پروژه‌های تکمیلی در استان خوزستان برای کنترل سیلاب های آینده، گفت: لازم است برای کنترل سیلاب های آینده پروژه های تکمیلی در استان اجرا شود از جمله اینکه علاج بخشی و افزایش ارتفاع سد دز جزو از اولویت‌ها باشد و این کار می‌تواند 500 تا 700 میلیون متر مکعب به ظرفیت این سد اضافه کند و نقش تاثیرگذاری در کنترل سیلاب‌ها داشته باشد.

شریعتی با بیان این‌که احیای نهر ماله در حوضه کارون می‌تواند کانال سیلاب بر بسیار خوبی باشد و ما را بیمه کند، افزود: مسیر قدیمی سد دز اگر احیا شود می‌تواند به عنوان یک کانال سیلاب‌بر کمک کند و حجم زیادی از آب را هدایت کند. ساخت سد بختیاری می‌تواند عمر سد دز را بالا ببرد و در نهایت موضوع بیمه سیل هم برای جبران خسارت در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و زیربنایی در کشور اجرایی شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها