کمپانی اپل با گوشی‌های قدیمی خود چه می‌کند؟ +تصاویر

مواد شیمیایی موجود در تلفن‌های همراه در صورت رها شدن برای سلامت انسان‌ بسیار خطرناک است از این رو شرکت اپل به کمک نوعی فناوری هوشمند از ورود آن‌ها به طبیعت جلوگیری می‌کند.

کمپانی اپل با گوشی‌های قدیمی خود چه می‌کند؟ +تصاویر

شرکت اپل به تازگی آزمایشگاه جدیدی را معرفی کرده است که در آن با استفاده از ربات‌هایی به نام دیزی میلیون‌ها گوشی آیفون قدیمی بازیافت می‌شوند.

از قطعه‌های به دست آمده از گوشی‌های قدیمی برای ساخت دستگاه‌های نو در آینده استفاده می‌شود؛ این آزمایشگاه با نام Material Recovery با فضای حدود ۹۰۰۰ متر مربع در آستین ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد و ربات‌های دیزی قطعه‌های آیفون‌های قدیمی و از رده خارج را از هم جدا می‌کنند.

اکنون ربات دیزی هر ساعت ۲۰۰ تلفن همراه را به قطعه‌های اولیه خود تبدیل می‌کند که رقمی افزون بر ۱.۲ میلیون تلفن همراه در سال می‌شود.

یکی از دلایل بازیافت تلفن‌های همراه هوشمند به وسیله اپل، استخراج فلز کبالت از باتری تلفن‌های همراه است که برای تولید باتری‌های جدید از آن‌ها استفاده می‌شود.

شرکت اپل در هفته گذشته اعلام کرد آزمایشگاه Material Recovery به بهره برداری کامل رسیده است و با استفاده از فناوری‌های جدید رباتیک و یادگیری ماشینی به باز کردن گوشی‌های تلفن همراه قدیمی و بازیابی موادی باارزش مانند مس، آلومینیوم و کبالت می‌پردازند.

این آزمایشگاه بخشی از طرح گسترده شرکت اپل برای بازیابی تمامی محصولات خود است و در آینده طرح‌هایی برای بازیابی تبلت‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی خود در دست اجرا دارد.

اکنون در ساخت برخی محصول‌های اپل از جمله MacBook Air از آلومینیوم بازیابی از گوشی‌های قدیمی بازیافتی آیفون استفاده می‌شود.

در این ربات از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی نوع دستگاه آیفون و تفکیک آن به اجزای سازنده استفاده می‌شود. ربات دیزی اکنون قادر به تشخیص ۱۵ مدل تلفن همراه آیفون است که در ۹ سال گذشته تولید شده اند و این کار را تنها با بررسی ظاهر آن‌ها انجام می‌دهد.

مقام‌های شرکت اپل هدف از ساخت و توسعه این آزمایشگاه را بازیافت زباله‌های الکترونیکی و جلوگیری از انباشت زباله و کمک به حفظ محیط زیست اعلام کرده است.

به گفته کارشناسان خطر‌های بهداشتی مرتبط با E-waste که با نام زباله الکترونیکی شناخته می‌شود، بسیار جدی است. فلز‌های به کار رفته در وسایل الکترونیکی، چون سرب، کادمیم، کروم و موادی که برای جلوگیری از آتش گرفتن محصول‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند همگی به شدت برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها و دیگر گونه‌های جانوری و گیاهی خطرناک است.

برخی از محصول‌های الکترونیکی دارای گاز‌های سمی هستند و نشت مواد شیمیایی از آن‌ها در خاک و آب می‌تواند سبب آلودگی شدید محیط زیست شود.

به گفته کارشناسان اپل تمامی محصول‌های این شرکت قابل بازیافت نیستند از جمله هدفون AirPods، زیرا اجزای آن به وسیله چسبی مخصوص به یکدیگر متصل می‌شوند.

شرکت اپل اعلام کرده است درصدد تولید محصول‌هایی است که ماندگاری و طول عمری بیشتر داشته باشند و به این ترتیب نیاز به تولید انبوه بسیاری از محصولات در دراز مدت کاهش می‌یابد.

شرکت اپل برای اولین بار اعلام کرده است در طول سال گذشته میلادی حدود ۷.۸ میلیون دستگاه از سوی خریداران به شرکت فروخته شده است و کارشناسان اپل از قطعه‌های بازیابی شده برای تولید محصول‌های جدید استفاده کرده اند.

این نخستین بار است که اپل اعلام کرده از قطعه‌های بازیابی شده به وسیله ربات دیزی برای ساخت محصول‌های جدید استفاده می‌کند.

کارشناسان اپل اعلام کرده اند کبالتی که برای تولید باتری تلفن‌های همراه هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد در وضعیت بسیارخطرناکی استخراج می‌شود و کاهش مصرف این ماده و نیاز به استخراج کمتر آن برای محیط زیست بسیار سودمند است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها