فایده غیبت امام زمان (عج) برای مردم چیست؟

حجت الاسلام صدیقی پاشاکی گفت: یکی از فایده های غیبت امام عصر (عج) برای مردم آمادگی روحی، جسمی و عقلانی است تا بتوانند پذیرای ظهور حضرت حجت بن الحسن (عج) باشند.

فایده غیبت امام زمان (عج) برای مردم چیست؟

برنامه «قافیه باران» ویژه نیمه شعبان درباره فلسفه غیبت و در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام جواد فرجی و حجت الاسلام صدیقی پاشاکی از اساتید حوزه و دانشگاه، از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام فرجی در ابتدای این ویژه برنامه با اشاره به فلسفه آمدن تمام فرستادگان الهی در روایات معصومین (ع) بیان کرد: طبق روایات، هدف خداوند از فرستادگان خود، رشد و کمال عقل‌های دفن شده بشریت است.

وی در ادامه این مطلب افزود: زمانی که حضور فرستاده الهی باعث رشد مردم نمی‌شود و به عبارتی دیگر، مردم از حضور فرستاده خدا غافل شوند، خداوند هم فرستاده خود را از نظرها غایب می‌کند تا مردم نعمت حضور را درک کنند و تشنه حضور او باشند. فلسفه فرستادن فرستادگان الهی یعنی رشد و تعالی مردم هم اکنون نیز جاری است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ما بتوانیم سریع‌تر آمادگی خود را برای استفاده از حضور امام زمان (عج) به عالم ملکوت نشان دهیم خداوند متعال هم امر فرج را سریع‌تر محقق خواهد ساخت.

حجت الاسلام فرجی متذکر شد: تاریخ نشان می‌دهد در زمان غیبتِ فرستاده‌ای از جانب خداوند، هر گاه که مردم فقط به امورات شخصی خود نپرداخته و به امورات جمعی توجه کردند، غیبت فرستاده الهی تمام شده است. ما از دوران غیبت صغری تا به الان چه بسا انسان‌های بزرگ و زاهدی داریم که الگوهای خوبی هم هستند اما به دلیل به بلوغ نرسیدن حرکت جمعی جامعه در این زمینه، همچنان ظهور محقق نشده است.

وی همچنین با اشاره به روایتی از امام معصوم (ع) در رابطه با زمان ظهور امام زمان (عج) اظهار کرد: در زمان ظهور حضرت مهدی (ع)، مردم به گونه‌ای از نعمات خداوند استفاده می‌کنند که دیگر هیچ محتاج به زکاتی وجود نخواهد داشت. این مسئله ناظر بر حرکت جمعی مردم است.

در ادامه این ویژه برنامه، حجت الاسلام صدیقی پاشاکی استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با فایده غیبت امام زمان (عج) برای مردم گفت: غیبت یک دوره آماده سازی است. گاهی اوقات ما امکانات بیش از حد در اختیار فرزندمان قرار می‌دهیم درحالیکه او قدردان این نعمت نیست در اینگونه موارد بهترین روش تربیتی ایجاد یک محرومیت نسبی در امکانات برای فرزند است تا قدر نعمت‌ها را بداند مسئله غیبت نیز همان محرومیتی است که خداوند به مردمان داده تا قدر داشته‌های خود را بدانند.

وی در ادامه افزود: وقتی مردم حمایت خود را از امام زمان (عج) به معنای واقعی انجام ندهند و امام (ع) در حصر قرار گیرد نشان می‌دهد که مردم به فکر منافع شخصی و سرگرم مشکلات شخصی شأن بوده و به این امر مهم توجهی ندارند.

این استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: غیبت امام زمان (ع) بدین معناست که اگر ما امام زمان خود را یاری نکنیم خداوند هم ما را به بلایی مبتلا می‌کند که عواقب آن به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد و به همین دلیل است که امام زمان (عج) هم در پسِ پرده غیبت قرار گرفته اند. در حقیقت غیبت امام عصر (عج) یک هشدار و آماده باش از طرف خداوند برای ماست تا در زمان غیبت از هر جهتی برای ظهور آماده شویم.

حجت الاسلام صدیقی پاشاکی افزود: یکی از فایده‌های غیبت امام عصر (عج) برای مردم آمادگی روحی، جسمی و عقلانی است تا بتوانند پذیرای ظهور حضرت حجت بن الحسن (عج) باشند.

وی با اشاره به راهکارهای تعجیل در فرج امام زمان (عج) یادآور شد: در قوم حضرت موسی (ع) دعاها و استغاثه‌های بنی اسرائیل بود که میلاد حضرت موسی (ع) را به تعجیل انداخت و از زمانی که خداوند مقرر کرده بود زودتر متولد شد. بنابراین دعا می‌تواند برای ما راه تعجیل باشد.

استاد دانشگاه ادامه داد: حضرت یونس (ع) نیز وقتی از قوم خود کناره گرفت و وعده عذاب داده شد اما استغاثه و مهم‌تر از آن، توبه و بازگشت قوم حضرت یونس (ع) به مبانی دینی باعث شد که اولاً عذاب از آنها برطرف شود و ثانیاً خداوند مجدداً توفیق دیدار حضرت یونس (ع) را نصیب این قوم کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ما هم باید توبه کرده و آمادگی لازم را در خود ایجاد نمائیم تا پذیرای ظهور حضرت حجت (عج) باشیم.

منبع: مهر

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    برداشتهای غلط از مسائل مربوط به اعتقاد به امام زمان و اعتقاد به سایر مسایل دینی و مذهبی که با هیچ دلیل قطعی از قرآن و عقل قابل اثبات نیستند این اعتقادها را بدنام می کند و مردم را به گمراهی می کشاند و سوء استفاده های دشمنان از مذهب اهل بیت و قلع و قمع پیروان مظلوم این مذهب را افزایش می دهد. جلو گیری رسانه ها از نشر انتقادهای علمی که علیه این برداشتها ارسال می گردند خواسته یا ناخواسته یک نوع عوام گرایی و جهل افزایی و دشمنی با خدا و دین و پیامبر و مذهب اهل بیت است و مایه ی بدنامی دین و مذهب می شود و عاقبت اخروی شومی برای مانع تراشان که جلو روشنگری منطقی را می گیرند خواهد داشت. نخستین وظیفه ی دین شناسان این است که در دفاع از اصالت دین و مذهب با کمک قرآن وعقل پای به میدان روشن گری بگذارند و دین و مذهب را از من در آوردیهای قرآن ستیز و خرد گریز ساخته و پرداخته ی ذهن ناقص بشر پاک سازند و بی تردید بی تفاوتی نسبت به این وظیفه ی خطیر حیاتی ، آنان را در دنیا و آخرت به نفرین خدا گرفتار خواهد ساخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها