ادامه برگزاری همه‌پرسی مصر و احتمال تمدید ریاست‌جمهوری سیسی تا ۲۰۳۰

مردم مصر در همه‌پرسی سه‌روزه‌ای درباره اصلاحات قانون اساسی از جمله تمدید دوره ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی تا سال ۲۰۳۰ و تقویت ارتش شرکت می‌کنند.

ادامه برگزاری همه‌پرسی مصر و احتمال تمدید ریاست‌جمهوری سیسی تا ۲۰۳۰

این همه‌پرسی از روز شنبه در مصر آغاز شده است. در این میان حامیان سیسی، رئیس جمهوری فعلی مصر معتقدند این اصلاحات لازم است تا سیسی فرصت بیشتری برای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و اصلاحات بزرگ اقتصادی داشته باشد اما منتقدان می‌گویند با اجرای این اصلاحات، اختیارات بیشتری به سیسی داده می‌شود و مصر به الگوی دیکتاتوری بازمی‌گردد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود این اصلاحات تصویب شوند، برخی کارشناسان بر این باورند که میزان استقبال از این همه‌پرسی به منزله معیاری برای سنجش محبوبیت سیسی در مصر است که به دلیل اجرای برخی سیاست‌های ریاضت اقتصادی از سال ۲۰۱۶ دستخوش تغییراتی شده است.

سیسی سال گذشته میلادی دوباره به عنوان رئیس جمهوری مصر برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب شد.

مراکز رای‌گیری ساعت هفت عصر شنبه، اولین روز همه‌پرسی تعطیل شدند و هیئت ملی انتخابات مصر تا این لحظه آمار رسمی میزان استقبال مردم ارائه نکرده است.

اپوزیسیون مصر از حامیان خود خواسته است به جای تحریم این همه‌پرسی، به پای صندوق‌های رای‌گیری رفته و رای مخالف خود را به صندوق‌ها بیندازند.

حمدین صباحی و خالد علی، دو کاندیدای سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز با انتشار تصویری از خود به همراه رای منفی را منتشر کردند.

همزمان نیز گروهی با تجمع در مقابل مراکز رای‌گیری از شرکت‌کنندگان می‌خواهند رای موافق بدهند، آنها پرچم‌هایی در دست داشته و لباس‌هایی بر تن دارند که روی آنها عبارت "درست عمل کن" نوشته شده است، این همان عبارتی است که پلاکاردهای آن پیش از آغاز همه‌پرسی به شکل گسترده‌ای در مصر نصب شده بودند.

در صورتی که رای‌دهندگان با اصلاحات یاد شده موافقت کنند، دوره ریاست جمهوری سیسی از چهار به شش سال افزایش می‌یابد و او اجازه می‌یابد برای سومین بار کاندیدای ریاست جمهوری شود.

همچنین با اجرای این اصلاحات، رئیس جمهوری می‌تواند از میان کاندیداهایی که هیئت‌های قضایی معرفی می‌کنند، روسای این هیئت‌ها و دادستان کل را انتخاب کند.

همچنین در اصلاحات یاد شده، حمایت از قانون اساسی و دموکراسی و حفاظت از اصول اصلی دولت مدنی به ماموریت‌های نیروهای مسلح افزوده خواهد شد.

مخالفان این اصلاحات تاکید دارند، موافقت پارلمان با شتاب و بدون بررسی دقیق و مناسب انجام شده است اما مسؤولان مصری معتقدند، با این همه‌پرسی تمامی گروه‌های مردمی مصر فرصتی برای بررسی اصلاحات یافته‌اند و این اصلاحات پیشنهاد شده در نهایت با بررسی مجموعه آراء تعیین تکلیف می‌شوند.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها