رییس جمهور در شورای هماهنگی خوزستان؛

لایروبی رودخانه اروند و کارون در خوزستان بزودی انجام می‌شود/سیل زدگان خوزستان نگران پرداخت خسارت‌ها نباشند

جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با حضور رییس جمهور در سالن مانیتورینگ مدیریت بحران استان در حال برگزاری است.

لایروبی رودخانه اروند و کارون در خوزستان بزودی انجام می‌شود/سیل زدگان خوزستان نگران پرداخت خسارت‌ها نباشند

جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با حضور حسن روحانی ، رییس جمهور و هیات همراه و جمعی از مسئولان استانی در سالن مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان برگزار شد.

بازگشت سیل زدگان به محل زندگی، اسکان آن‌ها و نیز برآورد خسارت و نحوه پرداخت آن به آسیب دیدگان سیلاب از مهم‌ترین محور‌های این نشست بودند.

تعدادی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور دارند.

حسن روحانی، رییس جمهور در جلسه شورای هماهنگی که در مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران خوزستان برگزار شد، خوزستان را استانی بزرگ و اهواز را شهری مهم دانست و افزود: از دفاع مقدس تاکنون همیشه شاهد قهرمانی این استان بزرگ بودیم.

روحانی بدترین روز در تاریخ ایران را محاصره خرمشهر و بهترین و بزرگترین خوشحالی را آزادسازی خرمشهر عنوان کرد.

رییس جمهور بیان داشت: خوزستان در قلب ایران جای دارد و همیشه شجاعانه ایستادگی کرده و امنیت کشور به خوزستان وابسته است، وقتی دیدیم همه باهم به میدان آمدند و از شهر دفاع کردند و از ورود آب به داخل خانه‌ها جلوگیری کردند، این جریان اتفاقی جهادی و وحدت ملی بود.

وی در ادامه اظهار کرد: ان شاءالله در روز‌های آینده مد بزرگ فروکش خواهد کرد و شرایط زندگی، تولیدی و کشاورزی مردم بهبود خواهد یافت.

حسن روحانی اذعان داشت: مبنای ما باید بر این باشد که ترسالی ادامه دارد و احتمال دارد سال آینده هم ترسالی هم داشته باشیم و باید آماده باشیم و اگر چنین اتفاقی بیوقتد دیگر توجیهی ندارد.

وی تصریح کرد: سابقه سیل و گرفتار شدن چندین شهر و استان وجود ندارد، ولی خوشبختانه تلفات انسانی و کشته‌های ما با تلاش نیرو‌های امدادی بسیار کم بود، لذا از امروز به بعد برای ما بسیار مهم است.

روحانی بیان داشت: مردم خوزستان در این بحران بالاترین نمره را دارند، ضمن اینکه عملکرد نیرو‌های نظامی، امدادی و... در سیل اخیر چشمگیر است.

رییس جمهور با بیان اینکه هوا درحال گرم شدن است و شرایط زندگی دراردوگاه‌ها مشکل‌تر خواهد شد، تاکید کرد: بازدید از مکان‌های مشخص از جمله؛ منازل، مراکز خرید، زمین‌های کشاورزی و ... هرچه سریع‌تر باید صورت گیرد و تعیین خسارت و همینطور پرداخت خسارت انجام شود.

وی با بیان اینکه براساس برآورد اولیه در خوزستان، خسارت سیل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی مطلوبی در کشور نداریم، اما باید خسارت سیل زدگان بزودی پرداخت گردد.

حسن روحانی در ادامه پرداخت خسارت را حق مردم دانست که و باید پرداخت شود افزود: پرداخت خسارت به افرادی که قبلا حق بیمه داده اند با کسانیکه حق بیمه نداده اند یکسان نیست، ولی خسارت به همه پرداخت خواهد شد.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص تعیین یک فرمانده برای رسیدگی به خسارت سیل زدگان اشاره کرد و گفت: فرماندهی این حادثه به عهده وزیر کشور است.

روحانی اذعان داشت: تلاش می‌کنیم تا بجای مبلغ نقدی، وسایل خانگی که در سیل خسارت دیده اند تهیه و توزیع نماییم. تولید کنندگان باید به میدان بیایند و در خروج سریع‌تر از این بحران ما را یادی نمایند.

وی بخشودگی یا تخفیف درخصوص آب بها را بر عهده وزیر نیرو عنوان کرد و تاکید کرد: وزارت نیرو باید هرچه زودتر تصمیم گیری نماید.

روحانی تسریع در تعیین و جبران خسارت مهم دانست و بیان داشت: تمامی بخش‌هایی که قادر به کمک کردن برای جبران خسارت هستند به صحنه می‌آیند تا بتوانیم تاب آوری کشور را بالا ببریم

رییس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور اساتید کشور تصریح کرد: در این جلسه بر تشکیل هیات رسیدگی به مسئله سیلاب اخیر و ارائه راهکار‌های پیشگیری و خروج از این بحران تاکید شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ۱۹ سد در کشور داشتیم گفت: هم اکنون ۱۷۲ سد داریم و یکی از دستاورد‌ها ۴۰ ساله انقلاب اسلامی هستند، و اگر این سد‌ها نبودند فاجعه‌ای بزرگ در کشور رخ می‌داد.

رودخانه‌های اروند و کارون لایروبی می‌شوند
حسن روحانی اظهار داشت: لایروبی اروند یکی از اقدامات مهم است که باید انجام شود و تابحال با ۳ دولت در این خصوص صحبت کرده ایم، در سفر به عراق به توافق رسیدیم و بزودی آغاز خواهد شد.

وی اذعان داشت: لایروبی رودخانه کارون همدر دستور کار قرار دارد و بزودی انجام خواهد شد، اما لایروبی اروند بخاطر شرایط ویژه آن در اولویت قرار دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود به اتصال راه آهن خوزستان به عراق از طریق شلمچه و انجام توافقات توافق با کشور عراق اشاره کرد و گفت: این اقدام که شرایط خاص و ویژه‌ای برای حوزستان رقم می‌زند، بزودی آغاز می‌گردد.

نابودی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی گندم در خوزستان
وی درخصوص خسارت سیل به اراضی گندم بیان داشت: سیلاب اخیر به اراضی گندم در این استان خسارت و زد و براساس برآورد‌های کارشناسان ۱۰۲ هزار هکتار از بین رفتند که امیدواریم با کمبود گندم در کشور مواجه نشویم.

روحانی در پایان تصریح کرد:امیداوریم با کمک خداوند و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام هرچه زودتر از این بحران خارج شویم و شاهد بازگشت مردم سیل زده به منازل خود و بهتر شدن شرایط این استان مهم بهتر از قبل باشیم.

حجت الاسلام حسن روحانی که بعدازظهر روز شنبه پس از بازدید از لرستان و ایلام، از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شده، به صورت هوایی از آخرین وضعیت سیلاب و طغیان رودخانه‌های دز، کرخه و کارون دیدن، و با توضیح مسئولان مربوطه در جریان آخرین اقدامات انجام شده قرار گرفت.
وی همچنین از یک اردوگاه اسکان اضطراری سیل زدگان در محل ورزشگاه تختی اهواز دیدن، و از نزدیک با وضعیت خدمات ارایه شده به آن‌ها آشنا شد.

رییس جمهوری را در این سفر وزرای کشور، نیرو، اطلاعات، کشاورزی، راه و شهرسازی همراهی می‌کنند.

این دومین سفر رییس جمهوری از ابتدای امسال تاکنون به خوزستان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها