ملخ مهاجم صحرایی را بشناسید

مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی از سمت شبه‌جزیره عربستان به ایران و جلوگیری از وارد آمدن خسارت به پوشش گیاهی کشور ادامه دارد.

ملخ مهاجم صحرایی را بشناسید

با هجوم بی‌سابقه ملخ‌های صحرایی دستگاه‌های ذیربط از آمادگی برای مقابله با این آفت برای کاهش خسارت‌های احتمالی آن به اراضی کشاورزی و پوشش گیاهی خبر می‌دهند. گزارش دریافتی همشهری نشان می‌دهد ملخ‌های صحرایی با پرواز طولانی‌مدت از طریق دریا از شبه‌جزیره عربستان، پوشش گیاهی 6استان جنوبی ایران را تهدید می‌کنند.

رضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات هجوم این تعداد ملخ را به زمین‌های کشاورزی در 55سال گذشته بی‌سابقه دانست و اعلام کرد: ۲۰۰هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند. به گفته او تا‌کنون در ۳۸هزار هکتار مبارزه جدی انجام شده و خطر از بین رفته است. رضا درگاهی، افزود: این آفت که ملخ صحرایی نام دارد از آفات بسیار خطرناکی است که اگر کنترل نشود امنیت غذایی را تهدید کند. او افزود: تا‌کنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد زیرا ۱۲۵هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند که در برابر این رقم مبلغ مورد نیاز برای مبارزه با این آفت بسیار ناچیز است و پیش‌بینی می‌شود درصورت انجام حمایت‌های لازم تا آخر تیرماه این آفت دفع شود.

هشدار فائو به کشورها درباره ملخ صحرایی
سازمان خواروبار جهانی فائو در جدیدترین گزارش خود با اشاره به هجوم ملخ‌های صحرایی به ۶استان جنوبی ایران، گزارش داده است: بررسی‌ها نشان می‌دهد ملخ‌های صحرایی در 2طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند. علاوه بر این دومین نسل در برخی سواحل سودان و عربستان در حال زیاد شدن است و به‌تدریج گروه‌ها و گله‌های بزرگ‌تری را شکل می‌دهند. در گزارش فائو آمده است: برخی از این گروه‌ها به سمت عربستان حرکت کرده و در‌ ماه مارس تخمگذاری کرده‌اند، در جنوب غرب آسیا گروه‌های بزرگ‌تر و تعدادی گله‌ها در سواحل جنوب ایران هستند و پایان مارس آنجا از تخم بیرون آمده‌اند. گروه‌های بزرگ‌تری حداقل یک گله در منطقه الجاسم در جنوب غرب پاکستان در اواسط مارس دیده شده که آنجا تخمگذاری کرده‌اند. عملیات کنترلی در هر دوکشور با شدت بیشتری انجام می‌شود.

تلاش برای نابودی ملخ صحرایی
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه معمولا هر 5 تا 6سال شاهد حمله جمعیت محدود ملخ‌ها به ایران بوده‌ایم، به همشهری گفت: با ورود یک موج ملخ به سواحل جنوبی موج بعدی نیز به فاصله یک هفته تا 10روز تکرار شده و این موج ورود ملخ‌ها تا پایان خرداد‌ماه ادامه دارد.

سعید معین می‌گوید: تلاش می‌شود تا با سمپاشی از تخم‌ریزی این ملخ‌ها جلوگیری شود اما معمولا با سمپاشی تا 95درصد جمعیت این ملخ‌ها تلف شده و 5 تا 10درصد تخم‌ها باقی می‌ماند که با رصد این حشرات از طریق جی‌پی‌اس مابقی ملخ‌ها نیز سمپاشی شده و از بین می‌روند. وی افزود: معمولا هر 5 تا 6سال چنین حمله‌ای را شاهد بوده‌ایم اما طبق اطلاعات فائو، از اواخر فروردین و اردیبهشت با تراکم‌های بسیار بالاتری از هجوم ملخ‌ها نسبت به آنچه تا‌کنون شاهد بوده‌ایم مواجه خواهیم شد.

پرواز ملخ‌های مهاجم از روی دریا به ایران
معین با بیان اینکه این نوع ملخ با پرواز از شبه‌جزیره عربستان و بیش از 400کیلومتر حرکت از روی دریا راهی ایران می‌شود، گفت: در میان گونه‌های گوناگون ملخ، تنها این نوع ملخ قادر است با سرعت 15 تا 20کیلومتر روزانه 10 تا 12ساعت پرواز کند اما اوج مهارت این حشرات آن است که به هنگام وزش باد موافق، خود را در مسیر باد رها کرده و با ثابت کردن بال خود (گلایدر کردن) می‌توانند در ساعت بسته به سرعت باد، از 500 تا 2هزار کیلومتر مسافت را طی کنند.

سعید معین افزود: پیش‌بینی فائو آن است که از اواخر فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال با تراکم‌های بسیار بالاتری از هجوم ملخ‌ها به ایران نسبت به آنچه تا‌کنون شاهد بوده‌ایم، مواجه خواهیم شد. علت آن است که 20دسته ملخ در ساحل دریای سرخ عربستان و تا یمن مستقر هستند و طبق تعریف فائو هر دسته بین 20 تا 150میلیون ملخ را شامل می‌شود. (به‌طور متوسط 50میلیون ملخ) علاوه بر آن در مناطق مرکزی عربستان نیز 7 تا 8دسته ملخ مستقر است که طبق اطلاعاتی که فائو در بولتن‌هایی که هر 15روز یک‌بار می‌فرستند اعلام کرده، از نظر تراکم به همان میزان ملخ‌های ساحل دریای سرخ در عربستان است.

ملخ مهاجم صحرایی را بشناسید
مدیرکل مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ملخ صحرایی مهاجم به ایران با نام علمی (شیستو سرکا گریگاریا) در شرق آفریقا و کشورهای سودان، اتیوپی و اریتره زندگی می‌کند. این نوع ملخ پس از رسیدن به دوره پنجم رشد و تغذیه خود به رنگ قهو‌ه‌ای درمی‌آید و بدنش دارای چربی فراوانی است. معین افزود: این نوع ملخ که بدنش در سنین یک تا 5 انباشته از چربی است و رنگ قهو‌ه‌ای دارد، به‌دلیل آماده‌شدن برای جفتگیری و تخم‌ریزی باید این چربی را از طریق پرواز طولانی بسوزاند. او افزود: با این روند ملخ صحرایی به محض رسیدن به سواحل جنوبی ایران جفت‌گیری کرده و به فاصله 3روز برای تخم‌ریزی آماده می‌شود و به فاصله 5 تا 8روز یک کپسول تخم حاوی 80 تا 120تخم را در عمق 8 تا 10سانتی‌متری خاک قرار می‌دهد. این تخم‌ها بسته به میزان دما در 10 تا 50روز تبدیل به پوره می‌شوند اما در دمای 32درجه، تخم‌ها در 12روز تبدیل شده و پوره‌ها از تخم خارج می‌شوند.

منبع: همشهری

1981

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها